زلزله‌خیزترین استان ایران در 1402،


زلزله‌خیزترین استان ایران در 1402،

۵۷۵ گسل شناخته‌شده در ایران وجود دارد که ۱۲۰ مورد آن بسیار خطرناک بوده و ۷۸ درصد شهر‌های کشور ما با ریسک بالا، دارای خطر لرزش هستند.

قریب به ۵۷۵ گسل شناخته شده در ایران وجود دارد که ۱۲۰ گسل بسیار خطرناک بوده و ۷۸ درصد از شهر‌های کشور ما با ریسک بالا دارای خطر لرزش هستند. به طور میانگین ایران روزانه ۲۸ بار در اثر همین گسل‌ها می‌لرزد.

بررسی‌های آمار‌های اعلام شده از سوی مؤسسه ژئوفیزیک (مرکز لرزه‌نگاری کشوری) در بهمن ماه نشان می‌دهد ایران در بهمن ماه ۱۴۰۲ حدود ۴۲۵ بار لرزیده است.

براساس این گزارش، ۱۶۶ زمین لرزه در محدوده بزرگی ۲ ریشتر، ۲۱۲ زلزله در محدوده بین ۲ تا۳ ریشتر، ۳۹ زلزله بین ۳تا۴ریشتر و ۸ زلزله بین ۴ تا۵ ریشتری به وقوع پیوسته است.

همچنین این مرکز در گزارش‌های خود آورده است: قریب به ۶هزار و ۶۰۰ زمین لرزه از ابتدای سال در کشور به وقوع پیوسته است که بیشترین سهم با ۳هزار و ۵۰۰ زمین لرزه در مقیاس مروبط به زلزله‌های با مقیاس۲تا۳ریشتر است. کمترین سهم را هم زلزله‌های بین ۶ تا ۷ ریشتر به خود اختصاص داده‌اند.

بزرگترین زمین لرزه دوم بهمن ماه امسال به بزرگی ۴. ۵ ریشتر در شهداد کرمان رخ داد. این زلزله بر روی گسل شهداد به وقوع پیوست. همچنین از ۸ زلزله به ثبت رسیده بین ۴ تا ۵ ریشتری در مناطق همجوار یا کشور‌های همسایه ایران درکمربندکوهزایی و لرزه خیر آلپ_ هیمالیا (کشور‌های افغانستان، پاکستان و ترکیه و...) به ثبت رسیده است.

در بهمن ماه شهر‌های زنده جان در افغانستان شاهد وقوع زلزله ۴.۲ ریشتری، حکاری ۴ و ۴. ۴ریشتری و صبیرآباد با ۴ریشتر در کشور آذربایجان بوده‌اند.

از نظر آماری و فراوانی زمین لرزه‌های به ثبت رسیده در کشور، بیشترین زمین لرزه‌ها در سال ۱۴۰۲ در خراسان رضوی با ۶۷۴زمین لرزه و کمترین زلزله‌ها در استان زنجان با صفر زمین لرزه در امسال به وقوع پیوسته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی