دورخیز فولاد برای صعود نرخ


دورخیز فولاد برای صعود نرخ

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : افزایش انتظارات تورمی، رشد بهای محصولات ابتدایی و میانی زنجیره فولاد و افزایش تقاضای هفتگی در رینگ شمش با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال باعث شد تا بر نرخ فروش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران افزوده شود. اگرچه جریان افزایشی در حلقه‏‏‌های ابتدایی و میانی زنجیره فولاد باعث شد تا بر رونق معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ فیزیک بورس‌کالای ایران و بازار آزاد افزوده شود، اما همچنان رینگ مقاطع طویل فولادی از رونق معاملات سایر حلقه‏‏‌ها جا مانده است.

دورخیز فولاد برای صعود نرخ

دورخیز فولاد برای صعود نرخ

اسفند زمان سنتی رونق رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران است. نوردکاران به‌‌‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی شمش فولاد، ترجیح می‌دهند شمش فولاد را به‌‌‌عنوان ماده اولیه اصلی خطوط تولید در این ماه خریداری و انبار کنند تا به این ترتیب از اثرات رشد تورم در میان‌مدت و با آغاز سال نو در امان بمانند. در شرایطی که اسفند زمان سنتی رونق رینگ شمش فولاد در کشور است، ظرف سال‌های اخیر نرخ ارز نیز در این زمان وارد رالی صعود نرخ می‌شود. به این ترتیب واهمه از کاهش ارزش پول ملی نیز باعث می‌شود تا بر تمایل نوردکاران به خرید بیشتر شمش فولاد افزوده شود. به این ترتیب رینگ شمش فولاد با رونق دوچندانی مواجه می‌شود. ظرف روز دوشنبه هفتم اسفندماه بالغ بر 181هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 19700 تا 20700تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. کف و سقف قیمت پایه در این بازه هفتگی افزایش داشت.

بیش از 50درصد عرضه‌ها با میانگین قیمت 22هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از این بازار مورد معامله قرار گرفت. بررسی معاملات شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از دورخیز شمش فولاد برای صعود به کانال قیمتی 21‌هزار تومان ظرف روز گذشته حکایت دارد. شمش فولاد خوزستان به‌‌‌عنوان یکی از شمش‌‌‌های جذاب فولاد تولیدی در کشور ظرف روز دوشنبه هفتم اسفندماه با میانگین نرخ 21‌هزار و 360تومان معامله شد. شرکت فولاد خوزستان در این روز 20‌هزار تن شمش فولاد را با قیمت پایه‌‌‌ای برابر 20‌هزار و 538تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کرد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر 33‌هزار و 500تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش کل محصول عرضه‌شده با میانگین رقابت قیمتی 4درصدی انجامید. به این ترتیب میانگین نرخ فروش شمش فولاد در این روز به 21‌هزار و 363تومان رسید. این رشد قیمت دورخیزی برای صعود بهای شمش فولاد به کانال‌‌‌های قیمتی بالاتر است.

معاملات آهن‌‌‌اسفنجی؛ حامی بهای فولاد

رشد بهای آهن‌‌‌اسفنجی ظرف روز ابتدایی هفته جاری از رشد نرخ معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران حمایت کرد. ظرف روز شنبه پنجم اسفندماه حدود 107‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با میانگین رقابت قیمتی 9درصدی از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله شد. رشد مستمر بهای آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از افزایش بهای شمش فولاد حمایت می‌کند. این رشد نرخ باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید شمش فولاد می‌شود و این موضوع محرک نرخ‌های پایانی است. خریداران آهن‌‌‌اسفنجی که عمدتا واحدهای فولادی هستند ظرف هفته ابتدایی اسفندماه تقاضایی در حدود 153‌هزار تن را برای 115‌هزار تن محصول عرضه‌شده در رینگ فیزیکی به ثبت رساندند. متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌‌‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آوردند و در نهایت 106‌هزار و 800تن آهن اسفنجی از این رینگ معامله شد. به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ هفته گذشته به 93‌درصد رسید. همچنین میانگین نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی در بازه هفتگی رشد 250تومانی به ازای هر کیلوگرم از این محصول داشت.

میلگرد از روند افزایشی بازار جا ماند

در شرایطی که محصولات ابتدایی و میانی زنجیره فولاد با حمایت سیگنال‌‌‌های افزایشی در مسیر رشد نرخ حرکت می‌کند، میلگرد فولادی از روند افزایشی قیمت‌ها در بازار جا مانده است. افزایش انتظارات تورمی و تثبیت موفق نرخ ارز در کانال قیمتی 57‌هزار تومان باعث شد تا رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران رنگی از رونق را به خود ببیند؛ اما همچنان این بازار از رونق رینگ شمش و محصولات میانی زنجیره نظیر آهن‌‌‌اسفنجی جا مانده است. در حالی که افزایش بهای شمش فولاد حامی رشد بهای مقاطع طویل فولادی است، رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار محصولات فولادی با توجه به کاهش ساخت مسکن در کشور باعث می‌شود تا افزایش بهای مقاطع طویل فولادی به مراتب کمتر از رشد نرخ در حلقه‌‌‌های قبلی باشد. این موضوع از سودآوری واحدهای نوردی کشور می‌‌‌کاهد و ادامه یافتن آن در میان‌مدت مانعی در مقابل استمرار تولید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سوپر گل آلومینیوم به پرسپولیس +فیلم