امیدهای صعود


سهیل کلاه‌چی / کارشناس بازار سرمایه دماسنج اصلی بورس تهران هفته‌هاست در انتظار محرک جدی و تاثیرگذار به استقبال آخرین ماه سال رفته است.

در این میان شاخص کل بورس تهران هفته گذشته، ۰.۳۷درصد سرخ‌پوش شد و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در سطح ۲میلیون و ۷۰‌هزار واحدی ایستاد.

نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با افت هفتگی سایر نماگرهای اصلی بازار سهام با نزول ۰.۱۰ درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در سطح ۷۲۶‌هزار و ۹۳۵واحدی قرار گرفت.

شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۳۴درصد سرخ‌پوش بود و در نهایت هفته گذشته معاملاتی در ارتفاع ۲۴‌هزار و ۷۸۵ واحدی کار خود ایستاد.

میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود مقدار ۳‌هزار و ۳۳۱ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به علاوه در هفته اخیر حدود یک‌هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است.

باید گفت زمانی که بازارها حرکت هیجانی را تجربه می‌کنند، معمولا پس از مدت کوتاهی از روند قبلی سر باز می‌زنند و وارد روندی متفاوت می‌شوند. بازار سرمایه در دو هفته گذشته تا پیش از روند متعادل مثبت چند روز گذشته، ریزش‌های شدیدی را پشت سر گذاشته است.

با وجود این از روند متعادل کنونی بازار نمی‌توان رشد پرقدرت را انتظار داشت. به نظر می‌رسد بازار سقوطی تا حمایت ۲ میلیون و ۵۰‌هزار واحد داشته باشد و پس از آن می‌توانیم انتظار حرکت مثبتی از نماگرهای اصلی را داشته باشیم.

از طرفی انتشار خبر ممنوعیت ارسال سفارش فروش و انجام معامله فروش در بازار سهام برای بازارگردان‌‌‌ها و لغو عرضه‌‌‌های اولیه در بازار سرمایه را با وجود اینکه می‌توان اقدام مثبتی در جهت حمایت از بازار سهام دانست، اما نمی‌توان تاثیر آن را طولانی‌مدت قلمداد کرد. در واقع بازار برای رشد پرقدرت به عوامل گوناگونی مانند افزایش ارزش معاملات چشم دوخته است.

از طرفی در روزهای گذشته نرخ ارز تحرک چندانی نداشته و در محدوده‌های نسبتا ثابتی افت و خیز داشته است. باید اظهار کرد بررسی روند شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در ۹ سال گذشته نشان می‌دهد بازار در هشت سال روند به نسبت مثبتی داشته و تنها در یک سال شرایط منفی را پشت سر گذاشته است.

بنابراین انتظار می‌رود بازار در سال‌جاری نیز روند مطلوبی را در پیش بگیرد. پیش‌بینی می‌شود بازار هفته آینده مانند بازار هفته گذشته متعادل باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود