کشورهای اتحادیه اروپا خواستار توقف عملیات رفح و وقفه بشردوستانه در غزه شدند


کشورهای اتحادیه اروپا خواستار توقف عملیات رفح و وقفه بشردوستانه در غزه شدند

رئیس دیپلماسی اروپا به نمایندگی از روسای امور خارجی کشورهای اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست که عملیات رفح را متوقف کرده و از توقف بشردوستانه برای آزادی گروگان ها و ارائه کمک های بشردوستانه اطمینان حاصل کند.

به گزارش اسپوتنیک، پیشتر دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گزارش داده بود که اسرائیل در حال آماده شدن برای انجام عملیات گسترده در رفح است، جایی که به گفته ارتش اسرائیل، چهار گردان دیگر حماس در آنجا باقی مانده است. نخست وزیر اسرائیل همچنین به ارتش و وزارت دفاع دستور داد تا طرحی را برای تخلیه غیرنظامیان از شهر ارائه کنند. نیروهای دفاعی اسرائیل بعداً اعلام کردند که اهدافی را در محله الشبوره رفح هدف قرار داده است. شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد که در نتیجه این حملات 100 نفر کشته و بیش از 230 نفر زخمی شدند.
جوزپ بورل روز دوشنبه پس از نشست شورای وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا گفت: "امروز نمایندگان 26 کشور از این بیانیه حمایت کردند و بیانیه جدیدی ایجاد کردند که اساساً همان چیزی است که من در آخر هفته صادر کردم، اما با یک بند اضافی: تقاضای توقف فوری بشردوستانه که منجر به آتش بس پایدار، برای آزادی بی قید و شرط گروگان ها و ارائه کمک های بشردوستانه شود. در غیر این صورت، اساساً این همان بیانیه ای است که در آن از دولت اسرائیل می خواهیم که در رفح اقدام نظامی انجام ندهد."
پیش از این، دیوان بین المللی دادگستری حکم داده بود که برنامه های اسرائیل برای حمله به رفح نیازی به اقدامات موقت اضافی علیه طرف اسرائیلی که آفریقای جنوبی درخواست کرده بود، ندارد. دادگاه اعلام کرد که اقداماتی که در 26 ژانویه دستور داده بود کافی بود.
در 7 اکتبر 2023، اسرائیل به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. پس از این، نیروهای این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 نفر را به گروگان گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
وزارت بهداشت غزه گزارش داد که تعداد کشته شدگان حملات اسرائیل به نوار غزه به 28985 نفر و مجروح شدن 68883 نفر رسیده است.
حماس مدعی شد که حدود 200 تا 250 گروگان در نوار غزه وجود دارد. در این زمان، طبق داده های رسمی اسرائیل، 112 گروگان آزاد شده بودند، بیش از 30 نفر کشته شده بودند و حدود 100 نفر هنوز در منطقه محاصره فلسطین نگهداری می شدند.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لمس کامل بدن شبنم قربانی توسط شهاب حسینی در فیلم سینمایی ! / هم آغوشی بعید بعد انق...