زمان تعطیلات آخر هفته تعیین تکلیف می‌شود


زمان تعطیلات آخر هفته تعیین تکلیف می‌شود

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته برای بررسی بیش‌تر به صحن علنی مجلس ارسال شده و به نظر می رسد در اولین جلسات علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری معروف به لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته برای بررسی بیشتر به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارسال شده و به نظر می‌رسد در اولین جلسات علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته از چه زمانی کلید خورد؟

آذرماه سال گذشته بود که دولت سیزدهم لایحه‌ای با عنوان «اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» به مجلس ارسال کرد. طبق این لایحه ساعت کار کارمندان از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کاهش می‌یابد؛ به این ترتیب تعداد روزهای کاری در هفته به پنج روز تقلیل یافته و پنجشنبه‌ها تعطیل می‌شود تا ناهمگونی بین تهران و شهرستان ها در این زمینه برطرف شود.

30 اردیبهشت و چند وقت بعد از اینکه بحث لایحه ساماندهی تعطیلات مطرح شد، ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود که جمعی از نمایندگان نیز طرحی را برای تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه آماده کرده بودند که مفاد آن به لایحه دولت افزوده شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان ادغام این طرح نمایندگان و لایحه ای که دولت داده با یکدیگر وجود دارد، گفت: ما طبق آیین‌نامه این اختیار را داریم که در لایحه دولت به‌جای تعطیل پنج‌شنبه تعطیلی شنبه را بیاوریم.

موافقان ومخالفان تعطیلی شنبه‌ها چه می‌گویند؟

بر اساس استدلال برخی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، با توجه به اینکه بازارهای جهانی در روزهای شنبه ‌و یکشنبه تعطیل است و در ایران روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ تعطیلات پایان هفته به شمار می رود بنابراین ارتباطات اقتصادی کشورمان با محدودیت هایی روبرو است.

این در حالیست که برخی از اعضا کمیسیون نظر دیگری دارند و می‌گویند که تعطیلی شنبه برای یهودیان، تعطیلی یکشنبه برای مسیحیان و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است و در خصوص روز پنج‌شنبه نیز روایات اسلامی زیادی وجود دارد که باید به آن توجه داشت.

مدتی بعد عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز و تعطیلی روزهای شنبه علاوه بر جمعه‌ها خبر داد و قرار بر این شده که روز کاری هم از یکشنبه تا روز پنج شنبه باشد. اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه را خواسته فعالان اقتصادی دانستند.

وی با بیان اینکه یکی از موارد دیگر این لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان دولت بود، گفت: در این جلسه اعضا مصوب کردند که ساعت کاری از 44 ساعت به 40 ساعت در هفته کاهش یابد.

سید کریم حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی، هم با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها گفت: هنوز اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز باید تعطیل باشد جای بحث دارد.کمیسیون اجتماعی به تعطیلی شنبه رای داده اما ممکن است در صحن مجلس این تعطیلی به پنجشنبه تغییر کند.

در پی طرح شائبه مغایرت تعطیلی شنبه‌ها با اصل ۱۷ قانون اساسی محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این شائبه در یادداشتی نوشته بود که تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است و توجه به این نکته ضروری است که این اصل در مقام بیان تعطیلات رسمی کشور به نحو حصری نیست، بلکه صرفا برای روز جمعه تعیین تکلیف شده است . اینکه در جمهوری اسلامی ایران نمیتوان تعطیلی روز جمعه را تغییر داد و این روز کلا تعطیل رسمی است.

پیرهادی در ادامه گفته بود که هم اکنون نیز بر أساس مصوبات هیات وزیران روزهای پنجشنبه در تهران تعطیل اعلام شده و این مصوبات هیات وزیران دایر بر اعلام برخی روزها به عنوان ایام تعطیل از جمله روز پنجشنبه نه از سوی دیوان عدالت اداری و نه از سوی رئیس مجلس مغایر قانون اعلام نشده و دارای اعتبار قانونی است ،بر این أساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور بدون اشکال بنظر می‌رسد.

در نهایت ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روز 29 خرداد ماه در این باره گفت: در روزهای اخیر تعدادی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد کردند تا به لایحه دولت برگردیم تا دولت با اختیار خود از بین پنجشنبه و شنبه تعطیلی هفته را اعلام کند.

در این ارتباط اوایل تیر ماه بود که میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفته بود که هماهنگی تعطیلات پایان هفته با سایر کشورها خواسته فعالان اقتصادی است.

لطیفی با تصریح بر اینکه در قانون خدمات کشوری، تعیین روز تعطیلی بر عهده دولت است گفته که در مجلس برخی نمایندگان نظرشان این بود که این روز را تغییر دهیم که البته تصمیم آنها هنوز نهایی نشده و باید منتظر صحن مجلس بمانیم.

تغییر روزهای تعطیل برای برخی از دستگاه‌های اجرایی که ارتباطات بین‌المللی دارند معنادار است اما عموم دستگاه‌های اجرایی ارتباطات بین‌المللی ندارند که بخواهیم در تبعیت از سایر کشورها تعطیلات هفته را تغییر دهیم.

لطیفی با تأکید بر اینکه بنای دولت بر تعطیلی پنجشنبه است، در عین حال متذکر شد که با وجود اختیار دولت در تعیین تعطیلات هفته، اگر مجلس تصمیمی بگیرد که تبدیل به قانون شود، دولت تبعیت خواهد کرد.

مخاطبان در مخالفت و موافقت با تعطیلی شنبه‌ها چه می‌گویند؟

در این پویش ها مخالفان تعطیلی شنبه‌ها معتقدند پنج‌شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنج‌شنبه به همین واسطه امکان‌پذیر نیست.در متن پویش «درخواست لغو تعطیلی شنبه‌ها» که در مخالف با تعطیلی شنبه ثبت شدهو بیش از 2 هزار نفر از آن حمایت کرده‌اند نوشته شده: « مگر پیشنهاد دهندگان تعطیلی روز شنبه نمی‌دانند که تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. پس چرا پیشنهاد می‌دهند که شنبه تعطیل شود.»

منبع : فارس
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی