زلفی‌گل:هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید/عکس


زلفی‌گل:هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید/عکس

آیین اختتامیه جایزه ملی فناوری نکست در محل هتل عباسی اصفهان با حضور دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و زلفی‌گل وزیر علوم و همچنین حق جو رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زلفی گل وزیر علوم با اشاره به این موضوع که رقص فناوری یکی از اهداف کلان نظام است در آین اختتامیه این جشنواره گفت:«ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم. پیشرفت در عرصه فناوری یک شبه اتفاق نمی‌افتد و بعد از پیروزی انقلاب و دهه اول موضوع ترویج علم مطرح بود و دانشگاه‌های ما صرفاً تربیت می‌کردند.»

او ادامه داد:«در دهه دوم دانشگاه شیراز با تاسیس دوره‌های دکترا نهال تولید علم کشور را کاشت. در دهه سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استانداردسازی و استاندارد پذیری در عرصه علم جدی گرفته شد. در دهه چهارم که تولید علم کشور جهشی شد. در دهه چهارم سال مطرح شد که تولید علم چگونه باید در خدمت جامعه باشد و بعد از آن پارک‌های علم و فناوری و توسعه این پارک‌ها شکل گرفت.»

زلفی‌گل:هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید/عکس

زلفی گل گفت:«در دهه پنجم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سوال مطرح شد که دانش آموختگان قرار است در کجا مشغول به کار شوند چرا که افراد صاحب ایده و کسانی که در دانشگاه‌ها درس خواندند همه آنها نمی‌توانستند در سیستم‌های دولتی مشغول به کار شوند. و بازاریابی صادرات محصولات دانش بنیان مد نظر قرار گرفت.»

وزیر علوم با اشاره به این موضوع که هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید برگزاری این جشنواره نماد تفکر و برنامه جدید است، گفت:«در برنامه توسعه هفتم توجه ویژه‌ای به توسعه دانش بنیان شده است. وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی معاونت علمی و نهادهای دیگر اعضای یک تیم هستند و برای یک هدف تلاش می‌کند.»

زلفی‌گل:هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید/عکس

وی ادامه داد:«در وزارت علوم تا سطح ۵ و ۶ فناوری را مدیریت بسترسازی می‌کنیم و افراد صاحب ایده را جمع آوری کرده و زمین و تسهیلات در اختیار آنها قرار دادیم. زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است. با تلاش آقای دهقانی فیروزآبادی طرحی ارائه شد که شرکت‌ها را به سه دسته تقسیم کردند که شامل شرکت‌های نوپا نوآور و فناور بود.»

او ادامه داد:«برای سطوح پایین فناوری ما با یک سوال جدی مطرح بودیم و آن اینکه تولید علم قرار است چه کاری انجام دهد؟! مهمترین نکته در پاسخ به این سوال مرجعیت علمی است و اینکه دانشمندان باید سوالات ذهنی خود را پاسخ دهند و به دانش جدیدی برسند که قبلاً وجود نداشته است. ما سامانه نان را طراحی کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد در برنامه هفتم توسعه نیز آمد که تا تمام صنایع خصوصی نیازهای خود را در این سامانه ضبط کنند. سامانه دیگر وزارت علوم سامانه جان است که شرکت‌ها محصولات خود را بارگذاری می‌کنند و ما وظیفه داریم آنها را معرفی کنیم.»

زلفی‌گل:هدف جایزه نکست این است که پرچم فناوری به اهتزاز دربیاید/عکس

وزیر علوم در آخر گفت:«ما تماما در خدمت شرکت‌ها هستیم و از آنها حمایت می‌کنیم. ما باید تردد دانشجویان را به پارک‌های علمی و فناوری و شهرک‌های تحقیقاتی تسهیل کنیم. تا آن‌ها بتوانند با فناوری آشنا شوند؛ دانشجویان بیایند در کنار فناوران قرار بگیرند تا امیدوار شوند که ایرانی‌هم‌می‌تواند. فرزندان خود را در پارک‌های علمی فناوری بپذیریم و آن‌ها را هدایت کنیم که آن‌ها آینده‌سازان کشور هستند.»

227323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1875787

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سخنگوی نیروهای مسلح: دو ناوشکن آمریکایی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم