روزجهانی قدردانی از کارکنان اولین جمعه ماه مارس است


روزجهانی قدردانی از کارکنان اولین جمعه ماه مارس است

روز قدردانی از کارکنان» (Employee Appreciation Day) فرصت بسیار خوبی برای سازمان ها فراهم می کند تا به افراد خود نشان دهند که آنها ارزشمندند. با این حال، درست است که این روز یک مناسبت ویژه برای تجلیل از...

روزجهانی قدردانی از کارکنان اولین جمعه ماه مارس است
روز قدردانی از کارکنان» (Employee Appreciation Day) فرصت بسیار خوبی برای سازمان ها فراهم می کند تا به افراد خود نشان دهند که آنها ارزشمندند. با این حال، درست است که این روز یک مناسبت ویژه برای تجلیل از کارکنان است، اما شناخت و قدردانی از افرادتان باید بخشی از DNA سازمان شما باشد.

این مطلب 14 ایده برای قدردانی از کارکنان را ارائه می دهد که متخصصان منابع انسانی می توانند از آنها برای اقدامات خود در سال جدید الهام بگیرند.
روز قدردانی از کارکنان هر ساله در اولین جمعه ماه مارس برگزار می شود که امسال، مصادف شده با اول مارس (فردا). هدف از این کار این است که کارفرمایان کارکنان خود را بشناسند و از آنها تجلیل کنند و قدردانی خود را به آنها نشان دهند.
روز قدردانی از کارکنان توسط دکتر «باب نلسون» در سال 1995 معرفی شد. او در اولین گام نیز کتاب خود به نام «1001روش برای پاداش دادن به کارکنان» را به بازار عرضه کرد.
او به همراه شرکت انتشاراتی خود اطمینان حاصل کرد که این روز بزرگداشت به طور برجسته در تقویم های محل کار مشخص شده است.
این یک استراتژی موفق بود. این کتاب بیش از 2 میلیون نسخه فروخت و به بیش از 25زبان ترجمه شد. با این حال، در حالت ایده آل، سازمان ها قدردانی از کارکنان خود را در تمام طول سال انجام می دهند. به همین دلیل است که برخی شرکت ها برنامه شناسایی کارکنان را دارند و روز قدردانی از کارکنان را در زمان های مختلف در طول سال سازماندهی می کنند.
ایده هایی برای قدردانی
اینکه شرکت ها چگونه روز قدردانی از کارکنان را جشن می گیرند باید منعکس کننده فرهنگ و ارزش های منحصر به فرد آنها باشد. اگر سازمان شما به کار تیمی و همکاری افتخار می کند، فعالیت های گروهی یا رویدادهای تیم سازی ممکن است راه ایده آلی برای نشان دادن قدردانی باشد. در این راستا، فراهم کردن بستری برای پروژه های تحت رهبری کارکنان یا نمایشگاه های خلاقانه برای شرکتی که به نوآوری و خلاقیت اهمیت می دهد می تواند مناسب تر باشد.
نکته مهم این است که قدردانی را به گونه ای برگزار کنید که نه تنها با کارکنان شما همخوانی داشته باشد، بلکه اصول و ویژگی های اساسی سازمان را نیز تقویت کند. قدردانی از کارکنان موجب ارتقای سلامت سازمانی و توسعه تاب آوری خواهد بود. بیایید نگاهی به ایده های روز قدردانی از کارکنان بیندازیم که سازمان شما می تواند در نظر بگیرد. برخی از آنها برای قدردانی های درون دفتری یا محل کار عالی هستند، برخی دیگر نیز زمانی که افراد دورکار هستند، مناسب خواهند بود.

