تهیه شیرینی بهشتی ترد و خوش‌طعم مثل قنادی‌ها


تهیه شیرینی بهشتی ترد و خوش‌طعم مثل قنادی‌ها

شیرینی بهشتی یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که میان شیرینی‌های خشک عید جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مقاله طرز تهیه شیرینی بهشتی را آموزش داده‌ایم. با ما همراه باشید. راهنمای مطالعه...

شیرینی بهشتی یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که میان شیرینی‌های خشک عید جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مقاله طرز تهیه شیرینی بهشتی را آموزش داده‌ایم. با ما همراه باشید.

شیرینی کرکی چیست؟

شیرینی کرکی نام دیگر شیرینی بهشتی است و از آنجایی‌ که بافت بسیار نرم و تردی دارد و شبیه کرک یا پشمک است، به آن شیرینی کرکی هم می‌گویند. خاستگاه اصلی این شیرینی اصفهان است و به همین دلیل اگر بگویید شیرینی کرکی اصفهان هم درست گفته‌اید.

تهیه شیرینی بهشتی ترد و خوش‌طعم مثل قنادی‌ها

شیرینی بهشتی به‌دلیل نداشتن تخم‌مرغ و شیر ماندگاری زیادی دارد و بهترین نوع شیرینی برای عید و نوروز است. در ضمن این شیرینی با مواد ساده و در دسترس درست می‌شود. ساده، وانیلی، زعفرانی و کاکائویی از انواع شیرینی بهشتی هستند.

آموزش شیرینی بهشتی

تهیه شیرینی بهشتی بسیار آسان است و هرکس مایل باشد، می‌تواند آن را در خانه (در فر یا بدون فر) هم درست کند. این نوع شیرینی با آرد، روغن جامد و پودر قند درست می‌شود.

طرز تهیه شیرینی بهشتی ساده

مدت‌زمان: ۳۰ دقیقه آماده‌سازی مواد + ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پخت
مقدار: ۳۰ تا ۳۵ عدد شیرینی بهشتی
کالری: ۵۳۰ کالری به‌ازای هر ۱۰۰ گرم

مواد لازم

  • روغن صاف: ۲۰۰ گرم؛
  • پودر قند: ۱۷۰ گرم؛
  • روغن مایع: ۲۵ گرم؛
  • پودر هل: ۱ قاشق چایخوری؛
  • آرد قنادی: ۲۰۰ گرم؛
  • رنگ خوراکی دلخواه؛
  • خرفه یا سیاه‌دانه.

مراحل تهیه

۱. روغن و پودر قند الک‌شده را با هم مخلوط کنید و مواد را با دور تند همزن هم بزنید تا به ترکیبی یکدست برسید. البته برای اینکه پودر قند در هوا پخش نشود، می‌توانید پیش از استفاده از همزن با لیسک مواد را مخلوط کنید. برای اینکه شیرینی بهشتی کرکی بافت پوک و سبکی داشته باشد،‌ باید مواد را آن‌قدر هم بزنید که کرم‌رنگ و حجیم شود. این مرحله تقریبا ۵ تا ۷ دقیقه وقت می‌‌گیرد.

۲. روغن مایع و هل را به مواد اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر هم مواد را هم بزنید.

۳. نیمی از آرد قنادی را به مخلوط اضافه کنید و باقی آرد را کم‌کم موقع مخلوط‌شدن مواد اضافه کنید. گاهی پیش می‌آید که مجبورید کمتر از ۲۰۰ گرم آرد قنادی به مواد اضافه کنید. یادتان باشد پیش از افزودن آرد قنادی به مواد، آن را یک بار الک کنید.

۴. اگر می‌خواهید شیرینی‌هایتان به رنگ‌های مختلف دربیایند، در این مرحله می‌توانید از رنگ‌های خوراکی دلخواه استفاده و مواد شیرینی را رنگی کنید.

۵. مواد آماده‌شده را در قیف بریزید و با ماسوره ستاره‌ای روی کاغذ روغنی شکوفه بزنید. سپس دست‌تان را کمی خیس و تیزی سر شیرینی‌ها را صاف کنید.

۶. روی تمام شیرینی‌ها را با تخم خرفه (سیاه‌دانه) تزئین کنید. اگر هم مایل باشید، می‌توانید از پودر پسته و بادام برای تزئین شیرینی‌ها استفاده کنید.

۷. سینی فر را به‌مدت ۲۰ دقیقه درون فر که از قبل ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرمش کرده‌اید قرار دهید.

۸. بعد از اینکه شیرینی‌ها آماده شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید و بگذارید کاملا خنک شوند. برای اطمینان از خنک و محکم‌شدن بافت شیرینی‌ها، به آنها ۲ تا ۳ ساعت زمان بدهید. اگر به شیرینی‌ها پیش از خنک‌شدن دست بزنید، پودر می‌شوند.

تهیه شیرینی بهشتی ترد و خوش‌طعم مثل قنادی‌ها

۲ نکته مهم

  1. موقع اضافه‌کردن آرد، باید مراقب باشید مایه شیرینی بهشتی خیلی سفت نشود. در غیر این ‌صورت مایه از ماسوره ستاره‌ای مخصوص شیرینی کرکی رد نمی‌شود. البته مایه آماده‌شده نباید بیش از حد شل و آبکی هم باشد، زیرا شیرینی‌ها شکل و ساختار ستاره به خود نمی‌گیرند و ظاهر خوبشان حفظ نمی‌شود.
  2. اگر قیف و ماسوره ندارید، می‌توانید به‌اندازه گردو یا فندق از خمیر بردارید و با دست آن را گرد کنید و با هر ابزاری مانند چاقو و چنگال روی آن طرح بیندازید. همچنین می‌توانید به‌جای قیف از کیسه فریزری استفاده کنید. گوشه این پلاستیک را برش بزنید و مانند قیف از آن استفاده کنید.

سؤالات متداول

۱. روغن صاف قنادی چیست؟

چربی شیرینی آردی یا روغن صاف (شورتنینگ) قنادی نوعی روغن جامد است که برای پخت شیرینی و نان استفاده و موجب بهبود کیفیت و نرم و سبک‌تر شدن نان‌ و شیرینی‌ها می‌شود. در ضمن این نوع روغن برای افرادی که نمی‌خواهند شیرینی‌هایشان طعم کره بدهد، مناسب است.

برای تهیه روغن صاف فقط کافی است روغن جامد بدون عطر و بو را روی حرارت ملایم و البته غیرمستقیم قرار دهید تا به‌آرامی ذوب شود. مراقب باشید روغن داغ نشود و فقط به‌ حالت مایع دربیاید. سپس روغن مایع‌شده را از روی حرارت بردارید و داخل شیشه یا ظرف تمیزی بریزید و بعد از اینکه کاملا خنک شد، در آن را ببندید و در یخچال بگذارید. البته برای افزایش ماندگاری روغن صاف بهتر است بعد از خنک‌شدنش، آن را حدود یک ساعت داخل فریزر قرار دهید.

اگر با طعم کره مشکل ندارید، برای درست‌کردن روغن صاف می‌توانید نیمی روغن جامد و نیمی کره استفاده کنید و با ذوب و مخلوط‌کردن هر دو به روغن صاف دلخواهتان دست یابید.

۲. طرز تهیه شیرینی بهشتی کاکائویی، زعفرانی یا وانیلی چگونه است؟

شیرینی کرکی یا بهشتی با طعم‌های کاکائویی، زعفرانی و وانیلی درست مانند نوع ساده آن است، با این تفاوت که پیش از ریختن مواد شیرینی بهشتی در قیف به آن کاکائو، زعفران دم‌کرده یا وانیل می‌زنید.

برای داشتن چند مدل شیرینی بهشتی، مواد آماده‌شده شیرینی را به چند بخش تقسیم کنید و به هر قسمت یکی از مواد زعفران، وانیل و پودر کاکائو را بزنید. مواد هر قسمت را مخلوط کنید و جداگانه درون قیف بریزید و با ماسوره ستاره‌ای روی کاغذ روغنی سینی فر شکوفه بزنید.

۳. طرز تهیه شیرینی کرکی بدون فر چگونه است؟

برای پخت بدون فر شیرینی کرکی مواد آماده‌شده شیرینی را روی کاغذ روغنی درون ماهیتابه قرار دهید. سپس در ماهیتابه را بگذارید و ظرف را روی شعله‌پخش‌کن اجاق گاز با حرارت کم بگذارید و نیم ساعت به آن زمان بدهید. سپس شیرینی‌ها را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شوند.

۴. آیا شیرینی نخودچی نوعی شیرینی بهشتی است؟

خیر. شیرینی نخودچی تقریبا مانند شیرینی بهشتی آماده می‌شود، اما تفاوتش این است که به‌جای آرد قنادی، آرد نخودچی به‌ کار می‌رود.

کلام آخر

شیرینی بهشتی نوعی شیرینی خوشمزه با ماندگاری زیاد است. این شیرینی مناسب مهمانی‌های نوروزی است و با طعم دلچسبش کام همه را شیرین‌ می‌کند. شما چه تجربه‌ای از پخت این نوع شیرینی دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما هم در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو