رکوردزنی مصرف آب در تهران / 4 استان کشور دچار کمبود بارش شدید هستند


رکوردزنی مصرف آب در تهران / 4 استان کشور دچار کمبود بارش شدید هستند

به گزارش رکنا، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور درباره وضعیت ذخایر ناشی از بارش‌های اخیر، گفت: وقوع بارش بالای نرمال در اسفندماه باعث شد اندکی از کمبود بارش سال آبی جبران شود، در واقع...

به گزارش رکنا، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور درباره وضعیت ذخایر ناشی از بارش‌های اخیر، گفت: وقوع بارش بالای نرمال در اسفندماه باعث شد اندکی از کمبود بارش سال آبی جبران شود، در واقع بارش‌ روزهای اخیر کشور، به حدود 40 میلی‌متر رسیده که به‌رغم قابل توجه بودن آن نسبت به سال گذشته که حدود 152 میلی‌متر بوده به 114 میلی‌متر رسیده است اما همچنان بارش کشور نسبت به شرایط نرمال 25 درصد کاهش دارد.

قناعت در مصرف آب

بزرگ‌زاده افزود: البته در برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان به ویژه قسمت‌های جنوبی استان آذربایجان غربی، گلستان و مازندران وضعیت بهتر است. از سوی دیگر استان‌هایی همچون هرمزگان، فارس، بوشهر، کرمان هنوز هم دچار کمبود بارش شدیدی هستند که امیدواریم در روزهای آتی باقیمانده زمستان و نیز بهار 1403 جبران شود.

وی بیان داشت: ایران دارای اقلیم ویژه‌ای است؛ همزمان در یک گوشه‌ای از کشور سیل و در برخی دیگر از مناطق دچار خشکسالی هستیم.

بزرگ‌زاده بر لزوم مدیریت مصرف برای گذر از چالش کم‌آبی تاکید کرد و گفت: با توجه به سیل و سرریز شدن چهار سد در جنوب سیستان و بلوچستان، هنوز هم نیازمند مدیریت در مصرف آب هستیم و نباید صرفه‌جویی در مصرف آب را به فراموشی بسپاریم؛ چراکه صرفه جویی در مصرف آب باید به قناعت در مصرف تبدیل شود.

آیا ایران رتبه دوم فرونشست جهان شد؟

سخنگوی صنعت آب کشور به طرح سوال مجری درباره اینکه نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ایران دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است، اینگونه پاسخ داد و گفت: حجم سدگاه‌های پنجگانه تهران، شامل امیرکبیر و طالقان در غرب استان و لار لتیان و مملو در شرق تهران در حال رقابت از این منابع هستند به همین دلیل حل بحران آب تهران به شدت دشوار است.

بزرگ‌زاده، ناترازی را مهم‌ترین دغدغه امروز بخش آب کشور دانست و گفت: متاسفانه در چند دهه گذشته توجه‌ای به آب‌های زیرزمینی نشده است و برداشت‌های فراوانی از آب‌های زیرزمینی با اهداف متفاوت اعم از اشتغال و ... شده و اکنون ناترازی‌هایی مابین قدرت تامین آب، چه در بخش آب سطحی و چه در بخش آب‌های زیرزمینی و میزان مصرف ایجاد شده است اما این خبرها تنها در فضای مجازی صحت دارد و اگر بگویند فرونشست مسئله جدی و ملی ایران است، کاملا درست گفته‌اند.

به گفته وی، طی دو سال اخیر تمام نیروهای وزارت نیرو و آب صرف ناترازی بوده است.

هدف‌گذاری کاهش مصرف آب کشاورزی به 51 میلیارد مترمکعب

سخنگوی صنعت آب در پایان درباره هدف‌گذاری کاهش مصرف آب کشاورزی به 51 میلیارد مترمکعب در سند امنیت غذایی، گفت: در تیرماه امسال، سندی که قرار است با همگرایی همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط اجرا شود، به موضوع مصرف آب در بخش کشاورزی توجه ویژه شده به طوری که راندمان آبیاری در بخش کشاورزی از 45 درصد فعلی با بکارگیری دانش، فناوری‌های نوین و ترویج باید به 60 درصد برسد.

وی افزود: این سند که تا سال 1411 هدف‌گذاری شده، بیلان منفی آبخوان ها نیز از 131 میلیارد متر مکعب به 105 میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

کاهش 36 درصدی بارندگی در استان تهران

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در ادامه اظهار کرد: متوسط حجم بارش‌های یکساله استان تهران 280 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 190 میلی‌متر بارش داشتیم، در حالی که تا 12 اسفند ماه امسال، 18 درصد بیشتر شده است اما نسبت به میانگین بلند مدت تقریباً 36 درصد با کاهش مواجه هستیم. با توجه به اینکه طول بارندگی‌ها در سال 280 میلی‌متر بوده تقریباً تا این تاریخ، 36 درصد از آن محقق شده است.

تهران، چهارمین سال خشک را سپری می‌کند

اردکانی با بیان اینکه تهران، چهارمین سال خشک را سپری می‌کند، عنوان کرد: بر اساس آمار سازمان هواشناسی تهران چهارمین سال خشکسالی را سپری می‌کنیم، به طوری که خشکسالی در استان معمولاً دو سال است و بعد از چند سال هر سالی رخ می‌دهد اما اکنون برای نخستین بار است که سومین سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم و الان نیز چند ماه از سال چهارم خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد و گفت: مراکز استان‌ها که آب شرب آنها از آب‌های سطحی تامین می‌شود در واقع خشکسالی آسیب‌پذیرتر هستند و در سال‌های نرمال، 75 درصد آب استان تهران از منابع سطحی تامین می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه سال چهارم خشکسالی را پشت سر می‌گذاریم، تقریباً تمامی اقدامات لازم در خصوص تامین آب انجام داده‌ایم و بایستی بر موضوع مدیریت مصرف تمرکز خود را معطوف کنیم، به طوری که با مدیریت مصرف بتوانیم انشاالله ماه‌های پیش روی خود را پشت سر بگذاریم.

تهرانی‌ ها روزانه 3 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند

وی بیان داشت: در تهران در بخش خانگی روزانه دو میلیون و 900 هزار متر مکعب مصرف آب داریم که 200 هزار متر مکعب نسبت به سال گذشته بیشتر مصرف داشتیم.

رکوردزنی مصرف آب در تهران

اردکانی درباره وضعیت سدها بیان کرد: حجم آب موجود در سدهای تامین کننده آب تهران هنوز مطلوب نشده است.

وی ادامه داد: مصرف آب در تهران روز شنبه 12 اسفند ماه در مقایسه با روز مشابه سال گذشته رکورد زد. با این حال حجم آب موجود در سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته در چنین روزی فقط 24 میلیون متر مکعب بیشتر آب دارند که خیلی موثر نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: اگر حجم سدهای پنجگانه تهران شامل امیرکبیر و طالقان در غرب استان و لار، لتیان و ماملو در شرق تهران در یک سال خوب یک میلیارد متر مکعب آب داشته باشند در این مدت نسبت به پارسال فقط 24 میلیون متر مکعب که رقم بسیار ناچیزی است افزایش یافته است.

تهرانی‌ها 2 برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: سرانه مصرف در استان تهران 250 لیتر در شبانه روز برای یک نفر است حال آنکه الگوی مصرف ما برای یک خانوار استان تهران در ماه 12 متر مکعب است و تقریباً هر نفر در تهران دو برابر الگو آب مصرف می‌کند. علاوه بر این، تنها 18 درصد مشترکین تا 12 متر مکعب آب مصرف می‌کنند و 68 آنها 24 درصد آب مصرف می‌کنند.

اردکانی اضافه کرد: در سال گذشته نسبت به سال قبل 84 میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی کمتر برداشت ایم.

صرفه‌جویی در مصرف آب با تجهیزات کاهنده آب

اردکانی با اشاره به اینکه وزارت نیرو متولی تامین آب است، گفت: مسئله آب، یک موضوع فرابخشی است که باید همه ارگان‌ها و بخش‌ها در آن دخیل باشند. در واقع زمانی که دچار خشکسالی هستیم، باید شیوه آبیاری در بخش کشاورزی تغییر یابد. همچنین مطابق قانون صنایعی که از آب شرب برای مصارف استفاده می‌کنند، موظف هستند که از پساب شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده کنند.

وی ادامه داد: آمادگی داریم تا 90 میلیون متر مکعب در سال پساب را در اختیار صنایع استان تهران قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پایان، استفاده از لوازم کاهنده مصرف را یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف آب عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از راهکارها به جهت مدیریت مصرف، استفاده از لوازم کاهنده مصرف است. با توجه به نمونه و آزمایش‌هایی که در یکی از دانشگاه‌های تهران صورت گرفت حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش مصرف آب ایجاد شد اما متاسفانه هزینه این دستگاه‌ها به تبع تورم، مقرون به صرفه نبوده و گران است.


رکوردزنی مصرف آب در تهران / 4 استان کشور دچار کمبود بارش شدید هستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید