بررسی ارزش و حجم معاملات در بازار سرمایه


بررسی ارزش و حجم معاملات در بازار سرمایه

بورس امروز هم همان روند هفته‌های گذشته خود را ادامه داد و سهام بورسی نه توان رشد داشتند و نه دلیلی برای نزول.

بررسی ارزش و حجم معاملات در بازار سرمایه

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سهام امروز شاهد نوسانات متعدد شاخص‌های سهامی بود اما در انتهای معاملات، شاخص‌ها در ترازی نزدیک به سطح ابتدای روز بسته شدند.
بررسی این روزهای بورس اوراق بهادار تهران یکی از بیهوده‌ترین کارهای ممکن است، چرا که معاملات درستی در بازار صورت نمی‌گیرد.
این موضوع در ارزش و حجم معاملات قابل مشاهده است. از سویی نیز مشکلات زیرساختی نیز اجازه معامله در بازار را نمی‌دهد و باز فرابورس به دوره ثبت معاملات بر تابلوی تخته سیاه برگشته است.

عوامل موثر بر روند صعودی بورس

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص بورس تهران تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که می‌تواند تأثیر آنها بر رشد را توضیح داد؛ به نحوی که برخی از عوامل اثرگذار عبارت از عوامل اقتصادی، سیاسی، بین المللی، فنی، تحولات سیاسی داخلی، تحولات صنعتی و شرکتی و عوامل جهانی ناشی از شرایط بین المللی هستند.
وی با برشمردن عوامل اقتصادی تاکید کرد: عواملی مانند رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بهره، تقاضا و عرضه، وضعیت صنعت و کسب و کارها که می‌تواند به رشد یا کاهش شاخص بورس تهران اثر گذار باشد؛ باید مدنظر قرار گیرند. ضمن اینکه تصمیمات سیاسی، تحریم‌ها، تغییرات در سیاست‌های اقتصادی دولت هم می‌تواند به نحوه تأثیرگذاری بر رشد شاخص بورس تهران اهمیت بخشد.
این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: تأثیرات بازارهای بین‌المللی، قیمت نفت، تغییرات در نرخ ارز و تأثیرات سایر بازارهای مالی جهانی که می‌تواند به رشد یا کاهش شاخص بورس تهران دامن زده باشد؛ ضمن اینکه عواملی مانند تحلیل‌های تکنیکال، شناخت الگوهای قیمتی، حجم معاملات و…که می‌توانند تأثیر گذار بر روند رشد شاخص بورس تهران باشند.
گلستانی افزود: البته، موارد بیشتری هم می‌تواند بر رشد یا کاهش شاخص بورس تهران تأثیر بگذارد که از جمله آن، تحولات سیاسی داخلی، تغییرات در سیاست‌های دولت، انتخابات، تغییرات در ساختارهای دولتی، وضعیت امنیتی می‌تواند به رشد یا کاهش شاخص بورس تهران اثر بگذارد.

بازهم حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه بیست و یکم اسفند ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس هزار و ۳۵۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۶ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۹۳۹ واحدی در رقم ۷۳۷ هزار و ۸۶۱ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۱۳ صدم درصد بوده است.
امروز معاملات بازار فرابورس ایران به حالت معمول خود بازگشت و شاخص‌های فرابورسی نیز ریزش داشتند.
شاخص کل فرابورس امروز با ۵۳. ۳۵ واحد ریزش به تراز ۲۵ هزار و ۱۰ واحدی رسید و شاخص هم‌وزن این بازار نیز با ۳۳۳ واحد کاهش تراز در سطح ۱۳۴ هزار و ۵۷۳ واحدی قرار گرفت.

ورود پول حقیقی از بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.
امروز نماد وآفر (سرمایه گذاری ارزش آفرینان) ، خزامیا (زامیاد) و بتهران (بیمه اتکایی تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خودرو (ایران خودرو) ، وتجارت (بانک تجارت) و وبملت (بانک ملت) تعلق داشت.

افزایش ۱۰۵ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۷۲ هزار و ۵۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶۰ هزار و ۶۶ میلیارد تومان بود که ۹۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۰۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۶ هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۲۳۶ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۵۴۰ نماد بوده است. یعنی حدود ۷۰ درصد نمادها قرمز بودند.
در معاملات دوشنبه، ۴۲ نماد صف خرید داشتند و ۷۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۳۶۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش قابل توجهی به ۲۱۶ میلیارد تومان رسید./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا