چرا ترامپ از تیک‌تاک حمایت می‌کند؟


چرا ترامپ از تیک‌تاک حمایت می‌کند؟

ایتنا - ​​​​​​​با اقدام کنگره برای تصویب قانونی که ممکن است تیک‌تاک را ممنوع کرد، دونالد ترامپ به حمایت غیرمنتظره از این پلتفرم محبوب پرداخته است.



به گزارش ایسنا، طی هفته گذشته، ترامپ به انتقاد از لایحه‌ای برخاست که تحت آن، تیک‌تاک از فروشگاه‌های برنامه آمریکا حذف می‌شود، مگر آن که شرکت چینی بایت‌دنس حاضر شود سهم خود در این اپلیکیشن را بفروشد. برای بسیاری از افراد، این حرکت ترامپ، غیرمنتظره بود زیرا خود ترامپ در دوران ریاست جمهوری، فرمان اجرایی ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرده بود مگر آن که توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شود و مدعی شده بود دولت چین از این سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو، برای زیر نظر گرفتن میلیون‌ها آمریکایی استفاده می‌کند. با این حال، فرمان ترامپ پس از اعتراض در دادگاه فدرال، هرگز اجرایی نشد.

اما اکنون ترامپ کمک به حفظ تیک‌تاک را مفید می‌داند، به ویژه پس از این که جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، اعلام کرد لایحه ضد تیک‌تاک را در صورت تصویب شدن، امضا خواهد کرد. ترامپ به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: صادقانه بگویم افراد زیادی در تیک‌تاک هستند که آن را دوست دارند. بچه‌های زیادی در تیک‌تاک وجود دارند که بدون آن، دیوانه می‌شوند.

تغییر موضع رئیس جمهور سابق، این گمانه‌زنی را ایجاد کرده که او به دنبال جلب یک حامی مالی قدرتمند است که در بایت‌دنس، سهام دارد. اما منابع متعددی که با تفکر ترامپ آشنا هستند به تایم گفتند: تحت بخشی از محاسبات او، ترامپ از فرصت پیش آمده برای جذب رای‌دهندگان جوان‌تر از طریق محافظت از پلتفرم محبوبشان، بهره می‌برد.

یکی از عوامل ترامپ که روی تلاش برای انتخاب مجدد کار می‌کند، چنین اظهار کرد: ‌ترامپ بر این نکته واقف است که در صورت ممنوعیت تیک‌تاک، بسیاری از مردم ناراحت می‌شوند. اکنون ترامپ و بایدن بر سر یک موضوع که در آن رای دهندگان جوان‌تر، به وضوح طرفدار عدم ممنوعیت تیک‌تاک هستند مقابل یکدیگر قرار دارند.

ترامپ دلایل دیگری برای تغییر موضع دارد. وی در ماه میلادی جاری، با گروه ضد مالیاتی «باشگاه برای رشد» که مخالف این لایحه است، پیوند دوستی پیدا کرد. در اوایل سال جاری، این گروه، شکست پرهزینه خود در تلاش برای جلوگیری از پیروزی ترامپ در نامزدی حزب جمهوری‌خواه را پذیرفت. بر اساس گزارش پولیتیکو، ترامپ اخیرا در جمع حامیان مالی خود گفت: ما دوباره بهم برگشتیم.

این گروه با این لایحه مخالف بوده و موضع جف یاس، یکی از حامیان مالی میلیاردر خود را منعکس کرده که ۱۵ درصد سهم در شرکت بایت‌دنس را در اختیار دارد. برای اثربخشی این تلاش، «باشگاه برای رشد»، کلیان کانوی، یکی از یاران قدیمی ترامپ را برای حمایت از تیک‌تاک در کنگره، استخدام کرده است.

در عین حال، ترامپ نگران است قانون ممنوعیت تیک‌تاک، یکی از دشمنان او یعنی شرکت متا را تقویت کند که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است. رئیس‌جمهور سابق از مارک زاکربرگ، موسس شرکت شبکه اجتماعی متا، به دلیل اهدای ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ برای کمک به دولت‌های ایالتی و محلی برای برگزاری انتخابات خود در بحبوحه پاندمی کرونا از طریق تسهیل رای‌گیری پستی، ناراحت است چرا که ترامپ از این سیستم، به عنوان سیستمی مملو از تقلب، بدگویی کرده است.

ترامپ و متحدانش همچنین این شرکت را به سرکوب محتواها و اخبار محافظه کارانه ای که به دموکرات‌ها آسیب می‌زنند، متهم کرده است. الکس بروزوویتز، متحد ترامپ و مشاور حزب جمهوری‌خواه می‌گوید: سانسور زاکربرگ درباره داستان لپ‌تاپ هانتر بایدن، به طور چشمگیری در سال ۲۰۲۰، به دموکرات‌ها کمک کرد.

پس از اینکه یک کمیته مجلس نمایندگان به اتفاق آرا، هفته گذشته، به لایحه‌ای که می‌تواند منجر به ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا شود، رای داد، لابی‌کنندگان و کاربران تیک‌تاک در تلاشی برای خنثی کردن این اقدام، قانونگذاران را بمباران کردند. حمایت بایدن و مخالفت ترامپ، خطوط پراختلافی را در کنگره ایجاد کرده است. انتظار می‌رود مجلس نمایندگان، روز چهارشنبه این قانون را تصویب کند، اما در سنا به تلاش بیشتری برای تصویب نیاز خواهد داشت.

بررسی محققان دانشگاه تافتز نشان می‌دهد رای دهندگان جوان با اختلاف ۲۵ درصدی بایدن را نسبت به ترامپ ترجیح می دهند. پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ با رای جوانان حاصل شد. اما نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد این شکاف در حال کاهش است. نظرسنجی آزمایشگاه «اکسیوس جنریشن لُب» از رای دهندگان زیر ۳۵ سال در ماه گذشته نشان داد بایدن تنها با چهار درصد اختلاف، از ترامپ جلوتر است.

مشخص نیست آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر. جوانان ترقی‌خواه، علیه بایدن به دلیل حمایت از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، قیام کردند و همین امر در سقوط میزان محبوبیتش به پایین‌ترین حد در دوره ریاست جمهوری وی نقش داشت اما فعالان دموکرات شرط می‌بندند اکثر رای‌دهندگان جوان در نوامبر به سوی بایدن روی می‌آورند، زیرا از این بیم دارند که انتخاب دوم ترامپ، برای حقوق سقط جنین و آینده دموکراسی چه معنایی خواهد داشت.

بسیاری از آن رای دهندگان جوان در تیک‌تاک هستند. یک نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال گذشته نشان داد یک سوم بزرگسالان آمریکایی زیر ۳۰ سال، به طور مرتب تیک‌تاک را برای دریافت اخبار پیمایش می‌کنند. چندین نظرسنجی نشان می‌دهد این پلتفرم شبکه اجتماعی، منبع شماره یک اخبار و اطلاعات در میان نسل زد است.

این به معنای آن نیست که تیک‌تاک منحصرا بهشتی برای محتوای پیشرفته اجتماعی است. تیک‌تاک همچنین یک پلتفرم محبوب برای حامیان ترامپ است و بارها محتوای طرفداران ترامپ در آن منتشر شده که فراگیر شده است. کارشناسان شبکه اجتماعی می‌گویند تیک‌تاک می‌تواند یک ابزار بسیج مفید برای وفاداران شعار «عظمت را دوباره به آمریکا برگردانیم» باشد.

اشلی جانسون، تحلیلگر سیاست بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری در واشنگتن می‌گوید: تیک‌تاک یک الگوریتم بسیار شخصی سازی شده دارد. این پلتفرم می‌تواند این حباب‌های فیلتری را که ما برای خود ایجاد می‌کنیم یا حتی فقط دیدن محتوای سیاسی که با آن موافقیم را تقویت کند.

این راهبرد موثر واقع شده است. تیک‌تاک از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، رشد ۱۲ درصدی داشته و اکنون ده‌ها میلیون آمریکایی از آن استفاده می‌کنند که این اپلیکیشن را به یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در این کشور تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش تایم، اعضای حلقه درونی ترامپ می‌گویند این رشد بی‌وقفه به توضیح این که چرا ترامپ از تلاش برای ممنوع کردن تیک‌تاک، تبدیل به برجسته‌ترین مدافع آن شد، کمک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان