چرا آمریکایی ها دلواپس همکاری های ایران و روسیه هستند؟


چرا آمریکایی ها دلواپس همکاری های ایران و روسیه هستند؟

اخیرا ایران با همکاری روسیه پارس 1 که یک ماهواره تحقیقاتی است را به فضا پرتاب کرده است.

بلا فاصله هم رسانه های آمریکایی سیلی از انتقاد ها را بر علیه همکاری های ایران و روسیه مطرح کردند.
البته این اولین بار نیست که اینها چنین هجمه ای را بر علیه همکاری های ایران و روسیه مطرح می کنند و آخرین بار هم نخواهد بود.
از سوی دیگر روسیه اعلام کرد که تکنولوژی های نوین حفاری گاز را در اختیار ایران قرار خواهد داد، تکنولوژی هایی که ایران دهه ها است از نبود آنها رنج می برد و منجر شده برخی همسایگان با همکاری کشورهای اروپایی و آمریکایی ملیاردها دلار از سهم ایران در میادین مشترک گازی را برداشت کنند و ایران هم حرفی برای زدن نداشته باشد.
بدیهی است در صورتی که این تکنولوژی در اختیار ایران قرار گیرد ایران خواهد توانست سهم خود را از این میادین برداشت کند وهمچنین شرکت های آمریکایی و غربی که سالها است از این ماجرا سوء استفاده می کنند و حتی موجبات اختلاف ایران با همسایگان را فراهم کرده اند ضرر خواهند کرد.
امروزه منافع استراتژیک ایران و روسیه به شدت با هم تلاقی پیدا کرده و طبیعتا تلاقی منافع استراتژیک منجر به نزدیکی بیشتر دو کشور به همدیگر می شود.
تمدید تفاهم نامه همکاری های 20 ساله میان ایران و روسیه یکی از مسایلی است که مورد هجمه دشمنان دو کشور قرار گرفته.
اگر به شرایط ژئوپولیتیک جهانی نگاه کنید می بینید که ایران و روسیه هر دو در بسیاری از مسایل مکمل یکدیگر به حساب می آیند.
هر کدام تولیداتی دارد که مورد نیاز طرف مقابل است و به جز تولید مشترک نفت و گاز که موجب همکاری دو طرف در کنترل بازار می گردد بقیه موارد تقریبا مواردی هستند که یا ایران در آن جلوتر است و یا روسیه.
به عنوان مثال می گویم، الآن مدت ها است که غربی ها با مطرح کردن کمک های موشکی و پهبادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین تلاش دارند بفهمند که آیا ایران به روسیه در این باره کمک می کند یا نه.
شاید اگر دو دهه پیش بحث اینکه ممکن است روزی ایران توانمندی داشته باشد که تسلیحاتی را در اختیار روسیه قرار دهد مطرح می شد را مطرح می کردیم همه به ما می خندیدند.
روسیه خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان تسلیحات در جهان است و در همه زمینه ها پیشرفته ترین تسلیحات را تولید می کند.
ماجرا این است که امروزه در اوکراین جنگ فرسایشی شده و غربی ها هرچه تسلیحات متعارف دارند را به اوکراین فرستاده اند و اکثر این تسلیحات منهدم شده و باز تولید این تسلیحات نیاز به زمان دارد.
روسیه هم بخش بزرگی از تسلیحات متعارف خود را مصرف کرده.
امروزه جنگ به جایی رسیده که دو طرف در حال مچ اندازی هستند که کدام طرف زودتر خسته می شود.
در این راستا ایران یکی از بزرگترین زرادخانه موشکی و پهبادی در جهان را در اختیار دارد و کافی است این زرادخانه را باز کند تا شرایط جنگ در اوکراین تغییر کند.
ولی خوب هنوز نیاز روسیه به آنجا نرسیده چون خودش به شدت در حال تولید تسلیحات می باشد و نیاز های خود را فعلا تامین می کند.
مساله این است که آمریکایی ها می خواهند مطمئن شوند آیا ایران ورود کرده یا نه و همچنین می خواهند برخی کشورها را مجاب کنند که در زمینه تحریم پهبادی و موشکی ایران با آنها همکاری کنند.
آنها به خوبی می دانند که اگر روسیه به ایران کمک کند و تکنوروژی در اختیار ایران قرار دهد ایران به سرعت قابلیت آن را دارد که مسیر صد ساله را چند روزه طی کند.
امروزه بسیاری از کشورها متقاضی خرید تسلیحات ایرانی هستند.
طبق برخی آمار حدود 85 کشور.
دلیل اش این است که همه اینها متوجه کیفیت تسلیحات ایرانی شده اند.
قیمت و کیفیت این تسلیحات موجب آن شده که این کشورها به سمت تقاضای خرید این تسلیحات بروند.
اینجا بحثی که مطرح می شود این است که برخی کشورهای رقیب ایران در این بازارها تلاش دارند ایران را از میدان خارج کنند.
مثلا امروزه ترک ها با کمک آمریکایی ها وغربی ها پهباد تولید می کنند و هر جا آقای اردوغان می رود تلاش می کند بازاری برای این پهباد ها پیدا کند.
اما به دلیل گران بودن این پهباد ها و مساوی بودن امکانات و توانمندی های آنها با پهباد های ایرانی بسیاری خرید پهباد از ایران را ترجیح می دهند.
مضاف بر این بسیاری از کشورها دلواپس می باشند اگر احیانا از ترکیه خرید کنند و فردا روزی به بهانه ای آمریکا ترکیه را تحریم کند، آیا امکان تامین یدکی برای پهباد هایشان وجود دارد یا نه؟
در حالی که درباره ایران می دانند که چون ایران در تحریم قرار دارد خودش همه قطعات مورد نیاز را تولید کرده و به همین دلیل در این راستا مشکلی نخواهند داشت.
از سوی دیگر با توجه به محرمانه بودن خرید تسلیحات امکان رصد کردن و جلوگیری از رد و بدل شدن پولها برای آمریکایی ها بسیار سخت است.
یا مثلا آمریکایی ها و ناتو آمده اند روسیه را از همه طرف محاصره کرده اند ولی امروزه مسیر عبور و مرور برای روسیه از طریق مسیر امن ایران باز شده.
یا به دلیل کمبود برخی کالای کشاورزی روسیه برخی زمین ها را در اختیار ایرانی ها قرار داده تا با کشت آنها کالای مورد نیاز خود را تامین کنند.
یا...
عملا می توان گفت همین مثالها و نمونه مثال پهباد ها و موشک ها نشان می دهد هر چه قدر همکاری ایران با روسیه بیشتر شود به نفع هر دو طرف و به ضرر دشمنان دو طرف می باشد و به همین دلیل است که اینها دلواپس این همکاری ها هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا