پیشنهاد به وزارت کشور درباره ابهام آرای باطله/ آرای انتخابات11 اسفند را به تفکیک صندوق‌ها منتشر کنید


پیشنهاد به وزارت کشور درباره ابهام آرای باطله/ آرای انتخابات11 اسفند را به تفکیک صندوق‌ها منتشر کنید

یکی از ویژگی‌های انتخابات اخیر که مورد‌توجه گروه قابل‌توجهی از شهروندان است، موضوع آرای باطله است.

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق نوشت: در برخی شبکه‌های اجتماعی ادعا شده که در برخی شهرستان‌ها و مراکز اخذ رأی میزان آرای باطله زیاد و حتی در برخی مراکز استانی یا شهرستان‌ها رأی باطله رتبه نخست را کسب کرده و پس از آرای باطله رأی نمایندگان پیروز قرار دارد.

این موضوع از جهات متعددی قابل‌توجه و دارای اهمیت است و نمی‌توان با بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع برخورد کرد.

رفع این ابهام و سؤال نیز چندان دشوار نیست. در‌صورتی‌که ستاد انتخابات کشور اقدام به انتشار نتایج انتخابات اخیر اعم از رأی‌های صحیح و آرای باطله به‌صورت استانی و شهرستانی و با تفکیک صندوق رأی کند، بخش بزرگی از این ابهام‌ها به خودی خود رفع می‌شود. یعنی بر اساس اعلام تفکیکی نتایج هر صندوق در حوزه‌های رأی‌گیری و سپس شهرستان و در‌نهایت استان و کشور، میزان دقیق آرای باطله مشخص می‌شود و به‌این‌ترتیب این دست از ابهام‌ها روشن می‌شود و ملت ایران به‌صورت شفاف از نتایج دقیق انتخابات اخیر آگاه می‌شوند.

در‌صورتی‌که ستاد انتخابات کشور در‌این‌باره تعلل کند، ضمن آنکه در افکار عمومی بیش‌از‌پیش باب این بحث‌ها و ابهامات باز می‌ماند، بر گمانه‌هازنی‌ها افزوده می‌شود و اعتماد عمومی هم دچار خدشه می‌شود بلکه برای آینده نیز بر عمق بی‌اعتمادی افزوده شده و بدین‌تریب شکاف‌ها عمیق‌تر می‌شود.

یکی از راه‌های ارائه تحلیل و ارزیابی از انتخابات اخیر اطلاع‌رسانی شفاف در‌باره نتایج انتخابات به تفکیک صندوق‌های رأی‌گیری است. کما‌اینکه برای نخستین بار رأی‌گیری با کارت ملی صورت گرفته و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر این روش نیز نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف در‌این‌‌باره است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان