واکنش ایران به ادعای فروش موشک بالستیک به روسیه


واکنش ایران به ادعای فروش موشک بالستیک به روسیه

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پی ادعاهای برخی رسانه های غربی مبنی بر فروش موشک های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، این ادعا را رد کرد و گفت: تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به جنگ روسیه و اوکراین می‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: «علیرغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند و این بر اساس پایبندی ایران به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.»

خبرگزاری انگلیسی رویترز در اوایل این هفته در گزارشی ادعا کرد که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک قدرتمند زمین به زمین را به روسیه ارائه کرده است که این امر همکاری نظامی بین دو کشور تحت تحریم های آمریکا را عمیق تر می کند.این ادعا در حالی است که آمریکا هنوز تایید نکرده است که ایران موشک بالستیک به روسیه منتقل کرده باشد.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «در پاسخ به حمایت مداوم ایران از جنگ بی رحمانه روسیه، در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهیم کرد و در صورت فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، آماده‌ایم بیشتر از این پیش برویم.»

کربی گفت: «ایران بلاعوض به روسیه کمک نمی کند. روسیه در ازای کمک های ایران، همکاری دفاعی بی سابقه ای را به تهران ارائه کرده است. بنابراین در مجموع ایران به دنبال میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه است.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ۱۴ دی ماه نیز به خبرنگاران گفت: نیروهای روسیه در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ موشک‌های بالستیک کره شمالی را به سمت اوکراین پرتاب کردند و ایالات متحده این موضوع را با شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان خواهد گذاشت.

این سخنگوی دولت جو بایدن در تداوم هراس آمریکا از همکاری ایران و روسیه پس از ماجراهای پهپادی، ادعای موشک های بالستیک کوتاه برد را در سال جدید میلادی (۲۰۲۴) مطرح کرد اما در عین حال گفت: درحال حاضر ما معتقدیم ایران موشک های بالستیک کوتاه برد به روسیه ارائه نکرده است اما مذاکره کنندگان روس درحال پیشبرد این امر هستند.

کربی ادعا کرد: بر اساس گزارش‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سپتامبر ۲۰۲۳ میزبان سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه بود که موشک های بالستیک کوتاه برد خود از جمله ابابیل و دیگر سیستم های موشکی را به نمایش گذاشت. این اولین نمایش عمومی موشک بالستیک ایران به یک مقام ارشد روس از سال ۲۰۲۲ است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه مدعی شد: ما ارزیابی می کنیم که روسیه به دنبال خرید موشک از ایران است.

نیروهای اوکراینی با کمبود مهمات در مبارزه با نیروهای روسیه مواجه هستند و بودجه اضافی برای کی یف در کنگره آمریکا متوقف شده است. آمریکا و متحدان غربی اش می گویند مسکو برای به دست آوردن تسلیحات برای استفاده در اوکراین به ایران و کره شمالی روی آورده است؛ در حالیکه روسیه نیز تولید داخلی تسلیحات خود را به شدت افزایش داده است؛ اتهامی که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها آن را رد کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد جنگ روسیه علیه اوکراین با اعلام بیش از ۵۰۰ تحریم جدید علیه مسکو با تکرار ادعاهای ضد ایرانی درباره جنگ روسیه علیه اوکراین گفت: «دو سال از این جنگ می گذرد، اما مردم اوکراین همچنان با شجاعت فوق العاده به مبارزه ادامه می دهند. مهمات آنها رو به اتمام است. اوکراین برای مقابله با حملات بی امان روسیه که با کمک های تسلیحاتی و مهمات ایران و کره شمالی ممکن شده است، به کمک های نظامی بیشتری از آمریکا نیاز دارد. به همین دلیل است که مجلس نمایندگان باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، لایحه تکمیلی امنیت ملی را تصویب کند.»

منبع : ایرنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا