خورشید طغیان کرد/ قدرتمندترین شراره خورشیدی 7 سال گذشته


خورشید طغیان کرد/ قدرتمندترین شراره خورشیدی 7 سال گذشته

خورشید قدرتمندترین شراره خود در حدود هفت سال گذشته را بیرون داده است. شراره خورشیدی کلاس X۶.۳ قدرتمندترین نمونه در چرخه خورشیدی فعلی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، این شعله در روز پنجشنبه، ۳ اسفند به اوج فعالیت خود رسید و همچنین سومین شراره خورشیدی است که طی یک دوره ۲۴ ساعته از یک منطقه خورشید به‌نام AR ۳۵۹۰ بیرون می‌آید.

به نقل از دیجیاتو، روز چهارشنبه یک شراره کلاس X۱.۸ در این منطقه غول‌پیکر از خورشید منفجر شد و پس از آن در اوایل روز پنجشنبه یک انفجار کلاس X۱.۷ به وقوع پیوست. هیچ یک از شراره‌های خورشیدی مذکور در این گزارش با جریان‌های عظیم پلاسما که به نام «پرتاب جرم تاجی» (CME) شناخته می‌شوند همراه نبوده‌اند.

خورشید طغیان کرد/ قدرتمندترین شراره خورشیدی 7 سال گذشته

خطرات شراره‌های خورشیدی

شراره‌های خورشیدی در صورت همراهی با یک CME قدرتمند می‌توانند ارتباطات و زیرساخت‌های انرژی روی زمین را تحت تأثیر قرار دهند. این امر زمانی رخ می‌دهد که پلاسمای خورشیدی به حباب مغناطیسی محافظ زمین یا همان مَگنِتوسفر برخورد می‌کند.

طبق اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، شراره کلاس X۶.۳ این پتانسیل را دارد که باعث تخریب موقت و ازدست‌دادن سیگنال‌های رادیویی شود. البته این آژانس همچنین اعلام کرده که شراره نوع X۶.۳ خطری برای عموم مردم به همراه ندارد.

ESA همچنین اشاره کرده است که منطقه AR ۳۵۹۰ به‌زودی مستقیماً به سمت زمین قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود طی روزهای آینده شاهد انفجار شراره‌های بیشتری از این منطقه باشیم. به گفته این آژانس فضایی، احتمال وقوع شراره شدید دیگری از همین کلاس، ۱۵ درصد است و احتمال وقوع انفجارهای متوسط کلاس C یا M به ترتیب ۹۹ و ۶۰ درصد برآورد شده است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1876859

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !