راهنمای سفر به خطه شمال ایران: از مسیر دسترسی تا بهترین مقاصد


راهنمای سفر به خطه شمال ایران: از مسیر دسترسی تا بهترین مقاصد

از جمله مقاصد جذاب و دیدنی برای سفر در فصل‌های مختلف، خطه شمال ایران است؛ جایی که از یک طرف با جنگل‌های سر به فلک کشیده و از طرف دیگر با آبی دریای خزر میزبان شماست.

از جمله مقاصد جذاب و دیدنی برای سفر در فصل‌های مختلف، خطه شمال ایران است؛ جایی که از یک طرف با جنگل‌های سر به فلک کشیده و از طرف دیگر با آبی دریای خزر میزبان شماست. استان‌های شمالی از جمله گیلان، مازندران و گلستان معمولا در فصل‌های معتدل سال مثل بهار و اوایل پاییز برای سفر بسیار مناسب هستند، اما در گرم‌ترین و سردترین روزهای سال هم می‌توانید مناطق ییلاقی یا مناطق گرم شمال را برای سفر انتخاب کنید. در ادامه شما را برای گشت‌وگذار در مقاصد شمالی و یافتن مسیرهای دسترسی آن‌ها و بهترین فصل سفر راهنمایی خواهیم کرد.

بهترین مقاصد شمالی کشورمان

شهرهای شمالی ایران هر یک جاذبه‌های خاص خود را دارند و بنا به سلیقه خود باید تصمیم بگیرید که چه مقصدی را برای سفر انتخاب کنید. برخی از شهرهای شمالی ترکیبی از جنگل و دریا دارند و برخی دیگر فقط شهر ساحلی یا فقط شهر جنگلی هستند. در عین حال شهرهایی هم هستند که علاوه‌بر جنگل و دریا، دیدنی‌های طبیعی زیادی مثل دریاچه، رودخانه یا دشت‌های وسیع و کوه‌های بلند دارند.

در کنار جاذبه‌های طبیعی اگر می‌خواهید در یک شهر با امکانات کامل اقامت کرده و از تفریحات مختلف استفاده کنید، نحوه انتخاب مقصد شما کمی متفاوت‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی بهترین مقاصد شمالی ایران را می‌توان در بین محبوب‌ترین شهرها به شکل زیر معرفی کرد.

مقاصد دیدنی در استان گیلان

  • انزلی
  • آستارا
  • لنگرود
  • رودسر
  • لاهیجان
  • آستانه اشرفیه
  • رضوانشهر
  • تالش

مقاصد دیدنی در استان مازندران

  • رامسر
  • نوشهر
  • نور
  • چالوس
  • بهشهر
  • ساری
  • بابلسر

مقاصد دیدنی در استان گلستان

  • گرگان
  • بندر ترکمن
  • بندر
  • گز
  • کردکوی
  • علی آباد
  • رامیان

البته این موارد برخی از شهرهای شاخص هر استان هستند و در نقطه به نقطه شمال ایران شهرها و روستاهای دیدنی زیادی برای سفر وجود دارد.

مسیرهای دسترسی به خطه شمال کشور

راهنمای سفر به خطه شمال ایران: از مسیر دسترسی تا بهترین مقاصد

برای سفر به شمال ایران می‌توانید از روش‌های مختلفی به‌عنوان وسیله حمل و نقل استفاده کنید. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید که باید از مسیر جاده‌ای، مقصد مورد نظر را جستجو کرده و خود را به آنجا برسانید. در عین حال امکان سفر با هواپیما، قطار یا اتوبوس را خواهید داشت.

البته باید قبل از سفر با مشخص کردن مقصدتان بررسی کنید که این شهر دارای فرودگاه یا ایستگاه راه‌‌آهن است یا خیر؛ ضمن اینکه می‌توانید نزدیک‌ترین شهر به مقصدتان که فرودگاه یا قطار دارد را انتخاب کنید.

در بین شهرهای شمالی، مقاصدی مثل ساری، رامسر، نوشهر، بابلسر، گرگان و رشت دارای فرودگاه هستند. برای پیدا کردن ارزانترین بلیط هواپیما باید لیست بلیط‌ها را در روزهای مختلف جستجو کنید و اگر بتوانید بلیط‌های لحظه آخری یا چارتری را به مقصد موردنظرتان پیدا کنید امکان سفر ارزان به شمال را خواهید داشت.

برای سفر با قطار هم می‌توانید به سه استان شمالی ایران یعنی گلستان، مازندران و گیلان برنامه‌ریزی کنید. خط ریلی قائمشهر-ساری-گرگان و خط ریلی نور-نوشهر-چالوس، قطار گلستان، قطار رشت و انزلی از خطوط ریلی در شمال ایران هستند. در صورتی که در تعطیلات نوروز می‌خواهید به شهرهای شمالی سفر کنید، باید در زمان پیش فروش بلیط قطار بلیط خود را تهیه نمایید، چراکه تقاضا برای سفر بسیار زیاد است و به همین دلیل ظرفیت‌ها محدودتر شده و بلیط‌ها به‌سرعت به‌فروش می‌روند.

روش دیگر برای سفر به تمامی شهرهای شمال که هیچ‌گونه محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند و به دلیل وجود پایانه‌های مسافربری در تمامی شهرها می‌توانید از آن استفاده کنید، اتوبوس‌های بین‌شهری هستند. این روش البته جایگزین خوبی برای سفر با خودرو شخصی نیز به‌شمار می‌رود. با خرید بلیط اتوبوس vip به دلیل داشتن امکانات مناسب مثل صندلی‌های راحت و تختشو، مانیتورهای اختصاصی و همچنین توقف‌های بین مسیر، سفر راحتی را تجربه خواهید کرد. ضمن اینکه قیمت بلیط اتوبوس نسبت به قطار و هواپیما کمتر است و امکان برنامه‌ریزی برای یک سفر اقتصادی را به شما می‌دهد.

بهترین فصل سفر به خطه شمال کشور

راهنمای سفر به خطه شمال ایران: از مسیر دسترسی تا بهترین مقاصد

برای سفر به شمال و پیدا کردن بهترین مقصد، باید به زمان سفر توجه کنید. در فصل‌هایی مثل بهار و پاییز به هر شهری که سفر کنید به دلیل آب‌وهوای معتدل از آن لذت خواهید برد اما در تابستان و زمستان باید در انتخاب مقصد حساسیت بیشتری به خرج دهید.

در بهار و اوایل پاییز هوا کمترین میزان رطوبت را دارد و از سوی دیگر زیبایی‌های طبیعت دو چندان می‌شود، بهار با سرسبزی و تازگی و پاییز با رنگ‌های دیدنی، چشم‌انداز زیبایی را در طبیعت ایجاد می‌کنند.

در تابستان میزان رطوبت در شهرهایی که ارتفاع کمتری دارند و نزدیک ساحل هستند، زیاد است و به همین دلیل برای سفر چندان مناسب نخواهند بود. البته اگر اهل تفریحات آبی یا شنا و آفتاب گرفتن در ساحل باشید، تابستان بهترین فصل برای سفر شما خواهد بود. اما اگر قصد دارید از طبیعت لذت ببرید و به گشت‌وگذار بپردازید، ییلاقات و مناطق مرتفع در این فصل بهترین گزینه برای سفر به‌شمار می‌روند. ارتفاعات شمالی مثل جواهرده و فیلبند در مازندران ماسال در گیلان و علی‌آباد در گلستان از جمله مناطق ییلاقی به‌شمار می‌روند که حتی در تابستان نیز آب‌وهوای خنکی دارند. البته اگر در بهار و پاییز هم به این مناطق سفر کنید می‌توانید اقیانوس ابر را تماشا کنید.

در زمستان نیز با توجه به افزایش بارندگی باید حساسیت بیشتری در انتخاب مقصدتان داشته باشید. معمولا اسفند ماه یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به شمال ایران است، چراکه هوا معتدل‌تر می‌شود و از سوی دیگر به دلیل اینکه بیشتر مسافران در نوروز به شهرهای شمالی سفر می‌کنند، در این زمان بیشتر شهرها خلوت هستند و می‌توانید تمام و کمال از سفرتان لذت ببرید.

در پایان اینکه برای برنامه‌ریزی سفر پس از انتخاب مقصد در بهترین فصل باید روش سفر یعنی هواپیما، قطار، اتوبوس را مشخص کنید. در گام بعدی جاذبه‌های مقصدی که می‌خواهید به آنجا بروید را در یک لیست یادداشت کنید تا در طول سفر زمان را از دست نداده و حظ کافی از مقصدتان ببرید.

در کنار آن برای وعده‌های غذایی نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ‌وجه غذاهای شمالی مثل انواع ماهی‌ها را از دست ندهید. پس بهترین رستوران‌ها را در شهر مقصدتان را پیدا کنید تا برای شکم‌گردی نیز همه چیز مهیا باشد. چرا که شهرهای شمالی یکی از معروف‌ترین و متنوع‌ترین فرهنگ‌های غذایی را دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج