قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا افزایش یافت


قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا افزایش یافت

شرایط بد آب و هوایی موجب شده تا قیمت روغن زیتون به عنوان یکی از مواد غذایی پر مصرف در میان مردم اروپا ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپا حاکی از آن است که قیمت روغن زیتون در کشورهای اروپایی طی یک سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در واقع اطلاعات رسمی ارائه شده نشان می‌دهد قیمت روغن زیتون از ژانویه سال گذشته تا ژانویه سال جاری در اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱.۵ برابر شده و در برخی کشورها بسیار بیشتر از این رقم بوده است.

به طور کلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ قیمت روغن زیتون در کشورهای اروپایی به طور مداوم بالا رفته و دلیل آن هم شرایط بد آب و هوایی بوده که کشت این محصول را دچار مشکل کرده است.

همانطورکه اشاره شد در برخی کشورهای اروپایی از جمله پرتغال هم افزایش قیمت روغن زیتون بیشتر از ۵۰ درصد بوده و تا ۶۹ درصد بالا رفته است.

فقط در ماه اکتبر قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا ۳۷ درصد افزایش یافته است.

در یونان نیز قیمت روغن زیتون ۶۷ درصد رشد کرده و در اسپانیا به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده روغن زیتون در جهان نیز قسمت این ماده غذایی در یک بازه ۱۲ ماهه ۶۲.۹ درصد جهش داشته است.

گرمای شدید هوا تولید روغن زیتون در اسپانیا در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ را به کمتر از نصف رسانده و بنا اعلام وزارت کشاورزی این کشور تولید اسپانیا به ۶۷۵ هزار تن سقوط کرده است.

منبع : مهر
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان