تصویب اولین قانون جهان برای کنترل هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا


تصویب اولین قانون جهان برای کنترل هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا

قانون‌گذاران پارلمان اروپا، قانون هوش مصنوعی (AI Act) را با اکثریت آرا تصویب کردند؛ مجموعه قوانینی که هدف آن تنظیم سیستم‌های هوش مصنوعی براساس یک رویکرد مبتنی بر ریسک است. این قانون با ۵۲۳ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۴۹ رأی ممتنع به تصویب رسیده است.

این قانون که پس از تصویب سیاسی و فنی، نیاز به تأیید نهایی پارلمان اروپا داشته، اکنون به‌احتمال‌زیاد در ماه مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت-خرداد) اجرا خواهد شد.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، براساس این قانون هوش مصنوعی، سیستم‌های یادگیری ماشینی با توجه به خطر بالقوه‌ای که به‌همراه دارند، به چهار دسته اصلی تقسیم خواهند شد. برای سیستم‌هایی که میزان خطر آن‌ها بالا تشخیص داده شود، قوانین سختگیرانه‌ای اعمال خواهد شد که قبل از ورود به بازار اتحادیه اروپا باید از آن‌ها پیروی کنند.

همان‌طور که تک کرانچ در گزارش خود اشاره کرده است، ظاهراً AI Act به‌صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد و اجرای کامل آن احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۲۷ طول خواهد کشید.

واکنش قانون‌گذاران به تصویب AI Act

براندو بنیفی»، قانون‌گذار ایتالیایی و یکی از رهبران AI Act در پارلمان، در کنفرانس مطبوعاتی خود از امروز به‌عنوان «یک روز تاریخی» یاد کرد و گفت:

«ما اولین مقررات در جهان را داریم که برای توسعه ایمن و انسان‌محور هوش مصنوعی مسیر روشنی ارائه می‌کند. ما اکنون متنی داریم که اولویت‌های پارلمان را منعکس می‌کند. اکنون نکته اصلی اجرا و انطباق کسب‌و‌کار‌ها و مؤسسات خواهد بود. ما همچنین درحال کار روی قوانین بیشتری برای دستور‌های بعدی مانند دستورالعملی در مورد شرایط محل‌کار و هوش مصنوعی هستیم.»

«تیری برتون»، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا نیز در ایکس نوشت:

«از حمایت قاطع پارلمان اروپا از AI Act ما، اولین قانون جامع و الزام‌آور جهان برای هوش مصنوعی، استقبال می‌کنم. اروپا اکنون یک قطب استانداردساز جهانی درزمینه هوش مصنوعی است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی