سایه سنگین فروش


دنیای‌اقتصاد - امیرمحمد بختیاری : روز گذشته نماگرهای اصلی بازار با سرخ‌پوشی آخرین چهارشنبه معاملاتی سال جاری را به اتمام رساندند. در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که هفته‌های گذشته را با سبزپوشی خوش فامی پشت سر گذاشته بود، با کاهش ارتفاع ۰.۶۱درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته بر سطح حمایتی ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحدی قرار گرفت.

بازار سرمایه در حالی به واپسین روزهای معاملاتی سال جاری نزدیک می‌شود که روز گذشته پس از دوازده روز، بیشترین نزول در شاخص کل بورس به ثبت رسیده است. شنل سرخ این روزهای تابلو معاملاتی را می‌توان به معاملات روز سه شنبه پالایش نفت تهران و شرایط خاصی که در معاملات اوراق درآمد ثابت و صندوق‌ها به‌وجود آورده است، نسبت داد.

البته عدم ورود نقدینگی پرفشار مستمر خود دلیلی برای عدم رغبت بازار به صعود است. از طرفی طبق روال هر سال، انتهای اسفندماه تسویه اعتباری که توسط کارگزاری‌ها صورت می‌گیرد، خود فشاری منفی بر بازار اعمال می‌کند. با این وجود منع شدن اکثر بانک‌های دولتی برای ارائه تسهیلات به کارگزاری‌ها در شرایطی که بازار تلاش مضاعفی برای خروج از باتلاق رکودی از خود نشان می‌دهد، می‌تواند سرمایه‌گذاری در بازار را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کند و فروش سهام از سوی کارگزاری‌ها تسریع یابد. افزایش نرخ بهره معادل بانکی اخزا که به‌طور میانگین بازدهی حدودی ۳۲درصدی دارند، می‌تواند مانع دیگری برای ورود نقدینگی جذاب به بازار سرمایه باشد. مادامی که اقداماتی از این دست خطر سرمایه‌گذاری در بورس را تهدید می‌کند، نمی‌توان انتظار روزهای روشنی را برای بازار سرمایه داشته باشیم.

از طرفی انتظار می‌رود سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان حامی حقوق سهامداران نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی که اتمسفر منفی در بازار به راه می‌اندازد، کمی مطالبه‌گرانه وارد عمل شود؛ چراکه بازار سرمایه در این مدت زیر فشار و سایه سنگین اخبار گوناگون ضد و نقیض و عوامل دیگر روزهای خسته‌کننده و نه چندان جذابی را پشت سر گذاشته و امید می‌رود سال‌ آینده، بورس وضعیت مناسب‌تری داشته باشد و بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. پیرامون همین موضوع برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار نامه بانک مرکزی که بانک‌های دولتی را درخصوص ارائه تسهیلات به کارگزاری‌ها منع می‌کند و افزایش بازدهی اوراق اخزا به بیشتر از ۳۲درصد، چهارشنبه سوری بازار سرمایه را در روز چهارشنبه رقم زدند. با این وجود انتظار می‌رفت بازار منفی زیادی را به خود ببیند؛ اما سرخ‌پوشی متعادل بورس نشانه مثبتی از مقاومت در برابر چنین اخباری قلمداد می‌شود. این اخبار منفی را می‌توان جلوه‌ای از اخبار مثبتی بدانیم که رئیس بانک مرکزی وعده آن را داده بود که نتیجه آن حال و روز بد این روزهای بازار سرمایه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج