رنو خواستار اتحاد خودروسازان اروپا برای مقابله با خودروهای چینی شد
مدیرعامل رنو ایدهٔ اتحاد خودروسازان اروپایی به سبک ایرباس را برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزانقیمت بهمنظور رقابت با چینیها مطرح کرده است. مدیرعامل رنو «لوکا دی مئو» از خودروسازان اروپایی خواسته متحد شوند و مجموعهای به سبک ایرباس را برای...
مدیرعامل رنو ایدهٔ اتحاد خودروسازان اروپایی به سبک ایرباس را برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزانقیمت بهمنظور رقابت با چینیها مطرح کرده است.
مدیرعامل رنو «لوکا دی مئو» از خودروسازان اروپایی خواسته متحد شوند و مجموعهای به سبک ایرباس را برای تولید خودروهای الکتریکی ارزانقیمت تشکیل دهند که قادر به رقابت به خودروهای چینی در بازار اروپا باشد. در سال ۲۰۰۰ ایرباس بهعنوان یک سرمایهگذاری مشترک بین شرکتهای هوافضای اروپایی تشکیل شد. این شرکتها با حمایت دولتهای اروپایی گرد هم جمع شدند تا بتوانند با شرکتهای بزرگ آمریکایی مثل بوئینگ رقابت کنند.
به گفتهٔ دی مئو، خودروسازان اروپایی هم باید کاری مشابه این انجام دهند تا بتوانند با هجوم رو به رشد خودروهای الکتریکی ارزانقیمت چینی به بازار مقابله کنند. وی این هفته در نمایشگاه ژنو گفته است:
برای یافتن راهحل باید خلاق باشیم. شرکتها میتوانند با اشتراک سرمایهگذاری، هزینههای تولید خودروهای جدید را کاهش دهند
وی همچنین به نمونههای گذشتهٔ همکاری خودروسازان اروپایی مثل پلتفرم تایپ ۴ که در دههٔ ۸۰ بهطور مشترک توسط آلفارومئو، فیات، لانچیا و ساب استفاده میشد اشاره کرده است.
رنو در حال حاضر در حال مذاکره با فولکسواگن برای به اشتراک گذاشتن پلتفرم AmpR است که در رنو ۵ جدید استفاده میشود. از همین پلتفرم در مدل الکتریکی کوچکتر توئینگو هم استفاده خواهد شد که قرار است با قیمت ۲۰ هزار یورو به بازار عرضه شود. به گفتهٔ دی مئو، چالش چنین پروژهای ایجاد یک زنجیرهٔ تولید قطعات اروپایی شامل باطریها، موتورها و لوازم الکترونیکی است مثل کاری که خودروسازان چینی انجام دادهاند:
هدف این است که همهچیز را در اروپا با قیمتی رقابتیتر تولید کنیم
او گفته است که توسعهٔ سریع خودروها چالش بزرگی برای خودروسازان اروپایی خواهد بود. به گفتهٔ دی مئو، رنو زمان توسعهٔ خودروهای الکتریکی را برای رنو ۵ از چهار سال به سه سال کاهش داده و برای توئینگو به دو سال خواهند رساند. به اعتقاد او، سرعت در برابر چینیها بسیار مهم است.
علاوه بر این، دی مئو گفته است قوانین اتحادیهٔ اروپا باید اجازهٔ استفاده از خودروهای کوچک ژاپنی یا کی کارها را در مناطق شهری بدهد و مالیات خودروهای کوچک را کاهش دهد یا پارکینگ رایگان در اختیار آنها قرار دهد تا مردم برای استفاده از این خودروها تشویق شوند.