مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید


مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

کیا اسپرتیج PHEV و تویوتا رافور پرایم هردو قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی، تجهیزات رفاهی مدرن و مصرف سوخت عالی را ارائه می‌کنند اما کدام‌یک انتخاب بهتری است؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: قیمتراحتیفضای بار داخلتجهیزاتپیشرانه و شتابمصرف سوختسواری و...

کیا اسپرتیج PHEV و تویوتا رافور پرایم هردو قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی، تجهیزات رفاهی مدرن و مصرف سوخت عالی را ارائه می‌کنند اما کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

برای کسانی که خواهان کاهش هزینهٔ سوخت هستند اما آمادگی حرکت به سمت خودرویی تمام الکتریکی را ندارند، خودروی پلاگین‌هیبریدی گزینه‌ای عالی به‌حساب می‌آید. این خودروها بهترین ویژگی‌های برق و بنزین را ارائه می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها، قابلیت پیمایش تمام الکتریکی در مسافت‌های کوتاه و کاهش مصرف بنزین در مسافت‌های طولانی است. کیا اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی و تویوتا رافور پرایم از بهترین خودروهای پلاگین‌هیبریدی حال حاضر بازار هستند.

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

این کراس‌اوورها علاوه بر مصرف سوخت فوق‌العاده، تجهیزات استاندارد فراوان، کابین لوکس و فضای جادار بار و سرنشین را هم ارائه می‌کنند؛ اما از بین این دو خودرو، کدام‌یک گزینهٔ بهتری برای خرید خواهد بود؟ در ادامه با مقایسهٔ رافور پرایم و اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی در قسمت‌های مختلف، پاسخ این سؤال را خواهیم داد.

قیمت

خودروی برتر: کیا اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

قیمت اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی در تیپ پایه از ۳۹,۴۹۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که این رقم برای رافور پرایم ۴۳,۶۹۰ دلار است. این باعث برتری کراس‌اوور کره‌ای در اولین بخش این رقابت می‌شود. هم رافور و هم اسپرتیج فقط در دو تیپ عرضه می‌شوند که قیمت تیپ بالایی تویوتا با نام XSE از ۴۷,۵۶۰ دلار و تیپ بالایی کیا با نام X-Line Prestige از ۴۳,۹۹۰ دلار شروع می‌شود.

راحتی

خودروی برتر: کیا اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

هردو کراس‌اوور ظرفیت حمل پنج نفر را دارند اما هرچند صندلی‌های جلوی تویوتا برای بزرگ‌سالان مناسب و راحت هستند، صندلی‌های عقب حمایت کافی از بدن ندارند و به بزرگ‌سالان حس جا تنگی می‌دهد. رافور پرایم به‌صورت استاندارد با گرم‌کن صندلی‌های جلو و تنظیم برقی صندلی راننده ارائه می‌شود درحالی‌که تهویهٔ صندلی‌های جلو و گرم‌کن صندلی‌های عقب هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. اسپرتیج صندلی‌های عقب جادارتری دارد و به همین دلیل، در این بخش هم برتری را از آن خود می‌کند. در این ماشین، صندلی‌های عقب از فضای سر و پای زیادی برای بزرگ‌سالان برخوردار است درحالی‌که صندلی‌های جلوی این کراس‌اوور کره‌ای راحت هستند و دید به بیرون هم عالی است.

فضای بار

خودروی برتر: کیا اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی به دلیل برخورداری از فضای بار بیشتر نسبت به رقیب ژاپنی، در این بخش هم خودروی برتر خواهد بود. البته هنگامی خواباندن صندلی‌های عقب فضای بار تویوتا بیشتر خواهد بود. صندوق بار اسپرتیج ۹۷۵ لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۸۵۵ لیتر می‌رسد. از سوی دیگر، خریداران رافور پرایم از صندوق بار ۹۵۰ لیتری بهره‌مند می‌شوند و با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توانند این ظرفیت را به ۱۹۷۵ لیتر برسانند.

داخل

خودروی برتر: مساوی

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

هرچند کابین اسپرتیج چندان لوکس به نظر نمی‌رسد اما خوش‌ساخت است و ظاهر سطح بالایی دارد. همچنین در اینجا شاهد استفاده از متریال باکیفیت با طراحی ساده و کنترل‌های ارگونومیک هستیم. رافور پرایم هم کابینی ساده اما خوش‌ساخت را ارائه می‌کند. متریال در اینجا هم باکیفیت به نظر می‌رسد و کابین از دوام بالایی برخوردار است.

تجهیزات

خودروی برتر: کیا اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی از نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی بهره می‌برد که گرافیک واضحی دارد و به اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز است. در این ماشین همچنین صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۲ اینچی، سقف پانوراما و کنترل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای هم ارائه می‌شود درحالی‌که خریداران می‌توانند آینهٔ عقب تیره شونده و نورپردازی داخلی را هم سفارش دهند. تنها نقطه‌ضعف کابین اسپرتیج دکمه‌های لمسی در پانل میانی داشبورد است که می‌تواند خسته‌کننده باشد. رافور پرایم به‌صورت استاندارد با نمایشگر لمسی ۸ اینچی و سیستم تهویهٔ دو منطقه‌ای ارائه می‌شود درحالی‌که نمایشگر بزرگ‌تر ۱۰.۵ اینچی قابل سفارش خواهد بود؛ بنابراین، اسپرتیج به دلیل برخورداری از نمایشگر بزرگ‌تر در این بخش خودروی برتر خواهد بود.

پیشرانه و شتاب

خودروی برتر: تویوتا رافور پرایم

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

رافور پرایم به یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۳۰۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. این نیرو به‌صورت استاندارد توسط یک گیربکس CVT به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. رافور پرایم به لطف این قوای محرکه، کراس‌اوور چابکی برای این کلاس محسوب می‌شود که ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و خودروی برتر این بخش خواهد شد. کیا برای اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی اما یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو و یک موتور الکتریکی را در نظر گرفته است که مجموعاً ۲۶۱ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهند. در اینجا هم به‌صورت استاندارد شاهد گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک هستیم. اسپرتیج برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به حدود ۶.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و هنگام شروع حرکت از حالت سکون کمی تأخیر توربو نشان می‌دهد. همچنین در سرعت‌های بزرگراهی هم کراس‌اوور پلاگین‌هیبریدی کیا کمی کم‌توان احساس می‌شود.

مصرف سوخت

خودروی برتر: تویوتا رافور پرایم

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

هردوی این کراس‌اوورها مصرف سوخت بسیار مناسبی دارند اما شرایط رافور پرایم بهتر است. این خودرو به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۶.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند و برد تمام الکتریکی ۶۷ کیلومتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد که برای اکثر ترددهای روزمره کافی خواهد بود. از سوی دیگر، اسپرتیج برای پیمودن صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۶.۷ لیتر بنزین نیاز دارد و می‌تواند تا ۵۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

سواری و هندلینگ

خودروی برتر: کیا اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید
مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

رافور پرایم سواری مطمئنی را با فرمان دقیق و پاسخگو ارائه می‌کند اما ترمزها عملکرد خیلی جالبی ندارند. از سوی دیگر، اسپرتیج سواری نرمی دارد و هندلینگ خوبی را به نمایش می‌گذارد. البته فرمان کراس‌اوور کیا سبک است و بازخورد زیادی ارائه نمی‌کند اما همچنان رانندگی با آن آسان خواهد بود. در اینجا بادی‌رول حداقل است و ترمزها به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهند. به همین دلیل، در این بخش اسپرتیج را به‌عنوان خودروی برتر انتخاب می‌کنیم.

برنده

کیا اسپرتیج پلاگین‌هیبریدی

مقایسه کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور، شاسی‌بلندهای محبوب با پیشرانه هیبرید

این دو کراس‌اوور پلاگین‌هیبریدی عملکردی نزدیک به هم دارند اما نهایتاً این اسپرتیج است که با غلبه بر رقیب ژاپنی، پیروز می‌شود. البته تویوتا شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد اما در دیگر قسمت‌ها برتری با کیا است. این ماشین ارزان‌تر است، صندلی‌های راحت‌تری دارد، فضای بار بیشتری را ارائه می‌کند، از تجهیزات بیشتری بهره می‌برد و دینامیک رانندگی بهتری را به نمایش می‌گذارد.

مقایسه مشخصات فنی

تویوتا رافور پرایم کیا اسپرتیج PHEV
پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبرید ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید
قدرت (اسب بخار) ۳۰۲ ۲۶۱
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۵۹۵ / ۱,۸۵۴ / ۱,۷۰۷ ۴,۶۶۱ / ۱,۸۶۴ / ۱,۶۹۹
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۶۹۰ ۲,۷۵۶
وزن (کیلوگرم) ۱۹۹۵ ۱۹۲۷
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) ۵.۵ ۶.۹
باطری (کیلووات ساعت) ۱۸.۱ ۱۳.۸
برد تمام الکتریکی (کیلومتر) ۶۷ ۵۵
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) ۶.۲ ۶.۷
حجم صندوق بار (لیتر) ۹۵۰ ۹۷۵
قیمت پایه (دلار) ۴۳,۶۹۰ ۳۹,۴۹۰
منبع
cars.usnews

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس