اپل اجازه دانلود اپلیکیشن‌های آیفون از وب‌سایت را در اروپا می‌دهد


اپل اجازه دانلود اپلیکیشن‌های آیفون از وب‌سایت را در اروپا می‌دهد

ایتنا - ​​​​​​​طبق آخرین تغییری که توسط قانون بازارهای دیجیتال کمیسیون اروپا الزامی شده است، کاربران آیفون در اتحادیه اروپا می‌توانند برنامه‌ها را به جای اپ استور یا برنامه فروشگاهی، مستقیما از وب سایت‌ها دانلود کنند.


این یک تغییر بنیادی و یک انعطاف تاریخی برای اپل است. این شرکت سال‌ها با استناد به مسائل امنیتی و حق اپل برای دیکته کردن تجربه کاربری خود، با دانلود نرم‌افزارهای آیفون از طریق وب - که اغلب به آن بارگذاری جانبی(sideload) می‌گویند - مبارزه کرده است.

به گزارش ایتنا، اعلامیه اخیر اتحادیه اروپا در این زمینه، آخرین نمونه از قانون بازارهای دیجیتال است که اپل را مجبور به ایجاد تغییرات طولانی مدت در فرآیندهای تجاری اپ‌استور خود می‌کند. کمیسیون بازارهای دیجیتالی اروپا برای کنترل کردن شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل طراحی شده است تا پلتفرم‌های خود را به روی رقبای کوچک‌تر باز کنند.

مطابق جزئیات منتشر شده، برنامه دانلود از وب از اواخر بهار امسال شروع می‌شود و توسعه دهندگان نرم‌افزار جهت استفاده از این امکان، ملزم به رعایت معیارهای خاصی خواهند بود، مانند داشتن یک برنامه با بیش از 1 میلیون بار دانلود در اروپا. همچنین شرکت اپل مبلغی از این شرکت‌ها دریافت خواهد کرد.

اپل در این زمینه اعلام کرده: « شرکت‌ها همچنین می‌توانند یک فروشگاه اپلیکیشن برای آیفون‌ها در اروپا ارائه دهند، به شرطی که فقط به برنامه‌های یک شرکت دسترسی داشته باشند. توزیع برنامه‌ها به طور مستقیم از یک وب‌سایت مستلزم مسئولیت و نظارت بر تجربه کاربر، از جمله توانایی مدیریت برنامه‌ها و ارائه پشتیبانی مشتری و بازپرداخت است. اپل پس از رعایت معیارهای خاص و تعهد به الزامات مستمری که به محافظت از کاربران کمک می‌کند، به توسعه دهندگان مجوز می‌دهد.»

اپل اجازه دانلود اپلیکیشن‌های آیفون از وب‌سایت را در اروپا می‌دهد


به نظر کارشناسان، با توجه به اینکه اپل مجبور شد به فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث در اروپا اجازه دهد و از ممنوع کردن میانبرهای برنامه‌های وب در صفحه اصلی آیفون عقب‌نشینی کرد، می‌توان نتیجه گرفت که کمیسیون اروپا می‌تواند با اعمال فشارهایی چون تهدید به جریمه و سایر اقدامات، این شرکت را برای رعایت قوانین اپل در منطقه تسلیم نماید.

مارگرت وستاگر، معاون اجرایی کمیسیون اروپا در این خصوص گفت که در حال مذاکره با رقبای اپل مانند Spotify است تا مطمئن شود که سیاست‌های جدید اپل مطابق با قوانین است. وستاگر گفت: «ما می‌خواهیم از طرف‌های ثالث بشنویم. آیا آنها چیزی را که کمیسیون قرار است به آنها بدهد، که بازار آزاد است را دریافت می‌کنند؟»

البته شرکت اپل همچنان قصد دارد پنجاه سنت یورو(نصف یورو) برای دانلود اپلیکیشن‌های خارج از اپ استور خود، از جمله دانلود اپلیکیشن‌های تحت وب، دریافت کند. هزینه‌های اپ استور اپل یک مرکز سود برای این شرکت است که در سال مالی 2023 حدود 78 میلیارد دلار فروش داشته است. این شرکت بیان داشته است که اروپا حدود 7 درصد از درآمد اپ استور اپل را تشکیل می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه