اهداف رژیم صهیونیستی از تهدید حمله نظامی به رفح


اهداف رژیم صهیونیستی از تهدید حمله نظامی به رفح

تهدید به عملیات نظامی تمام‌عیار در رفح با هدف فشار بر مصر، خالی کردن ساکنان غزه و کمک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ماندن در قدرت است. رژیم صهیونیستی عملاً شکست خورده و آنچه به دنبال دستیابی به آن است، چیزی را تغییر نخواهد داد.

اهداف رژیم صهیونیستی از تهدید حمله نظامی به رفح

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده «حمله به رفح کلید پیروزی است». همه می دانند رژیم صهیونیستی شکست خورده، ارکان تئوری امنیتی اش فرو ریخته و به دنبال دستاوردی است که بتواند آن را پیروزی در جنگ به حساب آورد. رژیم صهیونیستی در جنگی که از هفتم اکتبر 2023 میلادی آغاز شد، هدف دشواری در نظر گرف و آن حذف حماس است.


رژیم صهیونیستی تأیید می کند می خواهد اعضای حماس را تعقیب و ساختار آنها را در رفح نابود کند، زیرا این بخش باقی مانده از عملیات گسترده نیروهای صهیونیستی در سراسر نوار غزه است. برای این هدف رژیم صهیونیستی درخواست های بین المللی و منطقه ای برای توقف عملیات نظامی احتمالی خود را در شهر رفح در مرز مصر نادیده می گیرد.

دیدگاه های متناقضی درباره مرحله بعدی جنگ غزه و میزان احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح و موفقیت تلاش ها برای دستیابی به آتش بس وجود دارد


در نتیجه عملیات احتمالی شاهد نقض توافقنامه های رژیم صهیونیستی با مصر در سال 1979 میلادی و نقض قوانین بین المللی بشردوستانه خواهیم بود. علاوه بر این، عملیات نظامی برنامه ریزی شده به وسیله تل آویو صدها هزار فلسطینی آواره را به سمت قلمرو مصر در سینا سوق و احتمال حمله ارتش صهیونیستی را به محور فیلادلفیا افزایش می دهد.


تل آویو 12 فوریه از آزادی دو گروگان صهیونیستی-آرژانتینی از دست حماس در رفح خبر داد. به گفته ارتش صهیونیستی، در عملیات نجات دو گروگان ۶۰ و ۷۰ ساله واحدهایی از ارتش، سرویس امنیتی شین‌بت و یک واحد پلیس ویژه مشارکت کردند. رهبری سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی از آزادسازی دو گروگان برای سرپوش گذاشتن بر شکست کامل پس از عملیات «طوفان الاقصی» استفاده کردند.


سؤالی که مطرح می شود این است، آیا هدف واقعی عملیات تنها آزادسازی دو گروگان رژیم صهیونیستی بود یا نمایش قدرت تخریبی که می تواند با تهاجم زمینی نیروهای صهیونیستی به رفح ایجاد شود یا آزمایش واکنش کسانی که عملیات نظامی گسترده رژیم صهیونیستی را در رفح رد می کنند؟


رژیم صهیونیستی واقعاً به رفح حمله خواهد کرد؟

دیدگاه های متناقضی درباره مرحله بعدی جنگ غزه و میزان احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح و موفقیت تلاش ها برای دستیابی به آتش بس وجود دارد. مهم ترین سناریوهای احتمالی با توجه به برآوردهای مختلف عبارتند از:


نخست؛ اینکه رژیم صهیونیستی تهاجم زمینی را به رفح با اصرار نتانیاهو انجام خواهد، زیرا آینده سیاسی و شاید شخصی وی با ادامه و گسترش جنگ مرتبط است. این ممکن است با واکنش اطمینان بخش آمریکا تشویق شود، زیرا موضع واشنگتن از رد نهایی عملیات نظامی در رفح به تصویب آن به شرطی که غیرنظامیان امنیت داشته باشند، تغییر کرده است.


دوم، اینکه رژیم صهیونیستی به مذاکرات جاری پاسخ خواهد داد، از راه زمینی به رفح حمله نخواهد کرد و عملیاتی که برای آزادی دو اسیر انجام داد برای اعمال فشار سیاسی در مذاکرات و تحمیل شروط خود در آن بود.


همچنین در گروه تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی میان کابینه راست افراطی از سویی و فرماندهان نظامی شکاف وجود دارد که نشان می دهد حمله به رفح ثبات روابط با مصر را تهدید می‌کند و آمریکا را در سال انتخابات ریاست جمهوری خشمگین می کند.


در سطحی دیگر، رژیم صهیونیستی با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه و فشار زیادی را بر کابینه صهیونیستی وارد کرده است. همچنین آزادی همه گروگان های رژیم صهیونیستی دشوار خواهد بود. این موضوع مستلزم آن است ارتش صهیونیستی ماه‌ها برای پایان دادن به این موضوع آماده‌سازی کند، چیزی که افکار عمومی صهیونیستی نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

رژیم صهیونیستی با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه و فشار زیادی را بر کابینه صهیونیستی وارد کرده است


روند مذکور با این واقعیت خاتمه می یابد که با وجود اصرار نتانیاهو و کابینه اش بر ادامه جنگ برای تضمین بقای خود و تلاش برای حل موضوع فلسطین، شاخص های واقع بینانه حاکی از آن است برای جلوگیری از به خطر افتادن جان گروگان ها در جریان عملیات آزادسازی مجبور به توسل به دیپلماسی برای انعقاد قرارداد تبادل اسیران خواهد شد.


سوم، اینکه جهت گیری رژیم صهیونیستی اعم از حمله به رفح و ادامه جنگ، یا جهت گیری آن برای مذاکره و تکیه بر دیپلماسی به عوامل دیگری بستگی دارد.


مهم ترین عوامل عبارتند از؛

  • روند افکار عمومی در داخل رژیم صهیونیستی و آگاهی آن از پیامدهای احتمالی چنین تصمیمی بر آنها و میزان موفقیت دولت آمریکا در کنترل ناسازگاری نتانیاهو به وسیله حفظ موقعیت سیاسی یا تلاش برای حذف وی از صحنه سیاسی و دستیابی به تفاهم با سایر رؤسای جناح راست به روشی که با روند عمومی رژیم صهیونیستی سازگار باشد.
  • موفقیت فشار منطقه ای مصر، اردن و دیگر کشورها در متقاعد کردن رژیم صهیونیستی برای ارزیابی مجدد تصمیم آتی خود درباره رفح و موفقیت همه تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای موفقیت مذاکرات آتش‌بس و دستیابی به فرمول تبادل اسیران.
  • دستیابی به تفاهم میان تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس درباره اینکه چه کسی اداره نوار غزه را برعهده خواهد گرفت، بهره برداری رژیم صهیونیستی را از ادامه وجود حماس در نوار غزه برای ادامه جنگ تضعیف خواهد کرد.


بهره سخن

چند روز و شاید ساعات آینده به سؤال مطرح شده پاسخ خواهد داد و روشن می کند، آیا آزادی دو گروگان رژیم صهیونیستی، صهیونیست ها را به حمله به رفح برای دستیابی به پیروزی مورد نظر نتانیاهو سوق خواهد داد یا اینکه کلید آرامش و دیپلماسی خواهد بود و آن را وادار به حرکت به سمت مذاکرات واقعی برای آتش بس خواهد کرد؟


همچنین ممکن است حضور رژیم صهیونیستی در مذاکرات تنها برای خرید زمان با هدف آماده شدن در عملیات نظامی گسترده زمینی در رفح و در عین حال برای عواقب احتمالی آن یا صرفاً خشنود کردن آمریکا باشد.


تهدید به عملیات نظامی تمام عیار در رفح با هدف فشار بر مصر، خالی کردن ساکنان غزه و کمک به نتانیاهو برای ماندن در قدرت است. رژیم صهیونیستی عملاً شکست خورده و آنچه به دنبال دستیابی به آن است، چیزی را تغییر نخواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا