چگونه فرانسه می تواند با نیرو از کی یف حمایت کند؟


چگونه فرانسه می تواند با نیرو از کی یف حمایت کند؟

تحلیلگر ترکیه ای در گفتگو با اسپوتنیک اظهار داشت: "پاریس رسمی می تواند لژیون خارجی فرانسه را برای حمایت از اوکراین فعال کند؛ پیام امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور برای "آرام کردن" ولادیمیر زلنسکی است."

به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که اتحادیه اروپا با ایجاد "ائتلاف نهم برای حملات عمیق" موافقت کرده است که موشک‌های میان‌برد و دوربرد اوکراین را تامین می‌کند. او همچنین گفت که فرانسه برای جلوگیری از پیروزی روسیه در این جنگ، هر کاری انجام خواهد داد. به گفته وی، رهبران کشورهای غربی درباره امکان اعزام نیرو به اوکراین گفت وگو کرده اند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است. بعداً، گابریل آتال، نخست وزیر فرانسه، پس از اظهارات ماکرون، نیز اعزام ارتش به اوکراین را رد نکرد و افزود که پاریس "نمی‌تواند با پیروزی روسیه کنار بیاید". کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، پیشتر به اسپوتنیک گفته بود که اعزام احتمالی نیرو توسط کشورهای غربی به اوکراین خطر درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش می دهد.
انجین اوزر کارشناس ترکیه ای به اسپوتنیک گفت: "پیشنهاد ماکرون شامل پیامی با هدف اطمینان دادن به زلنسکی است و در حال حاضر، با نامشخص شدن سرنوشت کمک های نظامی ایالات متحده، اروپا در کنار است اوکراین است. پس از اعلام رئیس جمهور فرانسه، پیستوریوس وزیر دفاع آلمان گفت این پیشنهاد مورد حمایت هیچ کشوری قرار نگرفته است. بحثی نیست که کاخ الیزه سربازان خود را برای جنگ در اوکراین بفرستد؛ جامعه فرانسه به چنین تصمیمی واکنش تندی نشان خواهد داد و ساختار ارتش برای چنین مداخله ای مناسب نیست. اما لژیون خارجی فرانسه می تواند برای این ماموریت فعال شود و چنین احتمالی را نمی توان منتفی دانست."
به گفته این کارشناس، زمانی سربازان فرانسوی در نیجر می توانستند به جای بازگشت به کشورشان، "با آرامش" حکومت نظامی حاکم را سرنگون کنند، اما این عملیات انجام نشد.
وی اضافه کرد: "در این کشور که برای پاریس حیاتی است، انجام چنین عملیات نظامی مشکل بزرگی برای ارتش فرانسه نبود، اما ماکرون تسلیم شدن را برگزید. رئیس جمهور فرانسه که کارشناس مالی است، کمک های نظامی و مالی را به درگیری ها ترجیح می دهد و ادامه خواهد داد".
پیش از این یکی از اعضای لژیون خارجی فرانسه به نام فرانک به روزنامه انگلیسی تایمز گفته بود که نیروهای سابق و فعلی لژیون فرانسوی در اوکراین می جنگند. در پایان ژانویه، یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت که از آغاز عملیات ویژه نظامی، بیش از 300 مزدور فرانسوی برای شرکت در درگیری ها وارد اوکراین شده اند. این منبع گفت که برخی از آنها در هنگ دوم چتر نجات لژیون خارجی تیپ 11 هوابرد نیروی زمینی فرانسه خدمت می کردند.
پیش از این، روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی نیز گفته بود که تعدادی از کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان اعزام ارتش خود به اوکراین بر اساس توافقات دوجانبه هستند. به نظر او، این امر منجر به تشدید درگیری خواهد شد. فیکو گفت که براتیسلاوا دست به چنین اقدامی نخواهد زد. دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان روز سه‌شنبه گفت که مقامات لهستان قصد ندارند ارتش خود را به اوکراین اعزام کنند. پتر فیالا، نخست وزیر چک نیز به نوبه خود گفت که صحبتی در مورد اعزام پرسنل نظامی چک به اوکراین وجود ندارد.
روسیه معتقد است که ارسال تسلیحات به اوکراین در حل و فصل تداخل دارد، کشورهای ناتو را مستقیماً در درگیری دخالت می دهد و "با آتش بازی می کند". وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. به گفته وی، ایالات متحده و ناتو مستقیماً در درگیری دخالت دارند، از جمله نه تنها با تهیه سلاح، بلکه با آموزش پرسنل در بریتانیای کبیر، آلمان، ایتالیا و سایر کشورها. کرملین اعلام کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات از غرب کمکی به مذاکرات نمی کند و تأثیر منفی خواهد داشت.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امیر تتلو در زندان شعری در مدح امام علی (ع) سرود!