درباره نسل جدید دوج چارجر برقی چه میدانیم؟
به زودی اولین نسل دوج چارجر با قوای محرکه برقی معرفی خواهد شد و میخواهیم تمامی اطلاعات موجود درباره این خودرو را ارائه نماییم. به نظر شما مورد انتظارترین خودروی پرفورمنس سال کدام است؟ شاید دوج چارجر ۲۰۲۴ گزینه خوبی برای این سؤال باشد و تا...
به زودی اولین نسل دوج چارجر با قوای محرکه برقی معرفی خواهد شد و میخواهیم تمامی اطلاعات موجود درباره این خودرو را ارائه نماییم.
به نظر شما مورد انتظارترین خودروی پرفورمنس سال کدام است؟ شاید دوج چارجر ۲۰۲۴ گزینه خوبی برای این سؤال باشد و تا ساعاتی دیگر شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. در ۵ مارس امسال تمامی جزئیات خودروی عضلانی و رادیکال دوج اعلام خواهد شد. البته برخی از این اطلاعات قبلاً درز کردهاند و ما میخواهیم آن را با طرفداران محصولات دوج به اشتراک بگذاریم.
چارجر دیتونا SRT کانسپت چیزی بیشتر از یک خودروی نمایشگاهی بوده است. طراحی گیرا، رینگهای بزرگ، آینههای کوچک و صندلیهای اسپرت عقب جزو مواردی هستند که به احتمال زیاد در نسخه تولیدی دوج چارجر جدید وجود خواهند داشت. این خودرو از نیمه دوم سال جاری میلادی و با مدل ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. عکاسان صنعتی قبلاً تصاویر نسخههای پیشتولیدی این خودروی دو در را شکار کردهاند و با بررسی آن میتوان شاهد شباهت مدل تولیدی با کانسپت دیتونا SRT شد. همین در این تصاویر میتوانیم حالت لیفت بک خودرو را ببینیم که با نسل بازنشسته شده چارجر و چلنجر تفاوتهای زیادی دارد.
انتظار میرود زیر پوست نسل جدید دوج چارجر برقی پلتفرم STLA بزرگ استلانتیس قرار گیرد که امکان پشتیبانی از قوای محرکه برقی و درونسوز را دارد. میدانیم که این پلتفرم در روی کاغذ توانایی ارائه شعاع حرکتی ۸۰۵ کیلومتری را دارد اما به احتمال زیاد چارجر برقی نخواهد توانست به این رقم دست یابد مخصوصاً اینکه سبک رانندگی خریداران چنین خودروهایی با مالکان خودروهای اقتصادی متفاوت است.
کانسپت به نمایش درآمده از سه موتور برقی و معماری ۸۰۰ ولتی استفاده کرده بود و اگرچه قدرت دقیق این قوای محرکه اعلام نشد اما احتمالاً به مرز ۱۰۰۰ اسب بخار نزدیک خواهد بود هرچند تمامی نسخههای چارجر برقی قدرت یکسانی نخواهند داشت. باید دانست برخی مدلها از دو موتور برقی استفاده خواهند کرد و سیستم چهار چرخ محرک نیز در آنها به کار گرفته خواهد شد. دوج قبلاً تائید کرده دو نسخه ۴۰۰ ولتی در چارجر در آینده با نامهای ۳۴۰ و ۴۴۰ تولید میشوند و این عددها به قدرت آنها با یکای کیلووات (۴۵۶ و ۵۹۰ اسب بخار) اشاره دارند.
هر دو مدل ۳۴۰ و ۴۴۰ با گزینه آپگریدهای eStage دایرکت کانکشن دوج در دسترس خواهند بود که باعث میشود خروجی خودروها به ۴۹۶/۵۳۶ و ۶۳۰/۶۷۱ اسب بخار برسد. این کوپه جدید حتی صدایی شبیه پیشرانه ۸ سیلندر مدل قبلی خواهد داشت که دلیل آن استفاده از سیستم اگزوز جدید است که باعث تقویت صدا از خروجیهای اگزوز میشود. همچنین استلانتیس اختراعی به نام سیستم لرزش فعال AVE را به ثبت رسانده که به دنبال شبیهسازی برخی از حالتهای خودروهای درونسوز است.
ما گفتیم که پلتفرم STLA استلانتیس توانایی پشتیبانی از قوای محرکه درونسوز و برقی را دارد و با اینکه مدیران دوج چندین بار تولید نسل جدید چارجر با پیشرانه بنزینی را رد کردهاند اما در تصاویر جاسوسی منتشر شده از این خودرو تونل گیربکس بزرگی دیده میشود که شاید چیزی خلاف گفتههای مدیران این خودروساز را نشان دهد. البته در صورت ارائه قوای محرکه بنزینی تعجب نخواهیم کرد چراکه حذف کامل مدلهای درونسوز از چارجر محبوب میتواند نوعی خودکشی باشد. همچنین تولید چنین خودرویی باعث خواهد شد دسترسی به نسل جدید خودروی موردبحث راحتتر باشد چراکه محصولات درونسوز قیمت پایینتری نسبت به مدلهای برقی دارند.
اما متأسفانه این به معنی عرضه دوباره پیشرانه ۸ سیلندر نخواهد بود بلکه احتمال دارد چارجر با پیشرانه ۶ سیلندر موجود در دیگر محصولات استلانتیس همچون جیپ واگونیر عرضه شود. البته نمیدانیم که این پیشرانه برای هماهنگی با کوپه جدید دوج اصلاح خواهد شد یا خیر اما پیشرانه هوریکین در دیگر محصولات شرکت ۴۰۰ و ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد. اگرچه چنین خروجیهایی با قدرت پیشرانههای ۸ سیلندر قدیمی دوج برابری دارند اما به پای قدرت بیش از ۷۰۰ اسب بخاری نسخه هلکت نمیرسند.
نسل جدید دوج چارجر جایگزین هر دو مدل چارجر چهار در و چلنجر دو در میشود اما تا به اینجا مدیران شرکت تنها چارجر جدید با بدنه کوپه دو در را به نمایش گذاشتهاند. شاید این حرکت میراث دهه ۶۰ چارجر را زنده نگه دارد اما بازار خودروهای دو در نسبتاً کوچک است و حتی فولکسواگن گلف GTI فقط بهصورت چهار در عرضه میشود و بسیاری از مالکان چارجر کنونی نیز در صورت عرضه مدل جدید فقط بهصورت کوپه سنتی از آن دور خواهند شد. احتمال دارد در آینده نسخه سدان چهار در چارجر هم تولید شود اما تاکنون فقط تصاویر مدل دو در منتشر شدهاند.
همانطور که در بالا اشاره کردیم کانسپت SRT چیزی بیشتر از یک خودروی نمایشی بود و عناصر طراحی آن در مدل تولیدی وجود خواهند داشت. همین کانسپت کاملاً آماده ورود به خط تولید به نظر میرسد و اگرچه انتظار نداریم کابین چهارنفره آن با صندلیهای اسپرت در مدل نهایی هم دیده شوند اما صندلیهای عقب تاشو، شیفتر دنده برجسته و دو نمایشگر دیجیتالی به احتمال زیاد در نسخه نهایی وجود خواهند داشت. همچنین در صورت استفاده از دکمههای فیزیکی برای کابین خوشحال خواهیم شد اما مشخص نیست که سرنوشت دکمه استارت مشابه جتهای جنگنده در مدل تولیدی چگونه خواهد بود. باید منتظر ماند و دید تا چند ساعت چه چیزی رخ خواهد داد. آیا شما هم دوست دارید چارجر جدید بهصورت چهار در و با قوای محرکه بنزینی هم تولید شود یا همان نسخه برقی را ترجیح میدهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.