برای نخستین بار اوراق سپرده کالای برق راه‌اندازی می‌شود


برای نخستین بار اوراق سپرده کالای برق راه‌اندازی می‌شود

معاون بازار برق ایران گفت: به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی، با اخذ مجوزهای لازم برای نخستین بار اوراق سپرده کالای برق راه اندازی می شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمیدرضا باقری با اعلام این خبر افزود : به منظور تسهیل معاملات برق در بورس انرژی و نیز استفاده از قابلیت های بورس انرژی جهت مبادلات برق بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان برق، اوراق گواهی سپرده کالایی برق با همکاری شرکتهای بورس انرژی، ساتبا و مدیریت شبکه برق ایران طراحی و مجوزهای مورد نیاز برای اجرای آن اخذ شد.

معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به مصوبه شورای عالی بورس گفت : گواهی سپرده کالایی "اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تائید بورس صادر میگردد.

معاون بازار برق ایران تصریح کرد: در این روش، به تولید کنندگان برق بر اساس مقدار برق تولید شده که توسط دستگاه های سنجش و پایش (کنتور) ثبت شده است، گواهی سپرده کالایی با سررسید معین تخصیص می یابد که میتوانند نسبت به فروش این اوراق در بورس انرژی اقدام کنند.

وی افزود: خریداران این گواهی با خرید و ارائه آن به شرکت توزیع و یا برق منطقه ای مربوطه می توانند نسبت به تسویه معادل انرژی گواهی در قبوض خود اقدام نمایند. و در حقیقت این گواهی ها ابزار تسویه مناسبی به خریداران جهت پرداخت تمامی یا بخشی از بهای انرژی مصرفی خود را می دهد.

معاون بازار برق ایران اظهار داشت : به منظور استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور در مرحله اول با تاکید بر گواهی سپرده برق تجدید پذیر (Renewable energy certificate (REC)) ، شبکه برق کشور به عنوان انبار تعریف گردید و مجوز شورای فقهی بورس برای استفاده از این ابزار در صنعت برق کشور دریافت شد.

باقری در پایان با اشاره به هماهنگی صورت گرفته مابین بورس انرژی و ساتبا گفت : مقرر گردیده شیوه نامه صدور اوراق REC (گواهی سپرده برق تجدید پذیر) توسط وزارت نیرو تدوین و ابلاغ شودو پیش بینی می شود از ابتدای سال آینده امکان معاملات "اوراق سپرده کالایی برق" در بورس انرژی فراهم شود.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)