فرونشست‌ها در مجلس اصل هشتاد و پنجی شد


فرونشست‌ها در مجلس اصل هشتاد و پنجی شد

آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران از ارسال لایحه فرونشست‌ها به مجلس خبر داده و تاکید کرد: «لایحه فرونشست‌ را در شورای شهر تهران تهیه کرده و به شورای عالی استان‌ها ارسال کردیم. پس از تصویب این لایحه در تاریخ ۱۲ اسفند سال ۱۴۰۱ به مجلس تقدیم شد. مجلس نیز ابتدای امسال این لایحه اعلام وصول شد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، فرونشست‌ها در حال بلعیدن ایران است. هیچ استانی در ایران نیست که از این پدیده محیط‌زیستی مصون مانده باشد. برداشت بیش از حد از سفره‌های زیرزمینی، مدیریت اشتباه آب در کشور و احداث سدها و انتقال آب هر کدام به این معضل دامن زده است. فرونشست‌ها و حفره‌های زیرزمینی نه پولدار می‌شناسند و نه فقیر، نه مسئول می‌شناسد و نه مردم عادی... زمین ناگهان دهان باز می‌کند و خیابان و ماشین‌ها و آدم‌ها را می‌بلعد. فعالان و کنشگران محیط‌زیست سال‌هاست که درباره خطر این فرونشست‌ها هشدار داده‌اند اما در سطوح تصمیم‌گیران و سیاستگذاران اصلی گوش شنوایی وجود ندارد. در تمام کشورهای توسعه یافته و پیشرفته به محض رسیدن فرونشست‌ها به 4 میلی‌متر، ستاد بحران تشکیل می‌شود اما در ایران فرونشست‌ها از ۳۰ سانتیمتر هم گذشته است و آنطور که علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،‌ اعلام کرده است؛ «بزرگترین نرخ فرونشست کشور با سالانه ۳۵ سانتیمتر مربوط به کرمان و منطقه بهرمان است.» در حقیقت شرایط فرونشست‌ها در ایران شرایط بحران و فاجعه را پشت سر گذاشته است.

احمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران از ارسال لایحه فرونشست‌ها به مجلس خبر داده و تاکید کرد: «لایحه فرونشست‌ را در شورای شهر تهران تهیه کرده و به شورای عالی استان‌ها ارسال کردیم. پس از تصویب این لایحه در تاریخ 12 اسفند سال 1401 به مجلس تقدیم شد. مجلس نیز ابتدای امسال این لایحه اعلام وصول شد.»

او افزود: «حدود 10 جلسه در فراکسیون محیط‌زیست و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای این لایحه برگزار و این لایحه بررسی شد. نهایتا نظر حدود 8-9 نهاد مربوطه اخذ و لایحه کامل شد تا هیات رئیسه مجلس آن را به عنوان طرح یک فوریتی در اولویت قرار دهد. اما عمر مجلس یازدهم رو به اتمام است درخواست کردیم که این لایحه اصل هشتاد و پنجی شود تا کمیسیون آن را به عنوان یک لایحه قانونی تا 5 سال آن را مصوب کند. این راهی بود که در سال آینده بتوانیم لایحه را سال آینده به صحن علنی مجلس بازگردانیم و در قالب لایحه یک فوریتی مصوب و به صورت قانون ملی مطرح شود.»

آقامیری درباره اصل ۸۵ شدن این لایحه به دیده بان ایران گفت: «وقتی این لایحه اصل هشتاد و پنجی شود به عنوان یک قانون تا 5 سال مطرح شده، قابلیت اجرا پیدا کرده و ردیف‌های بودجه‌ای به آن اختصاص می‌یابد. طبق این لایحه کارگروه مشخصی در تمام استان‌های کشور تشکیل خواهد شد و شرح وظایف آن مشخص شده است. از سوی دیگر برای تمام سازمان‌هایی که فعالیت ‌آنها در ایجاد فرونشست‌ها دخیل است ماموریت‌ و شرح وظایفی برای آنها در نظر گرفته شده است.»

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که تجربه نشان داده وقتی متولی یک قانون چند ارگان باشد – مانند قانون هوای پاک - به نتیجه نمی‌رسد، برای این بخش هم تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ گفت: «در لایحه فرونشست شرح وظایف تک تک سازمان‌ها و ارگان‌ها مشخص شده است که یک مسئول دارد و مسئول آن باید هر چند ماه یکبار به مجلس پاسخگو باشد و روند پیشرفت کار را توضیح دهد و آمارها را ارائه می‌کنند. ارائه گزارش به مجلس ضمانت پیشرفت کار است. ضمن آن که نتایج اقدامات هر چند ماه یکبار از سازمان نقشه‌برداری و جغرافیای کل کشور اخذ می‌کنیم. طبق این لایحه در یک دوره 10 ساله فرونشست‌ها کنترل خواهد شد.»

منبع : دیده بان
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو