چه کار کنیم به آرزویمان برسیم؟


چه کار کنیم به آرزویمان برسیم؟

عین روز روشن است که اگر در دشتی، گندم بکاریم، از درون آن زمین، لوبیا سبز نمی‌شود! این را هم می‌دانیم که بعد از گندم‌کاری، اگر هوای آنها را نداشته باشیم و به موقع، ‌ تر و خشکشان نکنیم، باز هم گندم، بی‌گندم!

به گزارش بهداشت نیوز با همین دو مثال ساده، مشخص شد که در یک سال گذشته، چرا به برخی آرزوهایمان نرسیدیم! در این‌جا می‌خواهیم دو راهکار ساده را با هم مرور کنیم تا با کمک کارشناسان روانشناسی، هواپیمای وجودمان، راحت‌تر و زودتر به دنیای آرزوها برسد.

بررسی نیازها

قبل از اینکه سراغ آرزوها بروید، باید نیازهای خود را بشناسید؛ چون معمولاً آرزوهای ما براساس نیازهای ما ایجاد می‌شوند. از نگاه «دکتر ویلیام گلسر»، بنیانگذار تئوری انتخاب، نیازهای اساسی هر انسان پنج چیز است:

۱. بقا

۲. قدرت

۳. عشق

۴. آزادی

۵. تفریح.

نکته‌ مهم این است که این نیازها در وجود همه انسان‌ها وجود دارد، اما اولویت‌های آن متفاوت است. یعنی همه، جانشان را دوست دارند، اما کسی که اولویت اول زندگی‌اش، تفریح است، به‌خودش اجازه می‌دهد تا در شهربازی، سوار ترن هوایی می‌شود و جانش را به خطر بیندازد.

حالا شما کدام نیاز در وجودتان اولویت دارد؟ با اولویت‌بندی نیازها، تکلیف آرزوهایتان مشخص‌تر می‌شود. چون اگر آرزوهای شما با اولویت نیاز شما هماهنگ نباشد، بعید است بتوانید به آن برسید.

با یک مثال دیگر، تکلیف دنیای نیازها و آرزوها را روشن‌تر می‌کنیم. مثلاً اگر کسی آرزو دارد در خیریه‌ای مشغول به‌کار شود و تابه‌حال نتوانسته‌ به آرزویش برسد، شاید دلیلش این است که نخستین اولویت زندگی، برای او، عشق نیست! چون آدم عاشق می‌تواند بیشتر وقت خود را صرف نیکوکاری کند.

شفافیت آرزوها

اگر تکلیف نیازهای شما روشن شد، آرزوهای واقعی خود را که منطبق با نیازهایتان است، مشخص کنید و آنها را روی کاغذ بنویسید. نوشتن آرزوها و جلو چشم‌بودن، شب و روز به شما انگیزه می‌دهد تا به آرزوهایتان نزدیک‌تر شوید. به زبان ساده، اگر آرزوهایتان مبهم و نامشخص باشد، بعید است بتوانید به دنیای آرزوهایتان سفر کنید.

حالا که نیازها و آرزوهایتان مشخص شد، می‌ماند تلاش و تلاش و تلاش!

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان