چرا روستاییان به شهرها مهاجرت می‌کنند؟


چرا روستاییان به شهرها مهاجرت می‌کنند؟

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: بیش از ۵۴ درصد از علل مهاجرت روستاییان عوامل اقتصادی است و عوامل آموزش و مسائل اقلیمی و طبیعی از دیگر علل مهاجرت افراد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدامیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم توجه به اقتصاد روستاها بوده که اصلی ترین علت مهاجرت محسوب می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: موضوع اقتصاد روستا موضوع کلان بوده که در دولت مورد توجه قرار گرفته است و در جهت تحقق اهداف دیده شده در موضوع اقتصاد روستا تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه تولید است و در بخش برق رسانی، آب رسانی و گازکشی آمار خوبی در کشور داریم اما همین آمار در فعال سازی معادن، آبخیزداری و آبخوان داری به لحاظ زیرساختی خوب نیست.

مدنی افزود: یکی از سیاست هایی که کشور دنبال کرد بحث طرح هادی برای ساماندهی وضعیت روستاهای کشور است که غالباً ضد اقتصاد بوده و یا سیاست‌هایی که در حوزه خرید محصولات کشاورزی دنبال می‌شود و نحوه برخورد با دامدار خرد و مزرعه دار و … غیره سودده و غیر بهره‌ور بوده است.

او در ادامه گفت: سیاست دیگری که دنبال کردیم سیاست شهرسازی روستاها بود و طرح تبدیل روستاهای بالای ۵ هزار جمعیت که بعداً به ۳ هزار نفر هم رسید به شهر که کاری نادرست بود چون افراد عوارض شهری می‌پرداختند اما خدمات شهری دریافت نمی‌کردند.

مدنی تصریح کرد: سالانه عدد قابل توجهی برای اشتغالزایی هزینه می‌شود اما چقدر موفق بوده ایم. ما در طرح رویداد ملی مدار به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم و برای این امر ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع در دل روستاها جریان پیدا می‌کند.

وی گفت: ۵ هزار طرح در رویداد ملی مدار جمع‌آوری شده که ۲ هزار طرح تأیید اولیه را دریافت کرده‌اند. برای این بخش نیز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار با سود حدود ۶ درصد تخصیص داده شده که سرمایه‌ها هدفمند هزینه شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به آغاز طرح از امروز تاکید کرد: طرح‌هایی در رویداد ملی مدار حمایت می‌شود که اقتصادی باشد و مثلاً در کشت بهره‌وری را افزایش دهد. هم اکنون چهره روستاها رو به پیری رفته و باید با حمایت از اشتغال جوانان و تحصیل کرده‌ها چهره روستاها جوان‌تر شود.

مدنی افزود: هدف گذاری ایجاد ۶ منظومه گلخانه‌ای با نگاه صادراتی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان کمک زیادی به کاهش مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس می‌کند. در حوزه فناوری، ۴۰ مسئله اولویت دار از نگاه روستاییان شناسایی شده که از جمله برنامه‌هایی است که در طرح رویداد ملی مدار دنبال خواهد شد.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)