نشریه اسرائیلی: حماس تحت فشار قطر، موضع خود را در مذاکرات درباره درگیری غزه ملایم کرد


نشریه اسرائیلی: حماس تحت فشار قطر، موضع خود را در مذاکرات درباره درگیری غزه ملایم کرد

روزنامه تایمز اسرائیل روز چهارشنبه به نقل از یک دیپلمات بلندپایه عرب گزارش داد که مذاکرات از طریق میانجیگران بین اسرائیل و حماس در این هفته پیشرفت کرد زیرا این گروه فلسطینی موضع خود را تحت فشار قطر ملایم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این نشریه می نویسد، این هفته پس از بن بست دوباره در مذاکرات، طرفین پیشرفت چشمگیری در توافقات برای برقراری آتش بس در نوار غزه در ازای آزادی گروگان های اسرائیلی داشتند.
تایمز اسرائیل خاطرنشان کرد که دوحه بر حماس فشار آورده و به این گروه فلسطینی هشدار داده است که اگر رهبران قطری آن ها رویکرد خود را با مذاکرات تطبیق ندهند، از این کشور اخراج خواهند شد.
شبکه تلویزیونی العربیه روز سه شنبه به نقل از یک منبع حماس گزارش داد که جنبش فلسطینی با ابتکار تعدیل شده آمریکا برای آتش بس در غزه و بازگشت تدریجی آوارگان موافقت کرد.
گفته می شود که طرفین در مورد توافق آتش بس سه مرحله ای در نوار غزه در ازای آزادی گروگان های اسرائیلی که بیش از 150 روز در این منطقه تحت محاصره فلسطین نگهداری می شوند، گفتگو می کنند. مرحله اول، آزادی حدود 40 زن، فرد سالخورده و گروگان های زخمی را طی یک آتش بس 6 هفته ای در ازای آزادی حدود 400 اسیر فلسطینی از زندان های اسرائیل در نظر می گیرد
در مرحله دوم باید سربازان اسرای اسرائیلی آزاد و در مرحله سوم اجساد گروگان های کشته شده تحویل داده شوند. یک دیپلمات عرب معرفی نشده به این نشریه گفت که آخرین مرحله باید شامل مذاکرات برای آتش بس دائمی باشد.
در سطح رسمی، رهبری اسرائیل مرتباً اعلام می کند که جنگ تا زمانی که حماس به عنوان یک نیروی نظامی و سیاسی به طور کامل نابود نشود، پایان نخواهد یافت. رهبران حماس به نوبه خود اصرار دارند که گروگان‌ها تنها در صورت توقف خصومت‌ها و عقب‌نشینی ارتش اسراییل از محدوده فلسطین امکان‌پذیر است.
روز دوشنبه، سارا، همسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ، به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان از مادر امیر قطر، شیخ موزا بنت ناصر المسند، درخواست کرد که از نفوذ خود برای کمک به آزادی گروگان های اسرائیلی ادر نوار غزه آن استفاده کند.
مشکل آزادسازی گروگان‌های باقی‌مانده در نوار غزه به یکی از موضوعات محوری بحث‌های سیاسی-اجتماعی اسرائیل در ماه‌های اخیر تبدیل شده است. این کشور مرتباً شاهد تظاهرات‌های گسترده در حمایت از خانواده‌های گروگان‌ها است که در آنها از دولت خواسته می‌شود به هر قیمتی کسانی را که هنوز در نوار غزه نگهداری می‌شوند آزاد کند.
در روز حمله به اسرائیل در 7 اکتبر، حماس بیش از 240 نفر را از شهرک‌های جنوبی این کشور ربود. ارتش اسرائیل موفق شد 112 گروگان را آزاد کند. به گفته مقامات اسرائیلی، احتمال می رود که 33 گروگان کشته و اجساد آنها در محدوده فلسطین نگهداری می شود. اسرائیل و حماس در حال مذاکره از طریق میانجی‌گران برای آتش‌بس در ازای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده که تعداد آنها حدود 100 نفر است، هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اسرائیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تزیین غذا برای مدرسه و جشنواره غذای سالم