غنی‌سازی آرد با ویتامین دی به زودی آغاز می‌شود


غنی‌سازی آرد با ویتامین دی به زودی آغاز می‌شود

محمدی با بیان اینکه نان به عنوان قوت غالب مردم است و برای تامین کمبود املاح و ویتامین‌ها غنی‌سازی آن در دستور کار قرار دارد، از توسعه تولید نان کامل به روش صنعتی در کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، سیدحیدر محمدی با بیان اینکه امنیت غذایی در تمامی کشورها در کنار امنیت ملی مورد اهمیت است، اظهار کرد: امنیت غذایی در دو سطح ایمنی و تامین مطرح است و رئیس جمهور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نسبت به تامین غذای کافی و سالم تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت نان در سبد غذایی کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ اعتبار تخصیص یافته به گندم حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است که چند برابر اعتبارات سایر حوزه‌هاست و این نشان از اهتمام به این محصول دارد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان مصرف نان در کشور ما ۳۷ درصد بیشتر از کشورهای منطقه است، افزود: هر ایرانی به صورت میانگین ۳۰۰ گرم نان در روز مصرف می‌کند که می‌تواند بستر مناسب برای تامین انرژی، پروتئین، املاح و ویتامین‌ها باشد.

محمدی با اشاره به افتتاح خط تولید نان کامل صنعتی (تافتون) برای اولین بار در اهواز، گفت: نانی که از آرد کامل به روش بهداشتی زیر نظر مسئولان فنی مورد تایید وزارت بهداشت باشد، نان سالمی است، اما قطعاً نان کامل نیست چرا که باید شاخص‌هایی از جمله آهن، کلسیم، روی، فسفر و گروه ویتامین‌های بی را داشته باشد تا نان کامل محسوب شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حال حاضر آرد ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوسگیری می‌شود و کمترین سبوسگیری مربوط به نان سنگک است. ۳۷۰ تولیدکننده آرد در کشور داریم که ۲۵ درصد از آنها، آرد کامل را تولید می‌کنند.

به گفته وی اخیرا اولین واحد تولید نان سنتی کامل به روش صنعتی افتتاح شده و به زودی در کشور توسعه پیدا می‌کند. براساس برنامه سازمان غذا و دارو در تمامی استان‌ها حداقل یک یا دو واحد تولید آرد کامل فعالیت دارند و در صورت استقبال نانوایان، این آرد، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به اجرای غنی سازی لبنیات با ویتامین D گفت: غنی‌سازی آرد با اسید فولیک از مدت‌ها پیش اجرایی شده و در ارتقای سلامت جامعه موثر بوده است؛ با توجه به اینکه مصرف نان جامعه هدف بزرگ تری را دارد، طرح غنی‌سازی نان با ویتامین دی در مراحل نهایی است و به زودی آغاز می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بلایی که ناخن کاشت سرتان می آورد / راهکار پیشگیری و درمان قارچ کاشت ناخن + فیلم