سنتکام: 5 پهپاد تهاجمی نیروهای یمنی را هدف قرار دادیم


سنتکام: 5 پهپاد تهاجمی نیروهای یمنی را هدف قرار دادیم

سنتکام به جزئیات مقابله با حمله پهپادهای یمنی در روز گذشته پرداخت.

سنتکام: 5 پهپاد تهاجمی نیروهای یمنی را هدف قرار دادیم

به گزارش راهبرد معاصر. فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در حساب کاربری مجازی خود در شبکه ایکس به جزئیات مقابله با حمله پهپادهای یمنی پرداخت.

در بیانیه سنتکام که مربوط به عملیات روز گذشته است، آمده است: «در ۲۷ فوریه، بین ساعت ۲۱:۵۰. و ساعت ۲۲:۵۵ (به وقت صنعا)، هواپیماهای آمریکایی و یک کشتی جنگی ائتلاف، پنج هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) تهاجمی نیروهای یمنی را در دریای سرخ سرنگون کردند.»

در ادامه این بیانیه افزوده شده است: «نیروهای سنتکام این پهپادها را که از مناطقی در یمن بلند شده بودند، شناسایی کردند و مشخص کردند که آنها تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های ائتلاف در منطقه هستند. این اقدامات از آزادی ناوبری محافظت می‌کند و آب‌های بین المللی را برای نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری ایالات متحده ایمن تر و ایمن تر می‌کند.»

سنتکام جزئیات بیشتری از این عملیات را تشریح نکرد.

این در حالی است که عملیات نظامی آمریکا در دریای سرخ با انتقادات داخلی در سنای آمریکا مواجه شده است و نمایندگان سنای آمریکا از دولت بایدن خواسته‌اند تا برای اقدام نظامی در یمن از کنگره مجوز بگیرد.

رویترز در این ارتباط گزارش داده است که سناتورهای آمریکایی از کاخ سفید خواستار دریافت مجوز از کنگره برای ادامه عملیات نظامی در یمن هستند.

براساس این گزارش، اعضای سنای آمریکا استراتژی بایدن در یمن را زیر سوال برده‌اند.

کریس مورفی، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه در کمیته روابط خارجی سنا با انتقاد از عملیات نظامی دولت بایدن در یمن بدون مجوز از کنگره گفت: «قانون اساسی از کنگره می‌خواهد که مجوز جنگ را صادر کند… ما سوگند یاد کرده‌ایم که از قانون اساسی تبعیت کنیم. اگر معتقدیم که این یک اقدام نظامی است، همان طور که من این اعتقاد را دارم، پس قبل از جنگ، ما باید مجوز صادر کنیم.»

علاوه بر مورفی، سناتور دیگر با نام «بن کاردین» به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا هم تاکید کرد که دولت بایدن باید از کنگره مجوز می‌گرفت. او در این ارتباط گفت: «دولت باید از ما درخواست مجوز می‌کرد. این در حوزه مسئولیت ماست که به این درخواست پاسخ بدهیم و بدون مجوز کنگره عملیات نظامی در یمن فاقد مجوزهای قانونی است.»

این نخستین بار است که نمایندگان سنای آمریکا عملیات نظامی دولت بایدن در دریای سرخ و علیه یمن را زیر سوال برده‌اند.

عملیات نظامی ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ و علیه یمن که از دو ماه پیش آغاز شده است، با انتقاداتی در سطح بین المللی روبروست.

روز گذشته نیز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنان خود در رابطه با حملات ائتلاف آمریکایی-انگلیسی به سمن گفت: آمریکا حق ندارد به یمن حمله کند. وی همچنین در رابطه با حملات نیروهای یمنی به کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در دریای سرخ نیز گفت که روسیه در صدد توجیه این حملات نیست.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر یمن افزود: بمباران کشتی‌های تجاری را صرف نظر از دلایل این بمباران توجیه نمی‌کنیم، اما در عین حال نمی‌توانیم اقدامات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس را در این زمینه نمی‌توانیم بپذیریم. تجاوز آمریکا به قلمرو یمن در حالی رخ می‌دهد که این کشور «هیچ اختیار بین المللی برای این کار ندارد.»

لاوروف خواستار تأمین امنیت دریانوردی در دریای سرخ از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک شد و تاکید کرد که حمله به خاک یمن فقط وضعیت را بدتر می‌کند.

وی گفت: تأمین امنیت دریانوردی بین المللی در دریای سرخ باید در اولویت همه اعضای مسؤول جامعه جهانی باشد و این مشکل باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود.

وی افزود: بمباران یمن توسط کشورهای غربی تنها به گسترش جنگ و پیامدهای متعاقب آن برای حرکت کشتی‌های دریایی غیرنظامی منجر شد.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که تا پایان این درگیری و تثبیت اوضاع در دریای سرخ، «به احتمال زیاد نمی‌توان» برای چندین سال روند اجرای نقشه راه برای حل بحران یمن را آغاز کرد./ مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یمن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج