اتحادیه اروپا همه کارکنان دیپلماتیک خود را از هائیتی خارج کرد


اتحادیه اروپا همه کارکنان دیپلماتیک خود را از هائیتی خارج کرد

اتحادیه اروپا با توجه به وخامت اوضاع امنیتی در هائیتی اعلام کرد که همه کارکنان دیپلماتیک خود را از این کشور خارج و آن‌ها را به مکان امنی منتقل کرده است.

اتحادیه اروپا همه کارکنان دیپلماتیک خود را از هائیتی خارج کرد

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه دی ولت آلمان گزارش داد: به دلیل "وخامت چشمگیر وضعیت امنیتی"، اتحادیه اروپا همه کارمندان خود را ازهائیتی خارج و به مکانی امن آورده است. خشونت‌ها در این کشور کارائیب در غیاب آریل هنری، نخست وزیراین کشور که در سفری خارج از این کشور در کنیا بود، تشدید شد.

گروه‌های تبهکار و شورشی در هائیتی از ۲۹ فوریه تاکنون تهاجم خود را برای سرنگونی دولت فعلی این کشور آغاز کرده و در همین راستا بسیاری از ایستگاه‌های پلیس، زندان‌ها و بیمارستان‌ها را غارت کرده و قصد تصرف مکان‌های استراتژیک مانند بنادر و فرودگاه‌ها را دارند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این تبهکاران مقر وزارت کشور را که پس از زمین لرزه مهیب سال ۲۰۱۰ ساخته شده بود، به آتش کشیده و پیش از عقب رانده شدن توسط نیرو‌های ارتش، کاخ ریاست جمهوری را نیز آتش زدند.

شرایط امنیتی در هائیتی از زمان به قدرت رسیدن آریل هنری در سال ۲۰۲۱، رو به وخامت گذاشته و از آن زمان تاکنون باند‌های تبهکار که هزینه‌های خود را از راه آدم ربایی، قاچاق مواد مخدر و اخاذی بدست می‌آورند، کنترل بیش از ۸۰ درصد شهر پورتوپرنس را در دست گرفته‌اند.

باند‌های مسلح روز‌ها به ایستگاه‌های پلیس، زندان‌ها و دادگاه‌ها در هائیتی حمله کرده و اکنون بیشتر پورتو پرنس پایتخت و همچنین خیابان‌های متعددی در بقیه کشور را تحت کنترل دارند؛ بنابراین اتحادیه اروپا اکنون تمامی کارکنان دیپلماتیک خود را از هائیتی خارج کرده است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گفت که این‌ها به مکان امن تری خارج از این کشور کارائیب منتقل شده اند. او این اقدام را با "وخامت چشمگیر وضعیت امنیتی" در این کشور توجیه کرد.

این سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا به شدت نگران تحولات هائیتی در چند روز گذشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم گفت: با توجه به تشدید خشونت‌ها در هائیتی، سفیر آلمان و نماینده دائم این کشور در پورتوپرنس، پایتخت روز یکشنبه این کشور را ترک کرده اند. آن‌ها اکنون تا اطلاع ثانوی از کشور همسایه کار می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا هم پیشتر از خروج کارکنان این کشور از سفارت خود در پورتو پرنس خبر داده بود. علاوه بر این، اقدامات برای حفاظت از ساختمان سفارت تقویت شد. وزارت امور خارجه آمریکا گفت سفارت فعالیت‌های خود را محدود می‌کند، اما باز خواهد ماند.

خشونت‌ها در هائیتی در غیاب آریل هنری، نخست وزیر هائیتی، در حالی که او در سفری خارج از کشور در کنیا بود، تشدید شد. باند‌های مسلح در این کشور خواهان استعفای هنری هستند که در واقع قرار بود در اوایل فوریه از سمت خود کناره گیری کند. در عوض، در پایان فوریه، هنری با مخالفان موافقت کرد که تا زمان برگزاری انتخابات جدید «در عرض دوازده ماه» با هم حکومت کنند.

به گفته اتحادیه پلیس هائیتی، افراد مسلح روز جمعه به کاخ ریاست جمهوری و مقر پلیس در پورتو پرنس حمله کردند؛ بنابراین چندین مهاجم کشته شدند.

هائیتی سال‌ها است که در یک بحران جدی قرار داشته است که نه تنها شامل خشونت باندها، بلکه بی‌ثباتی سیاسی و مشکلات اقتصادی نیز می‌شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، تعداد افرادی که در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند تنها در پنج سال گذشته دو برابر شده است. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه