صداوسیما: مناظرات تلویزیونی در تهران چندان تاثیرگذار نبود


صداوسیما: مناظرات تلویزیونی در تهران چندان تاثیرگذار نبود

«هرچند شاید نتوان درباره شهر تهران با قاطعیت گفت که این شبکه‌ها توانستند به دلیل لیستی بودن رقابت، نیاز جامعه را مرتفع کنند، ولی در شهرستان‌ها می‌توان گفت که بسیار مؤثر بوده و در مجموع در کل کشور مهمترین عامل از نظر مردم برای شناخت نامزد‌ها همین مناظرات بوده است.»

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با بیان اینکه در ۲۰۰ کانال تلویزیونی، حدود ۱۳۰۰ مناظره تلویزیونی بین نامزد‌ها برگزار شد، گفت: توانمندی و کیفیت بالای همه مناظرات در آرشیو سامانه موجود و قابل رؤیت است.

به گزارش ایرنا، «محمدصالح مفتاح» با اشاره به نتایج ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیون برای تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی گفت: این امکانی که سازمان صداوسیما برای اولین بار ایجاد کرد، توانست ظرفیت تازه‌ای را به فضای رسانه‌ای اضافه کند. طبق بند سوم سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری ۷ سال پیش ابلاغ کرده بودند، تکلیف شده بود که امکانات عمومی کشور از جمله فضای مجازی و صداوسیما، برای تبلیغات در اختیار نامزد‌ها قرار بگیرد و همه بتوانند به صورت مساوی از این امکان استفاده کنند.

اما پیش از این امکان حقوقی فراهم نبود و استفاده از امکانات عمومی و دولتی برای تبلیغات ممنوع بود که ماده ۵۲ قانون انتخابات جدید را شامل می‌شد. در دوره جدید به واسطه تغییر قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرداد امسال، این امکان ایجاد شد و صداوسیما توانست این کار را انجام دهد.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اضافه کرد: سازمان از قبل هم به این موضوع فکر کرده بود و با مجموعه‌ای از مشورت‌ها که از صاحب‌نظران، چهره‌ها، اساتید و نخبگان گرفته بود، به دنبال راهکاری بود تا بخشی از آسیب‌های انتخابات را کاهش بدهد. یکی از آسیب‌هایی که پیش‌بینی شده بود و قبلا رصد کردیم، این بود که هزینه‌های انتخاباتی بالاست و خیلی از کسانی که ایده‌ای دارند و می‌توانند ظرفیتی را به فضای سیاسی کشور اضافه کنند، به واسطه عدم توانایی در تامین هزینه‌های و وابسته نبودن به گروه‌های سیاسی ذی‌نفوذ، معمولاً از گردونه خارج می‌شدند.

وی ادامه داد: این باعث شد که به این فکر بیفتیم که چگونه می‌توان امکانات رسانه ملی در اختیار نامزد‌ها قرار بگیرد و فرصتی ایجاد شود تا افرادی که دیدگاهی دارند، بتوانند بدون واسطه با مردم صحبت کنند و حرفشان را به آن‌ها برسانند. نتیجه این موضوع این شد که به دنبال راهکار‌های فنی رفتیم و ۲۰۰ کانال تلویزیونی محلی ایجاد شد و فرصت برای برای گفت‌وگوی بی‌واسطه نامزد‌های انتخاباتی با مردم فراهم شد.

مفتاح تصریح کرد: در اکثر حوزه‌های انتخابیه، یعنی در حدود ۲۰۰ حوزه میزان هزینه‌هایی که هر نامزد پرداخت می‌کرد، بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بود. این باعث شد که خیلی از افراد بتوانند از این امکان استفاده کرده و حرف خود را بزنند. برنامه‌ها در دو قالب مناظره‌های تلویزیونی و ویدئو‌های تبلیغاتی که خودشان تولید کردند، روی آنتن رفت.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با بیان اینکه در موضوع مناظره که از نظر مردم جزو مؤثرترین عامل برای شناخت نامزد‌ها بود برای اولین بار اتفاق افتاد، گفت: حدود ۱۳۰۰ مناظره تلویزیونی بین نامزد‌ها برگزار شد. تفاوت این مناظره‌ها با دوره‌های قبل این بود که حجم وگستردگی بیشتری داشت؛ همچنین گستردگی جغرافیایی این مناظرات بود. اگر در انتخابات ریاست جمهوری، در مرکز این ظرفیت را داشتیم، امروز می‌توانیم بگوییم که استان‌های ما توانایی برگزاری یک مناظره بسیار جدی و گسترده انتخاباتی را دارند. اگر به آسیب مناظرات در دوره‌های گذشته هم رجوع شود، توانمندی و کیفیت بالای همه مناظرات در آرشیو سامانه ara.ir موجود و قابل رؤیت است.

جزئیات برنامه ریزی صدا و سیما برای پویش انتخاباتی «بالاتر»

وی افزود: در قسمت تبلیغات تلویزیونی هم، مجموعه یک بسته سیاستی بود که ما از چند ماه قبل برای انتخابات در نظر گرفته بودیم که در ذیل پویش «بالاتر» آغاز شده بود.

این پویش به این صورت بود که مهم‌ترین مسائلی که مردم در آن چالش داشتند و به زندگی‌شان مربوط بود را موضوع مناظرات تلویزیونی قرار داده بودیم که از شبکه خبر پخش می‌شد و از نامزد‌ها خواسته بودیم به همان سؤالات در برنامه‌های تبلیغاتی به صورت الزامی پاسخ دهند. این سوالات در حوزه‌های ناترازی انرژی، مبارزه با فساد و ... بود که پیشنهاد کرده بودیم نامزد‌ها در این خصوص صحبت کنند.

مفتاح افزود: تفاوت این دوره با دوره‌های قبل در این بود که تبلیغات را مسأله‌محور کردیم و امروز دیدگاه نامزد‌هایی که در این برنامه‌ها شرکت کرده و دیدگاه‌های خود را بیان کردند، در اختیار ما قرار هست و قابلیت ارزیابی دادرد. وعده‌های نامزد‌ها ثبت شده و مردم بعد‌ها هم می‌توانند به آن‌ها رجوع کنند و ببینند که داوطلبان چه دیدگاهی را در موضوعات مختلف بیان کردند.

مناظرات تلویزیونی در تهران چندان تاثیرگذار نبود

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با اشاره به تأثیر برگزاری مناظرات و پخش ویدئو‌های تبلیغاتی از ۲۰۰ کانال تلویزیونی گفت: از بین عواملی که مردم گفته بودند در شناختشان نسبت به نامزد‌ها کمک کرده، اولین عامل همین مناظرات بوده است. هرچند شاید نتوان درباره شهر تهران با قاطعیت گفت که این شبکه‌ها توانستند به دلیل لیستی بودن رقابت، نیاز جامعه را مرتفع کنند، ولی در شهرستان‌ها می‌توان گفت که بسیار مؤثر بوده و در مجموع در کل کشور مهمترین عامل از نظر مردم برای شناخت نامزد‌ها همین مناظرات بوده است.

وی همچنین تصریج کرد: تبلیغات تلویزیونی نیز با درصد قابل توجهی در شناخت مردم نسبت به نامزد‌ها تاثیرگذار بود که در نظرسنجی‌ها، رده پایین‌تر از مناظرات تلویزیونی را به خود اختصاص داده است.

مناظرات تلویزیونی تبلیغات انتخاباتی در شهرستان‌ها را متحول و عادلانه کرد

مفتاح با بیان اینکه انتخابات شکل متفاوتی را به خود گرفته است، گفت: در دوره‌ای که مناظرات برای انتخابات ریاست جمهوری طراحی شد و به صحنه آمد، تبلیغات انتخاباتی را به صورت کلی متحول کرد. این امکانی که به وجود آمده که مناظرات در شبکه‌های محلی برگزار شود و مردم بتوانند نامزد‌ها را از طریق قاب تلویزیون ببینند، دیدگاه‌های آن‌ها را بشنوند و تفاوت دیدگاه‌های آن‌ها را به وضوح درک کنند. همچنین این مناظرات باعث می‌شود افرادی به واسطه اینکه از نظر مالی تمکن ندارند یا وابسته به گروه خاصی نیستند، از گردونه رقابت خارج نشوند و عقب نیفتند.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد انتخابات از این به بعد صورت متفاوتی پیدا خواهد کرد.

با وجود اینکه تبلیغات تلویزیونی در این دوره برای اولین بار صورت گرفت، اما اثبات شد که تاثیرگذاری زیادی دارد.

پیش آغاز تبلیغات تلویزیونی، محمدصالح مفتناح اعلام کرده بود که هزینه‌های تبلیغاتی برای تهران ۱۵۰ میلیون تومان، برای حدود ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه ۱۰۰ میلیون تومان و برای اکثر حوزه‌های انتخابیه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بود. پس از انجام این گفتگو و با پیگیری‌های ستاد انتخابات کشور، این هزینه به ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در اکثر حوزه‌های انتخابیه و ۴۰ میلیون تومان در تهران رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان