رشد 25 درصدی مبادلات تجاری ایران و تاتارستان روسیه


رشد 25 درصدی مبادلات تجاری ایران و تاتارستان روسیه

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری تاتارستان روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی با ۲۵ درصد افزایش به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.

رشد 25 درصدی مبادلات تجاری ایران و تاتارستان روسیه

به گزارش راهبرد معاصر؛ داود میرزاخانی در مصاحبه ای تصویری با آژانس خبری تاتاراینفورم روسیه افزود: این در حالی است که حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری تاتارستان در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۸۲ میلیون دلار بود.
وی با اشاره به امضای توافقنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که روسیه عضوی از آن است، ادامه داد: با اجرایی شدن این توافقنامه پس از تصویب آن در مجالس و حذف تعرفه گمرکی حدود هفت هزار قلم کالا، پیش بینی می شود که مبادلات تجاری دوجانبه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

استقلال و امنیت، مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران

سرکنسول ایران در کازان در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران، استقلال سیاسی کشور است، گفت: ایران با برداشتن گام های بلند در مسیر استقلال و خودباوری، روز به روز به مسیر پیشرفت خود ادامه می دهد.
میرزاخانی یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران را امنیت و ثبات داخلی کشور خواند و گفت: امروز ایران امن ترین کشور در نا امن ترین منطقه جهان است؛ آن هم در شرایطی که ایران امنیت خود را خود تولید می کند و به قدرت های خارجی وابسته نیست.
وی خاطرنشان کرد:‌یکی از اصلی ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته دستیابی به توان بازدارندگی دفاعی بالا است و در کنار این دستاوردها، ایران به پیشرفت های چشمگیری در حوزه های فناوری فضایی و فناوری تولید سلولهای بنیادین دست یافته است.
سرکنسول ایران در کازان با بیان اینکه ایران امروز به خودکفایی ۹۷ درصدی در تولید دارو دست یافته است، گفت: ایران رتبه های جهانی خوبی را در تولید محصولات پتروشیمی، زراعی، تولید فولاد، سیمان، مس و خودرو به دست آورده است؛ ایران اکنون هفدهمین اقتصاد جهان است.
وی تصریح کرد:‌ ایران در یک وضعیت عادی و محیط ژئوپلیتیکی آرام به این دستاوردها دست نیافته است بلکه این دستاوردها را در شرایط اعمال شدیدترین تحریم‌های آمریکا به دست آورده است که این نکته بسیار مهمی است.

توسعه کریدور

میرزاخانی در بخش دیگری از این گفت و گو از مسأله لجستیک و حمل و نقل به عنوان نقطه ضعف موجود در توسعه مبادلات تجاری ایران و جمهوری تاتارستان روسیه یاد کرد و گفت:‌ فعال سازی کریدور شمال – جنوب و به موازات آن ساخت و بهره برداری از طرح های زیرساختی حمل و نقل در دو کشور و احداث خط ریلی رشت آستارا می توانند به تسهیل و روان سازی مبادلات تجاری بین ایران و روسیه از جمله تاتارستان و سایر مناطق حوزه ولگا کمک کند.
وی خاطرنشان کرد:‌ ایران و روسیه که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند می بایست نقش جدی تری در عملیاتی سازی کریدور شمال جنوب به ویژه شاخه شرقی آن داشته باشند.
سرکنسول ایران در کازان همچنین با اشاره به رشد چشمگیر دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های تاتارستان گفت:‌در حالی که در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های این منطقه روسیه در حال تحصیل بودند، این آمار هم اینک به حدود یک هزار دانشجو افزایش یافته است که بیشتر آنها در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مشغول به تحصیل هستند.
وی یادآور شد: زمینه آموزش زبان فارسی در کازان نیز فراهم است و علاقه مندان می توانند به اتاق زبان فارسی در واحد روابط بین الملل دانشگاه فدرال کازان مراجعه کنند.
میرزاخانی با اشاره به اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور اول دنیا از نظر جاذبه های گردشگری است، گفت: شهرهای اصفهان، شیراز، یزد و جزیره کیش با استقبال بیشتری از سوی گردشگران خارجی روبرو هستند و راه اندازی خط مستقیم پروازی بین تهران و کازان می تواند به توسعه همکاری های گردشگری و تجاری کمک کند.
وی افزود: امیدوارم این خط مستقیم پروازی با کمک دولت جمهوری تاتارستان به صورت مستمر برقرار شود.

جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
این جمهوری با هشت منطقه دیگر روسیه شامل باشقیرستان، اودمورت، ماری ال و چوواش و استانهای کیروف، اورنبورگ، اولیانوفسک و سامارا همسایه است.
کازان به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورود اسلام به سرزمین های شمالی محسوب می‌شود. بنا به برخی منابع تاریخی، سال ۹۲۲ میلادی ولگا بلغارستان (جمهوری تاتارستان کنونی)‌ اسلام را به عنوان دین اصلی پذیرفت؛ امروز نیز بخش عمده ای از مسلمانان روسیه در جمهوری تاتارستان زندگی می کنند.
شهر کازان با این پیشینه تاریخی، سالانه میزبان اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام است و قرار است پانزدهمین دوره این اجلاس اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شود.
بنا به اعلام مقامات روس، این شهر ماه اکتبر ۲۰۲۴ (مهر – آبان ۱۴۰۳) میزبان نشست سران گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس خواهد بود، گروهی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲)، پنج عضو جدید از جمله جمهوری اسلامی ایران به آن پیوستند.
انتظار است سران گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی و اعضای جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در این نشست حضور یابند.

آخرین گام برای توسعه مناسبات دوجانبه تاتارستان روسیه و جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر برداشته شد. در این راستا، «رستم نورگلوویچ مینیخانوف» رئیس‌جمهوری تاتارستان ۲۵ و ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ با هدف توسعه مبادلات تجاری دوجانبه و با همراهی هیأتی ۵۰ نفره از وزیران و فعالان تجاری این منطقه روسیه به ایران سفر کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دیدار «رستم مینیخانوف» رئیس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، با اشاره به ظرفیت‌های متقابل ایران و روسیه به ویژه جمهوری تاتارستان برای ارتقای سطح همکاری‌ در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، علمی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و گردشگری، اجرای موافقتنامه اقتصادی کشورهای منطقه اوراسیا را زمینه‌ای مناسب برای گسترش بیش از پیش روابط فیمابین دانست.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش رئیس جمهوری تاتارستان در مدیریت استراتژیک روابط فدراسیون روسیه با جهان اسلام، بر بهره‌گیری از این ظرفیت در همکاری‌های بین‌الادیانی و آموزش‌های دینی در حوزه معرفی اسلام ناب و ارتقای هر چه بیشتر روابط روسیه با جهان اسلام تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط اقتصادی با همه جمهوری‌های ذیل فدراسیون روسیه از جمله تاتارستان آمادگی کامل دارد./ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان