وام 550 میلیونی، زندگی در روستا را جذاب می‌کند؟ / اقساط 8 میلیون تومانی؛ فراتر از توان متقاضیان


وام 550 میلیونی، زندگی در روستا را جذاب می‌کند؟ / اقساط 8 میلیون تومانی؛ فراتر از توان متقاضیان

بحث پرداخت تسهیلات 550 میلیونی روستایی که از آبان امسال به فراموشی سپرده شده بود، بار دیگر با صحبت‌های معاون بازسازی بنیاد مسکن نقل محافل شده است. مجید جودی در این باره اعلام کرده است که بنیاد مسکن به متقاضیانی که قصد بازگشت از شهر به روستاها را دارند، یک قطعه زمین و تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی می‌دهد. اما جزئیات این طرح چیست و تا چه اندازه می‌تواند برای مهاجرت معکوس مردم به روستاها موثر باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، موضوع اعطای وام مهاجرت معکوس به کسانی که قصد مهاجرت به روستاها را دارند، ابتدا آبان امسال در نشست مشترک معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیران کل راه و شهرسازی و مدیران بنیاد مسکن مطرح شد. مساله پرداخت تسهیلات از آبان‌ماه مسکوت مانده بود و حالا بار دیگر با صحبت‌های معاون بنیاد مسکن دوباره کنجکاوی‌ها در مورد آن بالا گرفته است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن در این زمینه بیان کرده است: «بنیاد مسکن در صورت همکاری بانک‌ها به متقاضیانی که قصد بازگشت از شهر به روستاها را دارند، یک قطعه زمین همراه با تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی می‌دهد.»

شرط عدم مالکیت برای پرداخت تسهیلات حذف شد

او همچنین اعلام کرده است: «این تسهیلات به متقاضیان با شرایط جدید پرداخت خواهد شد؛ افرادی که قصد مهاجرت معکوس دارند زمین رایگان دریافت می‌کنند و به متقاضیانی که فرم «ج» آنها قرمز باشد قرمز باشد هم این تسهیلات تعلق می‌گیرد.»

بنابراین همان‌طور که اشاره شد، با وجود اینکه این طرح، زیرمجموعه نهضت ملی مسکن است یکی از اصلی‌ترین شروط دریافت مسکن در قالب آن حذف شده است؛ یعنی نداشتن هر گونه ملک و آپارتمان دیگر.

اقساط وام مهاجرت معکوس به روستا

بر اساس دیگر گفته‌های مجید جودی، معاون بازسازی بنیاد مسکن، اقساط وام مهاجرت معکوس به روستا با سود ۱۸ درصدی محاسبه می‌شود و اگر دیگر مراحل نیز مطابق با طرح نهضت ملی مسکن پیش رود تسهیلات بازپرداختی ۲۰ ساله خواهد داشت.

به این ترتیب، اقساط وام مهاجرت معکوس به روستا با تخمین اطلاعات فعلی ماهانه هشت میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

میزان تاثیرگذاری وام مهاجرت به روستا

مهاجرت گسترده مردم از روستا به شهرها و کلانشهرها در سال‌های اخیر تحت تاثیر نبود زیرساخت مناسب و محدودیت فرصت‌های شغلی شکل گرفته است؛ خانوارهایی که از امرار معاش مناسبی در محل سکونت خود برخودار نبودند با رویای زندگی بهتر راهی شهرهایی شده‌اند که بتواند فعالیت در شغلی حداقلی را برای آنان مهیا سازد.

اما در حالی‌که دولت هنوز چاره‌ای برای تکمیل زیرساخت روستاها نیاندیشیده است آیا پرداخت این تسهیلات می‌تواند به‌صورت گسترده موجب مهاجرت دوباره مردم به روستا شود؟

همان‌طور که بیان شد اقساط ماهانه این تسهیلات نیز از هشت میلیون تومان فراتر می‌رود و این درحالی‌ست که در روستاها برای قشر بزرگی از مردم فرصت شغلی مناسبی وجود ندارد!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن