چرا چینی‌ها خانه نمی‌خرند؟


چرا چینی‌ها خانه نمی‌خرند؟

کاهش 34 درصدی فروش خانه نوساز در چین، استمرار رکود در بخش تولیدات صنعتی چین و تمایل فولادسازان چینی برای مصرف سنگ‌آهن از موجودی انبارهای خود باعث شد تا سنگ‌آهن وارداتی به این کشور کانال 120 دلاری را از دست داده و تا کف کانال قیمتی 4 ماه اخیر خود عقب‌نشینی قیمتی داشته باشد.

ماه فوریه در حالی به پایان رسید که سنگ‌آهن وارداتی به چین کانال قیمتی 130 و 120 دلاری را از دست داد و تا کف کانال قیمتی 4 ماه اخیر خود عقب نشست. به نظر می‌رسد که این روند کاهش قیمت ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس نیز ادامه‌دار شده است.

فروش 34 درصدی خانه‌های نوساز چینی

سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بندر تینجیان چین با ثبت کاهش هفتگی 4.8 درصدی تا کف کانال قیمتی 117 دلار و 50 سنت سقوط کرد؛ این رقم کمترین بهای فروش این محصول در بازه 4 ماه اخیر بود؛ این روند کاهش نرخ ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز دوشنبه سوم مارس نیز ادامه یافت. فعالان بازارهای کالایی از بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد در میان مدت ناامید شده‌اند و این موضوع باعث شده تا کامودیتی‌ها با محوریت فلزات آهنی و غیرآهنی با افت نرخ مواجه شوند.

فروش خانه‌های نوساز در چین برای ماه ژانویه کاهشی 34 درصدی داشت؛ این در حالی است که داده‌های شاخص مدیران خرید صنعتی چین نیز ناامید کننده بود. مجموع این موارد باعث شده تا تمایل فولادسازان چینی برای خرید سنگ‌آهن کاهش یابد و این موضوع به سقوط بهای این محصول بینجامد. چشم‌انداز منفی تقاضا برای محصولات فولادی در چین باعث شده تا فولادسازان این کشور به جای خرید مواد اولیه و ذخیره‌سازی، نسبت به مصرف ذخایر سنگ‌آهن در انبارهای خود اقدام کنند و این موضوع به افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین بینجامد، در حال حاضر میزان سنگ‌آهن ذخیره شده در بنادر اصلی چین به بیشترین میزان خود پس از آوریل 2023 رسیده است.

صنایع داخلی چین در رکود

شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه ۲۰۲۴ مطابق انتظار تحلیلگران رویترز در فاز انقباضی اعلام شد. این موضوع سیگنال کاهشی موثری برای بازارهای کالایی به همراه دارد. اداره مرکز آمار چین، این شاخص را برابر ۴۹.۱واحد اعلام کرد؛ این رقم کمترین میزان این شاخص پس از دسامبر ۲۰۲۳ بود. سطح ۵۰واحدی معیاری برای سنجش رکود و رونق برای شاخص مدیران خرید بخش تولید تلقی می‌شود. اعلام این شاخص با نرخی کمتر از ۵۰واحد بیانگر قرار گرفتن در فاز رکود و اعلام آن بالاتر از سطح ۵۰واحدی نشان از قرار گرفتن آن در فاز رونق دارد. با وجود محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت چین برای تحریک اقتصاد در ماه فوریه، همچنان شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه در فاز رکود اعلام شد. البته تحلیلگران بخشی از اعلام ضعیف این داده را به تعطیلات سال نو در چین مربوط می‌‌‌دانند. آغاز سال نوی چینی برای امسال منطبق با دهم فوریه بود.

چرا چینی‌ها خانه نمی‌خرند؟

با توجه به تعطیلات سراسری یک‌هفته‌‌‌ای در این کشور به مناسبت سال نو چینی که البته عموما این تعطیلات حداقل تا دوهفته به طول می‌‌‌کشد، کاهش ثبت خرید از سوی صنایع چینی در ماه فوریه کاملا قابل انتظار بود. به این ترتیب در شرایطی که برخی تحلیلگران بر این باورند که داده‌‌‌های رسمی PMI در چین ناامید‌کننده است، برخی دیگر نگاه خوش‌بینانه‌‌‌تری به وضعیت بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی داشته و معتقدند این وضعیت نتیجه تعطیلات طولانی‌مدت به مناسبت سال نو چینی در ماه فوریه ۲۰۲۴ بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید