از جیره‌بندی آب نجات پیدا کردیم؟


از جیره‌بندی آب نجات پیدا کردیم؟

محمد درویش، با اشاره به پیش‌بینی بارش در اکثر استان‌های کشور و تاثیر آن بر جبران کم‌آبی‌ها اظهار داشت: بر اساس مدل‌های هواشناسی از امروز یک جریان کم‌سابقه باران‌زا از جنوب غرب و شمال غرب وارد کشور شده، بیش از نیمی از کشور را فراگرفته و تا فلات مرکزی ایران هم می‌رسد و حتی کوه‌های کرکس در مرکز ایران را هم در بر می‌گیرد، میزان بارندگی به سطح بی‌سابقه‌ای زیاد است که کمبود ۵۲ میلیمتری بارش‌ها را جبران خواهد کرد.

به طوری که هشدار سیل در استان‌های کهکیلویه و بویر احمد و بخش غربی و جنوب غربی فارس، چهار محال و بختیاری و لرستان داده شده است، بنابراین لازم است مسئولین به مردم محلی و گردشگران هشدار لازم را بدهند که در محل رودخانه‌ها مستقر نشوند تا منجر اتفاقات تلخ نشود.

۲۸ استان در خشکسالی هستند

وی افزود: در حال حاضر به جز مازندران، آذربایجان غربی و گلستان که دوره ترسالی را سپری می‌کنند و میانگین بارندگی در این استان‌ها بیشتر از میانگین درازمدت ۵۵ ساله بوده؛ در ۲۸ استان کشور وضعیت بارندگی خوب نیست و در خشکسالی هستند، یعنی میزان ریزش‌های جوی ۴۱ درصد نسبت به میانگین ۵۵ ساله کمتر است، تا ۲۰ بهمن ۷۴.۱ میلیمتر بارندگی داشتیم در صورتی که میانگین بلندمدت ۱۲۵.۷ میلیمتر بوده است.

وضع تهران خوب می‌شود

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست در ادامه گفت: در مورد تهران هم پیش‌بینی می‌شود که بارندگی داشته باشیم و در ارتفاعات بارش‌ها بصورت برف باشد، حتی اصفهان، نجف آباد، کرکس و کاشان هم بارندگی و در ارتفاعات برف پیش‌بینی شده و سرشاخه‌های سفیدرود، زاینده‌رود، کارون، کشکان و دز وضعیت خوبی خواهند داشت.

۷ استان در وضعیت قرمز

وی متوسط خشکسالی در کشور را ۴۱ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: بدترین وضعیت فارس با میزان خشکسالی ۷۷ درصد دارد و پس از آن هرمزگان ۷۰ درصد، کرمان ۶۸ درصد، بوشهر ۶۲ درصد، خراسان جنوبی ۶۱ درصد، سیستان و بلوچستان ۵۶ درصد و یزد ۵۲ درصد خشکسالی دارند، یعنی این ۷ استان در وضعیت قرمز و بیش از ۵۰ درصد خشکسالی دارند، اوضاع استان‌های دیگر کشور خیلی وخیم نیست و بارندگی‌ها می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد.

نرخ خشکسالی تهران؛ ۳۱ درصد

درویش نرخ خشکسالی تهران را ۳۱ درصد اعلام کرد و گفت: این عدد ۱۰ درصد از متوسط کشور بهتر است، هرچند تهران ۹۰ میلیمتر بارندگی دارد و باید ۱۳۰ میلیمتر بارندگی داشته باشد یعنی ۴۰ میلیمتر کمتر از میانگین دریافت کرده است، اما با بارندگی چند روز آینده این امیدواری وجود دارد که مشکل حل شود.

از جیره‌بندی نجات پیدا کردیم؟

وی بیان داشت: وضعیت خشکسالی در استان البرز ۳۰ درصد است و این نرخ در همدان، سمنان، کرمانشاه، گیلان و کردستان زیر ۲۷ درصد است که با بارندگی که از امروز آغاز می‌شود براحتی امکان جبران وجود دارد. البته به هیچ عنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که از دوره خشکسالی عبور و وارد دوره ترسالی می‌شویم، وضعیت ما به نرمال هم نمی‌رسد، ولی از شرایط بسیار خشک که در پاییز داشتیم و ابراز نگرانی می‌شد که ممکن است در اغلب مناطق کشور به جیره‌بندی آب برسیم خوشبختانه نجات پیدا کردیم و با اندکی مدیریت می‌توان تابستان سال آینده را هم سپری کرد.

همه تخم‌مرغ‌ها را در سبدی قرار داده‌ایم که چشمش به آسمان است

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست با بیان اینکه در کل فکر اینکه به شرایط نرمال برسیم نباید کرد، تاکید کرد: باید به فکر راه‌هایی برای اشتغال باشیم که نیاز به آب نداشته باشیم و این چشم‌انداز روشن آینده را برای ما ترسیم می‌کند نه اینکه تنها منتظر بارندگی بمانیم. با نگاهی به کشور‌های همسایه می‌بینیم که بارندگی در کشور‌هایی مانند قطر، امارات، کویت، عربستان و بحرین رویهم رفته ۳۰ درصد کل بارندگی که یک سال در ایران هم نیست، ولی فقط درآمد سال ۲۰۲۳ امارات بدون نفت و گاز پتروشیمی ۵۴۴ میلیارد دلار بوده است و این نشان می‌دهد که ما راه را اشتباه رفته‌ایم و همه تخم‌مرغ‌ها را در سبدی قرار داده‌ایم که چشمش به آسمان است، نتیجه اینکه در شرایط خشکی آسیب جدی خواهیم خورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس