شاهچراغی: بیش از 61 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی هستند


شاهچراغی: بیش از 61 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور ۶۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۹۸ نفر را واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رای دادن در انتخابات یازدهم اسفند دانست و گفت: از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.

شاهچراغی: بیش از 61 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی هستند

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید محمدتقی شاهچراغی عصر دوشنبه در نشست خبری بیست‌و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران شمار واجدان شرایط برای حضور پای صندوق و رای دادن را برابر اعلام رسمی ثبت احوال، ۶۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: انتخابات یازدهم اسفند در یکهزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برگزار می‌شود. براساس آمار تا امروز حدود ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند. ۱۴۴ نفر هم در خبرگان تایید صلاحیت شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سید محمدتقی شاهچراغی معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران، گفت: در آستانه بک میلاد بزرگ و ملی هستیم. مردم کشور ما مثل همیشه و ۴ دهه گذشته اتفاق بزرگی را در انتخابات مجلس شو ای ایلامی و خبرگان رهبری رقم خواهند زد

رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: مقدمات از سال گذشته شروع شد و از ابتدای امسال هم بر اساس ۴ راهبرد رهبری کمیته‌های متعددی تشکیل شد ‌و کار ادامه دارد. قانون جدید انتخابات موانع جدی را با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، برداشت و کار پیگیری میشود.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: ما در انتخابات امسال برای ۱۱ اسفند، همه موضوعات را شکل دادیم.

شاهچراغی با اشاره به آمار تصریح کرد: برابر اعلام رسمی ثبت احوال کشور ۶۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند. از این تعداد آقایان ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر و خانم‌ها ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر هستند.

وی اعلام کرد: در هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابی اصلی و فرعی انتخابات برگزار میشود. بر اساس آمار تا امروز حدود ۱۵ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد خانم‌ها و ۸۸ درصد آقایان هستند. ۱۴۴ نفر در خبرگان تایید صلاحیت شدند.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در ۳۱ استان تعبیه شده است که ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت هستند. ۳۵ هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار شعبه روستایی هستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت جابجایی حوزه‌ انتخابیه داوطلبان گفت: جابجایی حوزه انتخابیه ۴۹۱ نفر با موافقت شورای نگهبان تایید شده و به آنها ابلاغ کردیم. برخی از اصلاحات قانون جدید، بر اساس انتخابات‌های گذشته و درخواست‌های مردم که شامل عدالت انتخاباتی نیز میشود و هیاتهای نظارت تبلیغات استانی شکل گرفته، همه شرایطی که میتوانستیم برابر قانون از ظرفیت دولت استفاده کنیم، پیش بینی شده است.

وی درباره شفافیت هزینه‌های نامزدهای انتخاباتی گفت: سامانه شفافیت مالی توسط وزارت کشور ایجاد شده و بالا آمده است. داوطلبان موظف بودند در این سامانه ثبت نام کرده و هزینه‌های خود را وارد کنند. در این قانون تلاش شده اگر کسانی که بضاعتی ندارند اما بتوانند از ظرفیتهای دولتی و عمومی، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در راستای تحول مجلس، استفاده کنند.

شاهچراغی تاکید کرد: هیچ داوطلبی نمیتواند پشتیبانی مالی خارجی داشته باشد و هزینه‌ها فقط از یک حساب و کارت خواهد بود. بنابراین اگر کسی اقدام نکرد، طی مراحلی که در قانون مشخص و جرم‌انگاری شده، هیات نظارت می‌تواند بررسی کند و عدم ثبت هزینه با اختیار اثبات شود، داوطلب دو دوره از داوطلبی و نمایندگی محروم میشود.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در این مدت، تقریبا همه عناصر اصلی ستاد انتخابات به همه استان‌ها سفر داشته‌اند. چگونگی کارکرد و عملکرد بررسی و در سامانه وزارت کشور ثبت شده است. همه اقدامات اجرایی امروز آماده است و تعرفه‌های رای چاپ و به استانها ارسال شده است.

وی گفت: آموزش مردم برابر قانون جدید توسط رسانه‌ها و مراکز عمومی و تجمعی به واسطه فیلم های کوتاه به مردم آموزش داده شده است. ما برای اجرا آمادگی داریم و امیدواریم بهترین انتخاب در ۱۱ اسفند رقم بخورد.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: برابر قانون مسئولیت امنیت شعب اخذ رای با فراجا است. ولی درصورتی که نیاز داشته باشد، می‌تواند از سایر نیروهای مسلح استفاده کند. این موضوع در ستاد امنیت انتخابات بررسی و تعیین میشود.

شاهچراغی خاطرنشان کرد: آنچه که تخلف محسوب میشود، تبلیغات زودهنگام است و اگر ستاد انتخابات استان‌ها و هیات بررسی تبلیغات به این نتیجه برسد که تبلیغات داوطلبی خارج از قانون بوده، حتما تذکر داده میشود. هر اقدامی که نامزد در فضای حقیقی و مجازی انجام دهد که بعنوان تبلیغات زودهنگام تلقی شود، حتما پیگیری و برخورد میشود./ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)