هفت خوان شعب بانکی برای پرداخت وام ودیعه مسکن!


هفت خوان شعب بانکی برای پرداخت وام ودیعه مسکن!

خبر افزایش سقف وام ودیعه مسکن مدتی‌ست بین رسانه‌ها دست به دست می‌چرخد، اما علاوه بر اینکه بانک‌های عامل تا کنون تنها با کمتر از 30 درصد از متقاضیان، قرارداد امضا کرده‌اند، مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد افراد پس از رد شدن از فیلتر بانک مرکزی باید خود را برای طی هفت‌خوان رستم شعب بانکی آماده کنند! برخی شعب با سنگ‌اندازی و گذاشتن شروط عجیب و غریب متقاضیان را در این مرحله از اخذ تسهیلات ناامید می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ماه گذشته بود که بانک مرکزی بخشنامه افزایش سقف وام کمک ودیعه مسکن را به ۲۰ بانک عامل ابلاغ کرد. بر این اساس، سقف تسهیلات ودیعه مسکن در تهران به 200 میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، شهرستان‌ها ۱۰۰ میلیون و روستاها به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

البته افزایش سقف تسهیلات، تنها مساله پیش روی متقاضیان نیست و اکنون اعلام دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، از یک میلیون و 462 هزار و 160 متقاضی که برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، فقط یک میلیون و 296 هزار و 915 متقاضی دارای شرایط اولیه شناخته شد‌ه‌اند و 895 هزار و 668 متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که در نهایت، بانک‌های عامل با 381 هزار و 763 متقاضی (29.4 درصد) قرارداد امضا کرده‌اند.

به معنای دیگر در این میان نه‌تنها متقاضیان زیادی از درخواست اولیه محروم شده‌اند، بلکه از میان تمام افراد پذیرفته‌شده در حال حاضر تعداد کسانی که به مرحله آخر راه‌ یافته‌اند، حتی به 30 درصد نیز نمی‌رسد.

شروط عجیب شعب بانکی برای وام ودیعه مسکن

گزارش‌های میدانی و تجربه مستقیم متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن نشان می‌دهد که متقاضیان، حتی در صورت عبور از فیلتر بانک مرکزی و رسیدن به پایان راه، مجبورند با غول این مرحله مواجه شوند. هر شعبه از بانک‌های عامل، شرایط مخصوص خود را دارد و برخی از آنها نیز برای متقاضیان شروط عجیب و غریبی تعیین می‌کنند.

برای مثال، مشاهدات میدانی حاکی از آن است که اکثر شعبه‌ها در بازه‌های مختلف اظهار می‌کنند بودجه کافی برای پرداخت تسهیلات ندارند. برخی از آنها نیز شرایط عجیب و غریبی برای ضامن‌ها دارند که عملا دریافت تسهیلات را برای عده زیادی از مردم غیرممکن می‌کند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد یک شعبه بانک خصوصی عامل در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، فیلتر عجیبی برای ضامن‌های وام ودیعه مسکن در نظر گرفته است. ضامن‌های این تسهیلات که سقف آن نهایتا به 200 میلیون تومان می‌رسد، باید ملک به نام خود داشته باشند یا یک خودرو به نام آنها ثبت شده باشد.

با معرفی این دو ضامن، متقاضی موظف است مدارکی اعم از چک، سفته، گواهی کسر از حقوق و چک ضامن نیز ارائه دهد و در نهایت ممکن است مبلغ کامل و سقف شهر خود را دریافت نکند.

یکی از متقاضیان نیز پس از عبور این مصائب اجباری سقف وام شهر خود را دریافت نکرده و بانک در مقابل نه‌تنها به اعتراض او رسیدگی نکرده بلکه پاسخ داده است، درصورتی‌که در پروفایل خود دریافت مبلغ اصلی را ثبت نکند همان مبلغ را نیز نمی‌تواند دریافت کند!

پرداخت نامتناسب وام ودیعه مسکن به متقاضیان از لحاظ زمانی

یکی از اصلی‌ترین معایبی که می‌توان برای تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفت این است که متقاضیان تا زمان تسویه کامل وام قبلی نمی‌توانند وام جدیدی در این زمینه دریافت کنند. اما آنگونه که مشخص است حتی آن دسته از افراد هم که وام خود را تسویه کرده و وزارت راه و شهرسازی نیز آن را تایید می‌کند، با مخالفت برخی شعب بانکی روبه‌رو شده و در نتیجه قادر به دریافت دوباره وام نیستند.

این در حالی است که با توجه به تورم سالانه بازار اجاره، معضل ودیعه مسکن هر سال، یک بار سراغ مستاجران می‌رود و به این ترتیب، بسیاری از خانوارها هر سال نیازمند دریافت وام ودیعه مسکن هستند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد این اقدام دولت در جهت افزایش سقف تسهیلات نیز مانند برخی اقدامات دیگر تنها اقدامی نمایشی بوده و در نهایت با شرایطی که دار گرهی از مشلات مستاجران باز نخواهد کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان