پیش‌بینی بورس 16 اسفند 1402 / روز خوش بزرگان شاخص‌ساز بازار سهام


پیش‌بینی بورس 16 اسفند 1402 / روز خوش بزرگان شاخص‌ساز بازار سهام

در بازار روز جاری به ارتفاع شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 32 هزار واحد دیگری اضافه شد تا بازار تلاش خود برای برگشت به اعداد و ارقام بالاتر و جبران افت های چند وقته اخیر را به خواهد در این روزهای پایانی سال جبران کند.

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به رقم 8 هزار و 726 میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته های گذشته رقم قابل قبولی است تا بازار برای اعداد روند صعودی ایجاد شده انگیزه لازم را داشته باشد و از چاشنی ارزش معاملات بهره ببرد.

شاخص کل نیز امروز بیش از 32 هزار واحدی مثبت شد تا ارزش این نماگر بازار سرمایه به رقم 2 میلیون و 172 هزار واحدی برسد تا کمی از زیان های سال جاری را پوشش دهد البته باز هم تا جبران زیان و عقب ماندن از سایر باازار ها راه بسیار زیادی است.

با اینکه در طول این روزها خبرهای خودرویی بسیار داغ است و خودرو به عنوان لیدر سنتی بازار سرمایه در حال معامله شدن است و اکثر مواقع نیز در صدر برترین ارزش معاملاتی ها قرار دارد اما در روز جاری گروه فرآورده های نفتی با 635 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داده است و خودرو با ارزش 612 میلیارد تومانی و با اختلاف خیلی جزیی در رتبه دوم ایستاده است تا هر دو گروه نسبت به گروه شیمیایی که در جایگاه دوم قرار دارد فاصله چشم گیری را داشته باشند . شیمیایی ها در روز جاری با ارزش معاملاتی در حدود 311 میلیارد تومان در جایگاه سوم ایستادند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری عنوان کرده است که سیاست دولت به عنوان یکی از سه ضلع شورای عالی کار این است که هم جبران هزینه ها را برای کارگران داشته باشیم هم توان اقتصادی کارفرمایان حفظ شود و هم آثار جبران هزینه ای برای جبران تورم ها برای کارگران پیش بینی شود هم عاملی برای افزایش تورم نباشد.

سخنگوی دولت مطالب دیگر را نیز عنوان کرده است از جمله این موضوع که تجارت خارجی ایران طی ۱۰ ماهه امسال ۱۲۶ میلیارد دلار بوده است و این میزان نسبت به ۱۰ ماهه پارسال ۲.۴ درصد رشد کرده و تراز هم ۱۷ درصد مثبت است ، نگاه دولت بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های بین‌المللی بوده و تنها عضویت در یک گروه و نهاد بین‌المللی کافی نیست و باید از تمام ظرفیت‌های خارجی استفاده کنیم.

اما از بازار های موازی با بازار سرمایه در این چند سال اخیر خبر می رسد که بزرگ ترین رمزارز جهانی روند معاملاتی روز گذشته را بار دیگر در محدوده مثبت آغاز کرد و توانست برای ساعاتی از کانال 65 هزار دلاری عبور کند. گفتنی است که با تایید صندوق های قابل معامله بورسی بیت کوین در ژانویه، شور و شوق این دارایی برای کسب رکوردهای قیمتی تقویت شد، بطوری که از اوایل سال 2024 تا کنون رشد 54 درصدی را از آن خود کرده است و ‌قیمت بیت‌کوین با عبور از مرز 68 هزار دلار در آستانه رسیدن به رکورد تاریخی خود قرار گرفت. بیت کوین در نوامبر 2021 به رقم 68 هزار و 999 دلار رسیده بوده است.

اما مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده است که با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات صورت گرفته، همچنان ۹ شرکت‌ سود مشمولان سهام عدالت را به حساب‌های این شرکت واریز نکرده‌اند. سپرده‌گذاری مرکزی آخرین مکاتبات و رایزنی‌های خود را با این ۹ شرکت انجام داده تا بتوان هرچه سریع‌تر با دریافت سودها، محاسبات و اقدامات لازم را برای پرداخت سود مشمولان سهام عدالت انجام دهد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند مثبت هفته جاری خود حدود 32 هزار واحدی دیگر رشد را تجربه کرد اما این بار نوبت به بزرگان بازار سرمایه بود و نمادهای کوچک بازار خیلی تاثیر مثبتی بر روی شاخص کل در روز جاری نداشتند و عملا چند نماد شاخص ساز با مثبت هایی ایجاد شده برای خرید شاخص کل از محدوده های مقاومتی خود بالاتر بردند.

فولاد ، شپنا ، شبندر و شتران نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران داشتند و شاخص به ارتفاع 2 میلیون و 172 واحدی نزدیک تر شد و شاخص به مرز حساس سال 1402 یعنی محدوده 2.2 میلیون واحدی در حال نزدیک تر شدن است.

فردا چهارشنبه آخرین روز کاری این هفته به نوعی وضعیت هفته آینده را نیز مشخص می کند چرا که هر چه به روز های پایانی سال نزدیک تر شویم تعدادی از حقوقی ها برای بستن حساب های خود و تعیین میزان سود و زیان سال جاری دست به فروش هایی می زنند و این موضوع تنها با استقبال حقیقی ها در بازار پوشش داده می شود تا مانع از این عرضه ها شوند در هفته آینده جدال بین عرضه و تقاضا در بازار است تا مسیر شاخص برای سال 1403 تعیین شود.

پیش‌بینی بورس 16 اسفند 1402 / روز خوش بزرگان شاخص‌ساز بازار سهام


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج