تعلیق خودخواسته عضویت ارمنستان در پیمان امنیتی روسیه


تعلیق خودخواسته عضویت ارمنستان در پیمان امنیتی روسیه

نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان اعلام کرد که به دلیل عمل نکردن سازمان پیمان امنیت جمعی به تعهداتش در قبال ارمنستان، این کشور عضویت خود را در آن به تعلیق درمی‌آورد.

تعلیق خودخواسته عضویت ارمنستان در پیمان امنیتی روسیه

به گزارش راهبرد معاصر؛ در ادامه نارضایتی و دلخوری مقام‌های ایروان از مسکو در رابطه با جنگ قره‌باغ، نخست‌وزیر ارمنستان از تعلیق مشارکت کشورش در یک پیمان امنیتی به رهبری روسیه خبر داد.


نیکول پاشینیان که اخیرا گفته بود ارمنستان نباید بین روسیه و غرب یک طرف را انتخاب کند، در مصاحبه با «فرانس »24 بار دیگر از مواضع مسکو در قبال جنگ قره باغ انتقاد کرد.


او گفت که جمهوری آذربایجان به اصول مورد نیاز برای انعقاد یک معاهده صلح بلندمدت پایبند نیست و باکو در حال آماده شدن برای انجام یک حمله دیگر است.


نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به جنگ‌های 2021 و 2022 جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ اعلام کرد که سازمان پیمان امنیت جمعی «درباره ارمنستان، به اهداف خود عمل نکرده است».


پاشینیان افزود که «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که توجهی به این اتفاق نداشته باشیم. ما اکنون از لحاظ عملی مشارکت خود در این معاهده را متوقف کرده‌ایم. در مورد آینده باید ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد».


نخست‌وزیر ارمنستان در نشست قبلی سران سازمان پیمان امنیت جمعی به میزبانی بلاروس در تاریخ 23 نوامبر مشارکت نکرده بود.
در این سازمان که پس از فروپاشی اتحاد شوروی تاسیس شد، 6 کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان عضو بوده‌اند و مقر آن در مسکو است.


پاشینیان که کشورش به طور سنتی متحد روسیه بوده، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی درباره پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان گفت که در حال حاضر قصدی برای بستن پایگاه ندارد و حضور روسیه در آن، مرتبط به دیگر معاهدات دوجانبه ایروان و مسکو است./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین وعده‌های غذایی برای کاهش چربی