1- قدردانی از کارکنان را بخشی از DNA سازمان خود قرار دهید
همان طور که قبلا ذکر شد، شناخت و قدردانی از کارکنان باید بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ سازمان شما باشد. برای مثال اگر هنوز این طور نیست، چون شما یک استارت آپ هستید یا به خاطر اولویت های دیگر، روز قدردانی از کارکنان امسال می تواند بهترین زمان برای ایجاد فرهنگی باشد که در آن قدردانی از کارکنان بخشی از تجربه روزمره افراد در محل کار است.
2- از کارکنان خود بپرسید چگونه از آنها قدردانی کنید
روز قدردانی از کارکنان به معنای تشکر از کارکنان است. بنابراین، پرسیدن از آنها که دوست دارند در این روز خاص چه چیزی را ببینند یا از کارفرمای خود دریافت کنند، منطقی است. به جای اینکه دپارتمان های منابع انسانی ایده های متفاوتی ارائه دهند و به همه افراد سازمان کارت هدیه و لوح تقدیرنامه یکسان بدهند، پرسیدن از کارکنان در مورد اینکه چه می خواهند به خودی خود نشانه قدردانی است.
3-یک برنامه کانون توجه کارکنان ایجاد کنید
کانون توجه کارکنان فرصتی برای افراد است تا داستان های منحصر به فرد خود را به اشتراک بگذارند و برای عملکردشان به رسمیت شناخته شوند. مزایای اجرای یک برنامه کانون توجه کارکنان شامل این واقعیت است که 1) افراد را می شناسد 2) فرهنگ قدردانی را ایجاد می کند و 3) ارتباطات بین کارکنان را تقویت می کند.
4- میزبان مراسم اهدای جایزه کارمندی باشید
چه راهی بهتر از برگزاری مراسم اهدای جوایز کارکنان در روز قدردانی از کارکنان و تشکر از آنها؟ این مراسم می تواند در محل کار برگزار شود و در عین حال برای افرادی که دورکار هستند می تواند به سادگی با دعوت از آنها به یک جلسه آنلاین قابل دسترسی باشد.
5- بودجه ای برای روز قدردانی از کارکنان در اختیار مدیران قرار دهید
اگر منابع مالی وجود داشته باشد، دادن بودجه روز قدردانی به مدیران، می تواند ایده بسیار خوبی باشد. در واقع با یک تیر دو نشان زدن است:
این واقعیت که شما بودجه برای این کار در نظر گرفتید، به افراد نشان می دهد که به آنها اهمیت می دهید و از آنها قدردانی می کنید.
به مدیران و تیم هایشان اجازه می دهد تا راهی برای برگزاری روز قدردانی بیابند که برای آنها مناسب تر است و از پیوند تیم حمایت می کند.
به مدیران و تیم ها این استقلال را می دهد که تصمیم بگیرند چگونه می خواهند روز قدردانی از کارکنان را گرامی بدارند و هزینه کنند.
6-به کارکنان، کادوی روز تولد بدهید
این یک نمونه معمولی از انجام کارهایی در طول سال است که به افراد نشان می دهد سازمانی که برای آن کار می کنند به آنها اهمیت می دهد و از آنها قدردانی می کند. این یکی از مواردی است که احتمالا هیچ کس مخالفتی با آن ندارد. تولد افراد یک چیز بسیار شخصی است که در عین حال که برای همه اتفاق می افتد، آن را به طور ذاتی فراگیر می کند.
7- به کارکنان اشتراک یک اپلیکیشن به انتخاب خودشان را پیشنهاد دهید
ارائه اشتراک به کارکنان در یک برنامه سلامت یا آموزش مورد علاقه آنها، نه تنها نشانه قدردانی است، بلکه می تواند بخشی از رویکرد رفاه کلی سازمان باشد. تیم های منابع انسانی برای آسان تر کردن انتخاب برنامه هایی که افراد می خواهند در آن مشترک شوند، می توانند فهرستی از برنامه ها در دسته های مختلف را ارائه کنند.
8- کوکی های حاوی سرگرمی شخصی هدیه دهید
این روش می تواند اشکال مختلف داشته باشد. ساده ترین گزینه، داشتن کوکی های آماده با یک پیام شخصی سازی شده یا یک یادداشت تشکر در داخل آن برای همه کارکنان است. گزینه دیگر می تواند این باشد که این کار را به عنوان یک فعالیت تیمی سرگرم کننده در روز قدردانی از کارکنان پیشنهاد کنید یا اینکه به کارکنان اجازه دهید خودشان انتخاب کنند.
9- تبادل قدردانی را سازماندهی کنید
شما می توانید مفهوم مبادله هدایای مخفی را برای قدردانی از کارکنان خود تطبیق دهید (مشابه مراسم سیکرت سانتا که قبل از تعطیلات سال نو بین افراد مرسوم است). ایده این است که همه نام یکی از همکاران خود را دریافت می کنند که باید برای او هدیه (تا سقف قیمتی تعیین شده) بخرند، اما هیچ کس نمی فهمد از چه کسی هدیه گرفته است. این می تواند یک سرگرمی عالی برای مدیران باشد تا به جای یک رویداد در سطح شرکت با تیم هایشان انجام دهند.
10-گردونه شانس را بچرخانید!
یک ایده برای روز قدردانی از کارکنان، این است که گردونه شانس بزرگی را در محل کار در نظر بگیرید تا کارکنان آن را بچرخانند و جوایزی را بر اساس قسمتی که عقربه گردونه روی آن قرار می گیرد، برنده شوند. از آنجا که هر بخش جایزه متفاوتی را ارائه می دهد، همیشه شانس برنده شدن چیزی وجود دارد. جوایز می توانند هدایای فیزیکی باشند یا تجربه هایی مانند هزینه یک شام در رستورانی خاص یا بلیت یک مرکز تفریحی و ورزشی و...
11- یک رویداد جشن برگزار کنید
اگر همه کارکنان سازمان شما در یک مکان مشغول به کار هستند، یا اگر مکان های مختلف بودجه خاص خود را برای این نوع کارها دارند، میزبانی رویدادی مانند یک کنسرت یا یک نمایش کمدی می تواند راهی عالی برای جشن گرفتن روز قدردانی از کارکنان باشد. در صورتی که کارمند دورکار دارید، گزینه پیشنهاد پیوستن از راه دور را فراموش نکنید.
12- تشکر کنید
اگر در روز قدردانی از کارکنان امسال فقط یک کار انجام می دهید، یک «متشکرم» از صمیم قلب به کارکنان خود به هر طریقی بگویید. همان طور که در این مقاله دیدیم، میلیون ها راه برای انجام این کار وجود دارد، اما تا زمانی که صادقانه باشد، بقیه آن قدرها مهم نیست. شما می توانید به سادگی روی یک کاغذ یادداشت بنویسید «از شما سپاسگزارم» و آن را روی میز افراد بگذارید یا مدیران را تشویق کنید که این کار را انجام دهند.
13- به کارکنان یک کارت هدیه به انتخاب خود ارائه دهید
اگرچه کارت های هدیه ممکن است اصلی ترین هدیه نباشند، بسیاری از مردم خوشحال می شوند که بتوانند خودشان تصمیم بگیرند چه چیزی را از فروشگاه مورد علاقه شان دریافت کنند و از این حرکت قدردانی کنند. در این راستا، ارائه کارت هدیه به کارکنان راهی عالی برای بزرگداشت این مناسبت است. اما باز هم این کار تنها در صورتی جواب می دهد که سازمان شما محیطی ایجاد کرده باشد که در آن شناخت کارکنان از قبل متداول شده باشد.
14- بازخورد بخواهید
از دیدگاه منابع انسانی، اگر سازمان شما فرهنگ شناخت و قدردانی را ایجاد کرده است، روز قدردانی از کارکنان می تواند زمان خوبی برای پرسیدن نظر کارکنانتان باشد؛ اینکه کارکنان به طرح هایی مانند برنامه شناسایی همتایان شما یا رویدادهای فصلی جوایز کارکنان چگونه نگاه می کنند؟ آیا آنها در تجربه کاری روزمره خود احساس قدردانی می کنند؟ آنها معتقدند چه چیزی می تواند بهبود یابد؟
نکته کلیدی: هر روز باید روز قدردانی از کارکنان باشد. اگر این مورد هنوز در سازمان شما وجود ندارد، از برخی ایده های ذکر شده در این مقاله برای شروع ایجاد فرهنگ شناخت و قدردانی استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم