چند نماینده فعلی مجلس راهی بهارستان شدند؟


چند نماینده فعلی مجلس راهی بهارستان شدند؟

سخنگوی ستاد انتخابات کشور آمار دقیقی از تعداد نمایندگان فعلی مجلس که دوباره با رأی نمایندگان راهی بهارستان شده‌اند را تشریح کرد.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور امشب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما ، در تحلیلی آماری از نتایج انتخابات ۱۴۰۲، گفت: انتخابات مجلس دوازدهم در ۴۵ کرسی (۱۶ درصد) به دور دوم رفته است و از میان ۲۴۵ منتخب (۸۴ درصد)، ۱۰۳ نفر (۴۲ درصد) سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید (۵۸ درصد) برای نخستین بار راهی مجلس می‌شوند.

وی همچنین درباره ترکیب سنی نمایندگان منتخب نیز اظهار کرد: در سنین بین ۳۰ تا ۴۵ سال ۵۲ نفر (۲۱ درصد)، بین ۴۵ تا ۶۰ سال ۱۳۵ نفر (۵۵ درصد) و بین ۶۰ تا ۷۵ سال ۵۸ نفر (۲۴) درصد نمایندگان منتخب هستند، از این میان ۳۷ درصد با مدرک دکتری، ۵۸ درصد با مدرک کارشناسی ارشد و ۵ درصد با مدرک حوزوی انتخاب شده‌اند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره برگزاری دور دوم انتخابات، تصریح کرد: یک ماه پس از تأیید صحت نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان، می‌توانیم مرحله دوم را برگزار کنیم و در حال کارشناسی با شورای نگهبان هستیم.

اسلامی به ارائه آماری از رأی‌دهندگان اشاره کرد و گفت: در این انتخابات، ۴۸ درصد خانم و ۵۲ درصد آقا رأی داده‌اند.وی اضافه کرد: ۸۵ درصد با کارت ملی، ۱۱ درصد با شناسنامه، ۳ درصد با گواهینامه و یک درصد نیز با کارت پایان خدمت و گذرنامه رأی داده‌اندسخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز تکلیف هر ۳۱ حوزه مشخص شده و ۸۸ منتخب معرفی شده‌اند.

اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آرای نامزدها نیز اظهار کرد: آرای منتخبین در سامانه «انتخاب ایران» قرار داده می‌شود، اما آرای نامزدهایی که نتوانستند راهی مجلس شوند صرفا به خودشان اعلام خواهد شد.وی همچنین درباره استان‌های با بیشترین میزان مشارکت نیز گفت: آمار دقیق به زودی در اختیار فرمانداری‌ها قرار خواهد گرفت، اما کهگیلویه و بویر احمد، خراسان جنوبی و گلستان بالاترین میزان مشارکت را داشته‌اند و در کلانشهرها هم اصفهان، اهواز، کرمانشاه، کرج و مشهد رشد مشارکت مشاهده می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور به ترکیب جناح‌های سیاسی نامزدهای منتخب نیز اشاره و تصریح کرد: در ثبت‌نام‌ها حضور ۳ طیف اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل محرز بود، در منتخبین نیز از هر سه طیف حضور دارند، اما هنوز درصد دقیق مشخص نشده، ضمن اینکه باید تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس نیز مشخص شود.

چند نماینده فعلی مجلس راهی بهارستان شدند؟

اسلامی در پایان به برگزاری انتخابات الکترونیک نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در ۴ حوزه انتخابیه رشت، آبادان، قم و ملایر برای نخستین بار به صورت آزمایشی انتخابات به صورت کامل الکترونیک برگزار شد، یعنی علاوه بر احراز هویت، مراحل اخذ رأی و شمارش آرا نیز در این حوزه‌ها الکترونیک بود، آمار نشان می‌دهد که بحث دقت و سرعت در این حوزه‌ها متفاوت و بسیار بهتر بوده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سفارت اسرائیل در سوئد بسته شد