کودکان را قربانی حرف مردم نکنید


کودکان را قربانی حرف مردم نکنید

تربیت کردن کودکی مستقل و قدرتمند که بتواند در آینده زندگی خوبی داشته باشد و با کمترین آسیب روحی و روانی به روزهای جوانی برسد کار راحتی نیست اما والدین اگر می‌خواهند چنین کودکی داشته باشند باید کارشان را...

کودکان را قربانی حرف مردم نکنید
تربیت کردن کودکی مستقل و قدرتمند که بتواند در آینده زندگی خوبی داشته باشد و با کمترین آسیب روحی و روانی به روزهای جوانی برسد کار راحتی نیست اما والدین اگر می‌خواهند چنین کودکی داشته باشند باید کارشان را از همان سنین ابتدای تولد آغاز کنند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که ممکن است به شخصیت کودک شما آسیب بزند قربانی کردن او برای حرف مردم است. بسیاری از والدین متاسفانه از آنجایی که خود شخصیت وابسته‌ای دارند و مدام در پی گرفتن تایید دیگران و نگران حرف مردم هستند باعث می‌شوند که کودکشان نیز همین مسیر را طی کرده و در طول زندگی بارها و بارها قربانی حرف مردم شود. اما اگر والدین سعی کنند که این شخصیت وابسته خود را به کودکشان انتقال نداده و بیش از آنکه نگران حرف مردم باشند به سلامت روحی و روانی فرزندشان اهمیت بدهند می‌توانند آینده خوبی برای او رقم بزنند. به‌طور مثال شما ممکن است در حضور افراد دیگر فرزندتان را تازه با حس مالکیت آشنا شده و دلش نمی‌خواهد وسایل خود را با دیگران شریک شود مورد سرزنش قرار داده و او را به خاطر سخاوت نداشتن توبیخ کنید.

سوال اینجاست چطور از کودکی که هیچ چیزی در مورد سخاوت و معنای آن نمی‌داند انتظار این رفتار را دارید. شما با سرزنش خود تنها سبب تحقیر و در هم شکستن اعتماد به نفس کودکتان می‌شوید و اینجا اولین جایی است که دارید فرزند خود را قربانی حرف مردم می‌کنید.

یکی دیگر از مواردی که متاسفانه به کرات دیده می‌شود این است که در جمع‌های فامیلی همیشه برخی افراد حضور دارند که سعی می‌کنند با تحقیر کردن کودکان سبب خنده و شادی بقیه جمع را فراهم کنند. در این بین پدر و مادر کودک هم برای جلوگیری از هر نوع مشاجره یا مراعات ادب و احترام در مقابل فرد تحقیر‌کننده سکوت می‌کنند. این در حالی است که هم آنها و هم فرزندشان در این شرایط دچار وضعیت عذاب آوری هستند. اگر پدر و مادر در مقابل این فرد نایستند و او را از کاری که انجام می‌دهد باز ندارند کودک یاد می‌گیرد که همیشه در مقابل تحقیر دیگران سکوت کند که این مساله باعث پیامدهای ناگواری در بزرگسالی می‌شود.

مساله مهم دیگر اجازه انتخاب دادن به کودک است. ممکن است شما در مهمانی یا رستوران به همراه دیگر اقوام خود حضور داشته باشید و تمام مدت این شما باشید که تصمیم می‌گیرید کودکتان چه نوع میوه یا غذایی را بخورد و بدون اینکه از او نظر بخواهید به جای او تصمیم‌گیری می‌کنید. این مساله می‌تواند در بلندمدت باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان شود.

باید به کودک خود حق انتخاب بدهید. در مورد لباسی که می‌خواهید به او بپوشانید، غذایی که قرار است برای او در نظر بگیرد و خلاصه نظر خواهی از کودک را در دستور کار زندگی روزمره خود قرار دهید چرا که با این کار قدم بزرگی در تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس کودک خود برداشته‌اید.

موضوع آخری که باید به آن اشاره کرد بحث امر و نهی کردن به فرزندان است. امر و نهی کردن والدین به فرزندان در تربیت نقش موثری دارد، ولی باید توجه داشت که زیاده روی در این امر، باعث بروز اختلال در رفتار فرزندان شما می‌شود. اینکه شما در زمان‌های غیر مناسب مثل وقتی که کودکتان در حال تفریح یا در یک جمع خانوادگی در حال صرف غذا است و شما بدون در نظر گرفتن شرایط به او برای انجام کاری امر و نهی می‌کنید در واقع این پیام را به او می‌دهید که حقی برای استراحت، تفریح و... ندارد و شما هر وقت اراده کنید می‌توانید این حق را از او بگیرد. به این ترتیب یک بار دیگر به اعتماد به نفس کودک خود خدشه وارد کرده‌اید.

کودکان را قربانی حرف مردم نکنید
آفرین جفره‌ای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق