هزینههای تولید نسل بعدی خودروهای برقی کمتر از مدلهای بنزینی خواهد بود
مطالعات نشان میدهند تا سال ۲۰۲۷ هزینههای تولید نسل جدید خودروهای برقی کمتر از مدلهای بنزینی خواهد بود. در سه سال آینده خودروهای بدون آلایندگی هزینه تولید کمتری نسبت به خودروهای درونسوز با ابعاد مشابه خواهند داشت. دلیل این کاهش هزینهها را...
مطالعات نشان میدهند تا سال ۲۰۲۷ هزینههای تولید نسل جدید خودروهای برقی کمتر از مدلهای بنزینی خواهد بود.
در سه سال آینده خودروهای بدون آلایندگی هزینه تولید کمتری نسبت به خودروهای درونسوز با ابعاد مشابه خواهند داشت. دلیل این کاهش هزینهها را میتوان بهبود روشهای تولید دانست. این را شرکت تحقیقات بازار گارتنر میگوید. گارتنر همچنین پیشبینی میکند تا سال ۲۰۲۷ حدود ۱۵ درصد شرکتهای سازنده خودروهای برقی که در چند سال اخیر تأسیس شدهاند یا ورشکسته میشوند و یا به تملک شرکت دیگری درمیآیند. پدرو پاچکو نایبرئیس گارتنر میگوید:
این امر به معنی فروپاشی بازار خودروهای برقی نیست بلکه بازار این دسته از خودروها وارد فاز جدیدی میشود، فازی که شاهد پیروزی خودروسازانی با بهترین محصولات و خدمات خواهد بود.
البته در سالهای اخیر حداقل ۱۸ استارت آپ تولید کننده خودروی برقی و باتری وارد بورس شدهاند و سرمایهگذاران زیادی را به خود جلب کردهاند اما در حال حاضر با چالش نقدینگی و سرمایه دست به گریبان هستند. از جمله این شرکتها میتوان به لوردز تاون موتور و پروترا اشاره کرد. با این وجود گارتنر میگوید نوآوریهای جدید باعث کاهش هزینههای تولید و قیمت خودروهای برقی خواهند شد. مدیر این موسسه میافزاید:
شرکتهای جدید خواهان بازتعریف جدید وضعیت خود در صنعت خودرو هستند. آنها خواهان نوآوریهایی خواهند بود که هزینههای تولید را کاهش میدهند. از جمله این نوآوریها میشود معماری متفاوت یا ساخت با قالبهای بسیار بزرگ را نام برد که هزینههای تولید و زمان مونتاژ را کاهش میدهند. قطعاً برندهای خودرویی باید خود را با این شرایط وفق دهند تا زنده بمانند.
تا سال ۲۰۲۷، نسل بعدی خودروهای برقی هزینههای تولید کمتری نسبت به مدلهای بنزینی قابلمقایسه خواهند داشت و نکته جالب اینکه کاهش هزینههای تولید این خودروها سریعتر از کاهش هزینههای تولید باتریها خواهد بود؛ اما یک موضوع مهم وجود دارد و آنهم به هزینههای تعمیر خودروهای برقی مربوط میشود که گرانتر خواهد شد. گارتنر میگوید تا آن سال متوسط هزینه تعمیر یک خودروی برقی در بخشهای بدنه و باتری تا ۳۰ درصد افزایش مییابد.
با این تفاسیر اگر یک خودروی برقی تصادف سنگینی را تجربه کند به احتمال زیاد اوراقی خواهد شد زیرا هزینههای تعمیر آن بیشتر از ارزش باقی مانده خودرو خواهد بود. همچنین هزینه تعمیرات بالاتر میتواند منجر به افزایش حق بیمه و یا حتی عدم بیمه کردن برخی خودروهای خاص شود. این موارد شاید در نهایت باعث عقبنشینی مصرفکنندگان از انتخاب خودروهای برقی شود؛ اما گارتنر میگوید دنیای خودروهای برقی آینده روشنی دارد و پیشبینی میکند علیرغم تمامی مشکلات موجود، فروش آنها در سال جاری افزایش یابد. طبق پیشبینیها فروش خودروهای بدون آلایندگی در سال جاری به ۱۸.۴ میلیون دستگاه و در سال ۲۰۲۵ به ۲۰.۶ میلیون دستگاه خواهد رسید اما بنا به گفته گارتنر، وضعیت بازار در حال تغییر است و رقابت شدیدی وجود دارد که شاید منجر به حذف برخی رقبا شود.