تکرار رکوردها یا رکورد تکراری‌ها؟


تکرار رکوردها یا رکورد تکراری‌ها؟

دنیای اقتصاد : چشم پرده‌های نقره‌ای به دیدار دوباره رضا عطاران روشن شده است، بازیگری که سال‌های سال پولسازترین بازیگر سینمای ایران بوده و هنوز هم هست. از چهارشنبه هفته گذشته فیلمی جدید به نام «روشن» با بازی او در سینماها اکران شده که در جشنواره فجر هم توانست سیمرغ بهترین بازیگری مرد را برای عطاران به ارمغان بیاورد. آیا این فیلم رکوردهای فروش را جابه‌جا خواهد کرد؟ واقعا معلوم نیست. فیلم «ویلای ساحلی» که روی کاغذ انتظار می‌رفت با وجود بازیگرانی مثل دو کمدین محبوب، یعنی رضا عطاران و پژمان جمشیدی، در جدول فروش تک‌تازی کند، نتوانسته فروش متوسطی هم داشته باشد. بازار اکران در ایران فعلا چندان قابل پیش‌بینی نیست. انتظارها و امیدها برای رونق بازار و تکرار رکوردهای تاریخی امسال بسیار قدرتمندند، اما کارشناسان تردیدهای جدی در این باره مطرح کرده‌اند، تردیدهایی که به نظر می‌رسد تا حدود ‌قابل‌توجهی واقع‌بینانه باشند. به‌هر‌حال سال پررونق بازار سینما در حالی دارد پس از نزدیک به ۱۲۰۰میلیارد تومان فروش به پایان می‌رسد که دورنمای مشخصی از کنداکتور اکران فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳ وجود ندارد. در ماه پایانی سال رکوردشکن ۱۴۰۲ ترافیک اکران بیشتر شده و بسیاری از فیلم‌ها تلاش دارند تا پیش از گران شدن احتمالی بلیت‌ها در سال آینده و کاهش احتمالی استقبال مخاطبان، از بازار کنونی بهره‌ای ببرند.

تکرار رکوردها یا رکورد تکراری‌ها؟

اکران نوروزی

فعلا بازار سینما مترصد اکران نوروزی است. هنوز ترکیب فیلم‌هایی که بخت اکران در تعطیلات نوروزی را دارند و احتمالا طرح افطار تا سحر را هم به عنوان چاشنی کار هدیه می‌گیرند مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد شرایط ساختاری برای ثبت رکوردهای جدید در بازار سینمای ایران فراهم باشد؛ فقط می‌ماند فیلم‌ها. آیا فیلم‌ها ظرفیت جذب مخاطب دارند؟ این پرسش بسیاری حیاتی است. سینماها امسال نزدیک به ۱۲۰۰میلیارد تومان فروش داشته‌اند که حدود ۷۰۰میلیارد تومان از این فروش فقط برای سه فیلم بوده است. این یعنی نزدیک به ۵۰ فیلم دیگر، مجموعا و با هم ۵۰۰میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

نگرانی از کاهش استقبال

همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش، در همین رابطه می‌گوید دو سه فیلم که امید فروش بالا دارند آماده اکران نوروزی هستند و احتمالا فروش نوروزی نسبتا خوبی خواهیم داشت. با‌این‌حال درباره سال آینده امید چندانی به تکرار رکوردهای امسال وجود ندارد. کستینگ (انتخاب بازیگران) مشابه به هم، فیلم‌نامه‌های تکراری فیلم‌‎های کمدی، نبود ژانرهای مختلف و غیرخلاقانه بودن شوخی‌های فیلم‌های کمدی از مهم‌ترین عللی است که شکست سینما را در سال آینده محتمل می‌کند. این موضوع نگرانی‌های بسیاری را دامن زده است.

همایون اسعدیان درباره اینکه آیا فروش سال آینده سینما با توجه به کمدی‌های تولیدشده می‌تواند نسبت به امسال وضعیت بهتری داشته باشد، گفت: چنین پیش‌بینی‌ای سخت است. هرچند برخی تهیه‌کننده‌ها مدعی هستند فیلم‌هایی دارند که بیشتر از امسال می‌فروشند ولی اساسا خطری که الان ما را تهدید می‌کند رفتن سینما صرفا به سمت فیلم‌های کمدی است. در حال حاضر به نظر می‌رسد بین ۷ تا ۱۰ فیلم کمدی داریم که عمدتا در جشنواره فجر نبودند و قرار است گیشه را تسخیر کنند. ولی واقعیت این است که من نگرانم این تعداد فیلم‌ کمدی واکنش منفی در مردم ایجاد کند چون عموما با بازیگران یکسان در فضای مشابه هستند که مخاطب را پس می‌زند و ممکن است آنچه را امسال به دست آورده‌ایم از دست بدهیم. ما متاسفانه با یک کستینگ محدود بازیگر طرف هستیم که مرتب از این فیلم به آن فیلم می‌روند و در شبکه نمایش خانگی هم آنها را می‌بینیم و این ممکن است برای تماشاگر خسته‌کننده باشد؛ به‌خصوص اینکه همه فیلم‌های کمدی مثل «فسیل» نیستند ولی امیدواریم که باشند و امیدواریم سال آینده با فروش دوهزار میلیاردی در سینما روبه‌رو شویم چون هیچ‌کس از این قضیه ناراحت نمی‌شود.

اسعدیان در پایان افزود: امیدواریم فروش سینما به گونه‌ای شود که همه فیلم‌ها از یک فروش نسبی برخوردار باشند نه اینکه مثل الان بیش از ۶۰۰میلیارد برای سه فیلم باشد و ۴۰۰میلیارد برای ۴۷ فیلم که این یعنی تمام آن فیلم‌ها ضرر کرده‌اند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا