پیش‌بینی بورس امروز 9 اسفند 1402 / دولت ریسک اصلی بازار است


پیش‌بینی بورس امروز 9 اسفند 1402 / دولت ریسک اصلی بازار است

ناظران و تحلیلگران بازار سرمایه ریسک اصلی بازار را سیاست گذاری دولت می‌دانند. دولت سیزدهم بیش از دولت‌های پیشین به مواجهه دستوری با اقتصاد ایران تمایل دارد و بیش از هر چیز به رشد درآمد مالیاتی و پوشش هزینه‌های خود می‌اندیشد.

در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 4 هزار و 31 واحد افت کرد و به رقم 2 میلیون و 45 هزار و 751 واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 243 واحد پایین آمد و در رقم 709 هزار و 226 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 83 واحد افت کرد و به رقم 24 هزار و 303 رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز کاهش 682 واحدی داشت و به سطح 131 هزار و 232 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌‌شنبه، 42 درصد بازار رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 58 درصد از نمادهای بازار افت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت بیمه پارسیان (پارسیان)، شرکت فراوری مواد معدنی ایران (فرآور) و شرکت سیمان دورود (سدور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت فرانسوز یزد (کایزد)، شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) و شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سدشت (شرکت سیمان دشتستان)، چافست (شرکت افست) و سصفها (شرکت سیمان اصفهان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ.س.پ)، شرکت سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا) و شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 47 نماد صف خرید داشتند و 61 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 38 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 143 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 30 درصدی به 273 میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز 9 اسفند 1402 / دولت ریسک اصلی بازار است

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات آخرین روز هفته می‌روند که دیروز برای چهارمین روز متوالی شاخص پایین آمد و اکثر نمادهای بازار قرمزپوش بودند.

شاخص کل بورس تهران با پیشرانی نمادهای تاپیکو، سدشت و شپنا 4 هزار و 31 واحد معادل 0.2 درصد افت کرد و شاخص هم وزن با نرخ 0.46 درصد به مقدار 3 هزار و 243 واحد ریزش کرد.

دیروز ارزش معاملات خرد سهام 4 درصد افت کرد و برای هشتمین روز معاملاتی در محدوده 3 همتی بود.

دیروز برای شانزدهمین روز پول حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 258 میلیارد تومان بود. نمادهای وبملت، شستا، بیوتیک، بپاس، شپدیس، فارس، سصفها، سبزوا، رمپنا و شبریز بیشترین خروج سرمایه بازار را داشتند.

در 16 روز معاملاتی اخیر از نیمه بهمن ماه به این سو در مجموع 3 هزار و 408 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس تهران خارج شده است. در این دوره زمانی شاخص کل بیش از 50 هزار واحد ریزش کرده است.

بنابراین فاکتورهای عملکردی بازار نشان از غلبه نیروهای نزولی دارند و تداوم ریزش بورس در معاملات امروز دور از انتظار نیست.

در این میان ناظران و تحلیلگران بازار سرمایه ریسک اصلی بازار را سیاست گذاری دولت می‌دانند. دولت سیزدهم بیش از دولت‌های پیشین به مواجهه دستوری با اقتصاد ایران تمایل دارد و بیش از هر چیز به رشد درآمد مالیاتی و پوشش هزینه‌های خود می‌اندیشد. در حالی که کارشناسان و اقتصاددانان همواره بر افزایش انضباط مالی و کاهش کسری بودجه به عنوان راهکاری اساسی برای کاهش اثر مخرب تحریم‌ها و کنترل تورم تأکید دارند، اما دولت سیزدهم نه در کنترل تورم توفیق قابل توجهی داشته و نه به پیش بینی پذیری اقتصاد ایران کمک کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود