وزیر اقتصاد:اخذ عادلانه مالیات دارای منافع کلان اجتماعی است


وزیر اقتصاد:اخذ عادلانه مالیات دارای منافع کلان اجتماعی است

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اولویت‌های سازمان امور مالیاتی برای سال آینده گفت: باید مردم اقناع شوند که گرفتن مالیات با رعایت شروط هوشمندی و عدالت دارای منافع کلان اجتماعی است.

وزیر اقتصاد:اخذ عادلانه مالیات دارای منافع کلان اجتماعی است

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید احسان خاندوزی امروز در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی سراسر کشور با بیان اینکه از ابتدای ورودم به وزارت اقتصاد، دو کلید واژه مالیات ستانی عادلانه و هوشمند را سرلوحه سازمان امور مالیاتی اعلام کرده‌ام، اظهار داشت: میزان دوری و نزدیکی ما به این دو هدف، نشان می‌دهد چقدر در ایفای مسئولیتی که بر عهده مان گذاشته شده، موفق عمل کرده‌ایم.

وزیر اقتصاد با تشریح پیامدهای فاصله گرفتن از رویکرد عدالت طلبانه در مالیات ستانی بر اقتصاد کلان کشور، افزود: پیامد های مثبت اصلاح رویه‌ها در سازمان امور مالیاتی، بسیار فراتر از خود سازمان و حتی وزارت اقتصاد است.

وی خطاب به مدیران مالیاتی تأکید کرد: شما در یک نقطه کانونی مهم در اصلاح اقتصادی کشور ایستاده اید و شأن و اثرگذاری شما، خیلی بالاتر از این است که به خودتان بعنوان یکی از دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد در گوشه ای از کشور نگاه کنید.

خاندوزی تصریح کرد: اصلاح امور کشور در گروی این است که رابطه مالیات گیرنده و مالیات دهنده با یکدیگر، اصلاح شود.

وی با اشاره به هجمه رسانه‌ای به وزارت اقتصاد درباره مالیات و القاب اینکه فشار فراتر از طاقت بر بخش‌هایی از جامعه وارد می‌آورد، گفت: باید طوری در انتقال گزارش عملکرد سازمان مالیاتی به مردم و جا انداختن فلسفه مالیات ستانی عمل کنیم که مردم اقناع شوند، گرفتن مالیات (با رعایت شروط هوشمندی و عدالت) دارای منافع کلان اجتماعی است.

راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

وزیر اقتصاد دستورکار شماره یک سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۳ را، راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در روزهای آغازین بهار عنوان کرد که بتوان به مجموعه اطلاعات موجود در سامانه اعتماد کامل و صد درصدی کرد.

خاندوزی تمرکز سازمان امور مالیاتی بر پرونده‌های بزرگ را دستور کار دیگر این سازمان در سال آینده عنوان و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم ممیز و سر ممیز بر پرونده‌ای بگماریم، باید آنها را مسئول پرونده های ریسکی و بزرگ کنیم.

وی گفت: اینکه توان و تمرکز ممیزان ما، عمدتا معطوف به پرونده های بزرگ و دارای ریسک بالا شود، اتفاق مبارکی است که هر چقدر سریع تر محقق شود، بیشتر از هدر رفت انرژی سازمان امور مالیاتی جلوگیری می کند.

ضرورت اصلاح رویه‌ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی

وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت اصلاح رویه‌ها برای جلوگیری از سوء‌استفاده سودجویان و فراریان مالیاتی از فرصت اعتراض، تصریح کرد: نیازمند حکم قانونی هستیم که جز کسانی که حق شان است، اقدام به شکایت نکنند. بنای همین است که اگر واقعا به کسی، در هر مرحله‌ای بی‌عدالتی صورت گرفت، رسیدگی کنیم و مالیات عادلانه از او گرفته شود.

خاندوزی خواستار تدوین لایحه‌ای در همین ارتباط و به منظور جلوگیری از سؤاستفاده عده‌ای، از فرصت‌های قانونی رسیدگی به اعتراضات مالیاتی شد تا در قالب یک فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی با طرح موضوع شرکت‌ها، گفت: بخشی از سیستمی کردن موضوع اخذ مالیات، بر می‌گردد به اینکه از ظرفیتی که سامانه‌ای مثل "جام" ایجاد کرده، بتوانیم در مورد شرکت‌های متوسط و بزرگ استفاده کنیم و آنها باید بدانند، هیچ شرکتی بدون صورت مالی حسابرسی شده، در سازمان مالیاتی جایی ندارد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۳ تمام شرکت های متوسط و بزرگ، باید کاملا توجیه شوند که تنها اگر اطلاعات مالی خود را در سامانه جام درج کرده باشند، ما به پرونده مالیاتی آنها ورود خواهیم کرد و این موضوع جمله دستور کارهای سازمان امور مالیاتی در سال آینده است.

خاندوزی محصور شدن رسیدگی حضوری و فیزیکی به داخل سازمان مالیاتی را یکی دیگر از موارد مهم برای سال آینده عنوان کرد و ادامه داد: باید مقدمات این کار را هم فراهم کنید تا مرجعیت کار را به خود ادارات کل مالیاتی برگردانیم و هر ابلاغ توسط سازمان و ارائه مستندات و... باید داخل ساختمان سازمان امور مالیاتی، و نه جایی دیگر اتفاق بیافتد.

وی داده کاوی را یکی دیگر از موضوعات مهم برای سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۳ خواند و با اشاره به ورود تعداد ۱۰ میلیارد رکورد در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، اظهار داشت: این امکان را پیشینیان شما در سازمان نداشتند، ولی الان خوشبختانه همگرایی بین اضلاع و اجزاء اقتصادی دولت و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، به نحوی است که می‌توانیم از هم افزایی این سامانه‌ها استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: نیازمند این هستیم که در وهله نخست نسبت به جذب نیروهای نخبه‌ای که امکان استفاده از اطلاعات سیتمی شده را دارند، اقدام کنید و در وهله بعد از مساعی سایر دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها که می‌توانند از اطلاعات موجود برای تدوین الگوریتم‌های شناسایی فرارهای مالیاتی، استفاده کنیم.

خاندوزی گفت: قبلا هم خواسته بودم نسبت به استقرار صندلی ثابتی برای مشاوره مالیاتی در ساختمان‌های ادارات کل مالیاتی، اقدام شود که خوشبختانه اقدامات خوبی هم صورت گرفته، اما باید کامل شود.

وی در خاتمه با قدردان از تلاش، همت و اقدامات سازمان امور مالیاتی، گفت: عملکرد این سازمان نشان می‌دهد، سازمانی پیشرو است که به استقبال تغییر و تحولات آتی می‌رود و توانسته، خیلی حرف و حدیث ها که قدیم در مورد کم کاری و کند بود آن می‌زدند را خنثی کند./ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی