پیام‌های یک رای‌گیری جنجالی در پارلمان اسرائیل


پیام‌های یک رای‌گیری جنجالی در پارلمان اسرائیل

رهبران غربی فشار‌های زیادی را به اسرائیل وارد کرده اند تا با پذیرفتن ایده تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی، ریشه‌های بنیادین ایجاد تنش و درگیری میان فلسطینی‌ها و اسرائیل را تا حدی از بین ببرد. با این حال، دولت نتانیاهو و تندرو‌های متحد وی این ایده را نیز رد کردن. ابتدا کابینه نتانیاهو رای به رد این ایده داد و سپس پارلمان اسرائیل با اکثریت آرا، تشکیل یک دولت فلسطینی به صورت یکجانبه را به صورت کامل رد کرد.

فرارو- چند روز قبل، پارلمان رژیم اسرائیل (کِنست) در اقدامی معنادار و با اکثریت آرا، مصوبه کابینه این رژیم درباره مخالفت با تشکیل کشور مستقل فلسطینی را به صورت یکجانبه تایید و تصویب کرد. نتانیاهو تنها اندکی پس از اعلام شدن نتیجه رای گیری اعلام کرد که خوشحال است که طیف‌های سیاسی اسرائیل به صورت متحد، مخالف دیکته شدنِ تشکیل کشور فلسطینی به صورت یکجانبه هستند.

به گزارش فرارو؛ "ایتامار بن گویر"، وزیر امنیت ملی رژیم اسرائیل نیز تاکید کرد که تا زمانی که وی در کابینه حضور دارد، اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را نخواهد داد. تنها اندکی پس از تصویب لایحه مذکور، شمار قابل توجهی از ناظران و تحلیلگران اقدام به تحلیل و تفسیر رویداد مذکور کردند.

با این همه، اینطور به نظر می‌رسد که این رویداد با توجه به تداوم جنگ غزه، به طور خاص حامل ۴ پالس و نکته مهم و محوری باشد.

۱. مرگ ایده تشکیل دو دولت

در مدت اخیر و همزمان با اوج گیری اقدامات جنایتکارانه ارتش اسرائیل علیه مردم غزه، بسیاری از مقام‌های دولتی و همچنین افکار عمومی در اقصی نقاط جهان ضمن تاکید بر ضرورت پایان یافتنِ جنگ افروزی اسرائیل علیه غزه، به طور خاص به این مساله اشاره داشته اند که بایستی هر چه سریعتر زمینه‌های لازم جهت عملیاتی‌شدن ایده تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی که مبنای مذاکرات صلح اسلو در دهه ۱۹۹۰ میلادی نیز بود، فراهم شود.

البته که پیش از این، بسیاری از جریان‌های منتقد و مخالف حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی تاکید داشتند که این جریان مقاومت فلسطینی است که با ایده تشکیل دو دولت مخالفت می‌کند و همین مساله موجب اوج گیری جنگ و تنش‌ها می‌شود. حال رد شدن این ایده توسط کابینه و پارلمان اسرائیل، پالس‌های روشنی را مخابره می‌کند که این اسرائیل است که به هر نحو ممکن سعی دارد سیاست سرکوب مردم فلسطین را ادامه دهد و در این رابطه هیچ حد و مرزی را نیز برای خود قائل نیست.

به بیان ساده تر، مصوبه اخیر پارلمان اسرائیل در رد ایده تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی بیش از پیش سطح فشار‌های بین المللی را علیه تل آویو افزایش خواهد داد و چشم انداز‌های تازه‌ای را نیز پیش روی ملت و مقاومت فلسطین قرار می‌دهد.

۲. پیام روشن اسرائیل به جهان غرب

همراهی دولت‌های غربی نظیر دولت آمریکا با رژیم اسرائیل در جنگ غزه هزینه‌های سنگینی را برایشان به همراه داشته است. در این راستا، مقام‌های دولت آمریکا بار‌ها در موضع گیری‌های مختلفی تاکید کرده اند که حتی خودشان هم از وسعت گسترده حملات اسرائیل به نوار غزه شوکه شده اند.

آن‌ها تاکید کرده اند که اسرائیل باید رو به حملات هدفمند بیاورد و از تحمیل فشار و آسیب به سیل قابل توجهی از غیرنظامیان خودداری کند. با این همه، تشدید جنایات اسرائیل در میدان‌های جنگ غزه و به گوش رسیدن زمزمه‌های مختلف دال بر حمله قریب الوقوع رژیم اشغالگر قدس به شهر رفح که خود میزبان بیش از یک میلیون پناهجوی فلسطینی است سبب شده تا بسیاری از دولت‌های غربی در روز‌های گذشته به اسرائیل فشار آورند که از انجام عملیات زمین در رفح و به بار آوردن تلفات سنگین انسانی خودداری کند.

در این میان رهبران غربی فشار‌های زیادی را به اسرائیل وارد کرده اند تا با پذیرفتن ایده تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی، زمینه‌های بنیادین ایجاد تنش و درگیری میان فلسطینی‌ها و اسرائیل را تا حدی از بین ببرد. با این حال، دولت نتانیاهو و تندرو‌های متحد وی این ایده را نیز رد کردند. در ابتدا کابینه نتانیاهو رای به رد این ایده داد و سپس پارلمان اسرائیل با اکثریت آرا تشکیل یک دولت فلسطینی به صورت یکجانبه را به صورت کامل رد کرد.

این مساله‌ نشان می‌دهد نه تنها ایده تشکیل دو دولت مُرده است بلکه اسرائیل در وضعیت کنونی در برابر دولت‌های غربی که متحدان بین المللی آن هستند نیز ایستاده است و سعی دارد از حمایت‌های آن‌ها از خود در جریان جنگ غزه استفاده کند و تا جای ممکن اهداف و منافع خودش را در بحبوحه جنگ مذکور محقق سازد.

۳. آشکار شدن واقعیت‌های تازه از جو سیاسی در اراضی اشغالی

در مدت اخیر و در پی اوج گیری نارضایتی‌ها در عمق اراضی اشغالی و شکل گیری اعتراضات مختلف علیه دولت نتانیاهو به دلیل عملکرد آن در جنگ غزه و سوءمدیریتش، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از چند تکه شدن جامعه صهیونیست‌ها خبر می‌دادند. در حقیقت آن‌ها بر این باور بودند که طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی صهیونیست پس از عملیات هفتم اکتبر و متعاقبا آغاز جنگ غزه، بخش قابل ملاحظه‌ای از شکست‌های اسرائیل را مرتبط با جاه طلبی‌های شخص نتانیاهو و رویه‌های متحدان افراطی اش می‌دانستند.

با این حال، رای گیری اخیر در پارلمان رژیم اشغالگر قدس با محوریت رد کردن ایده تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به صورت یکجانبه این نکته را بار دیگر گوشزد کرد که شاید جامعه صهیونیستی اکنون دچار شکاف‌ها و انشقاقات جدی شده باشد با این حال، کلیتِ این جامعه و طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی رژیم اسرائیل، برخورد با فلسطینی‌ها و تضییع حقوق آن‌ها را به مثابه یک نقطه مشترک برای خود می‌بینند.

در واقع، این طیف‌ها هرگونه قدرت گیری ملت و مقاومت فلسطینی را به مثابه یک خط قرمز و تهدید امنیتی برای خود در نظر می‌گیرند که می‌تواند آن‌ها را با یکدیگر بیش از پیش متحد سازد. مساله‌ای که خود حامل پیام‌های معناداری برای تحلیلگران و منتقدان نظام حکمرانی در اراضی اشغالی است.

۴. تداوم ایده مقاومت در میان فلسطینی‌ها

در نهایت باید گفت که نتایج رای گیری اخیر در پارلمان رژیم اسرائیل گویای این واقعیت مهم که به تازگی "اسامه حمدان" از رهبران عالی رتبه جنبش حماس نیز به آن اشاره داشته، بوده است: مردم فلسطین هیچ راهی الا مقاومت ندارند. در واقع، اسرائیل عملا گزینه تقابل و مقاومت را برای مردم فلسطینی به یک گزینه راهبردی تبدیل کرده است و در شرایطی که اسرائیل هر حرکتی را انجام می‌دهد تا مانع از تشکیل یک دولت فلسطینی شود و در کنار این مساله، از حیث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نیز مردم فلسطین را تحت انواع و اقسام فشار‌ها قرار می‌دهد، مردم فلسطین هیچ راهی جز مبارزه ندارند تا شاید از این طریق بتوانند حقوق خود را استیفا کنند.

از این رو، انتظار می‌رود که در ادامه راه شاهد تقویت ایده مقاومت و نبرد مسلحانه در میان طیف‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فلسطینی باشیم. موضوعی که البته از چند سال قبل پالس‌ها و پیام‌های آن به صورت عینی در جامعه فلسطین درک شده و شاهد بوده ایم که بر شمار حملات فلسطینی به ویژه از سوی نسل‌های جوان جامعه فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست به شدت افزوده شده است. موضوعی که خود نشان می‌دهد نسل‌های جوان فلسطین هیچ چشم اندازی را جز نبرد با اسرائیل جهت ساختن یک آینده روشن برای خودشان، مشاهده نمی‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...