مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم و نکات مهم بعد از جراحی


مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم و نکات مهم بعد از جراحی

آنچه در این مقاله می‌خوانید برای گرفتن نتیجه بهتر لازم است برخی از اقدامات را پس از عمل لیزیک انجام دهید. اقداماتی همچون استفاده منظم از قطره‌های چشمی توصیه شده توسط پزشک، پیگیری مراحل درمانی و نکات پس از عمل توسط پزشک، اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است عوارض را تشدید کنند، مانند مواد شور یا تند، از دستکش‌های ضدعفونی استفاده کردن در صورت تماس مستقیم با چشم‌ها و رعایت حفظ نظافت چشم‌ها و اطراف آن‌ها.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم به اندازه خود جراحی مهم است. عمل لیزیک چشم یک عمل سرپایی و بسیار سریع است که معمولا در عرض چند دقیقه تمام می‌شود. دوره بهبودی نسبی به منظور بازگشت به فعالیت‌های روزانه ۲۴ ساعت است و اغلب بیماران می‌توانند بعد از این مدت به فعالیت‌های عادی خود برگردند. با این حال بهبود کامل قرنیه ممکن است تا چندین ماه طول بکشد. در این مقاله به بررسی بایدها و نبایدهای مراقبت های بعد از لیزیک می‌پردازیم. اگر نیاز به این عمل جراحی دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص چشم پزشک به صورت آنلاین یا تلفنی در ارتباط باشید.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم چیست؟

عمل لیزیک چشم چیست؟ همان‌طور که گفته شد عمل لیزیک چشم یک عمل سریع و سرپایی است. اما چیزی که اهمیت دارد مراقبت هایی است که بعد از عمل باید انجام داد. این مراقبت ها در واقع دستورالعمل‌هایی است که توسط پزشک به بیماران داده می‌شود تا با رعایت آنها از بروز هر نوع آسیب یا عفونت چشمی جلوگیری شود و از همه مهم‌تر نتایج به‌دست‌آمده، همان چیزی باشد که انتظارش می‌رفت.

در طول لیزیک، پزشکان از یک لیزر تخصصی برای ایجاد یک فلپ کوچک در لایه بیرونی قرنیه استفاده می‌کنند تا با لیزر دوم به بافت زیرین دسترسی پیدا کرده و شکل قرنیه را تغییر دهند تا عیوب انکساری که بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند اصلاح کنند. این فلپ در عرض چند روز بدون نیاز به بخیه یا مداخله پزشکی اضافی دوباره بسته می‌شود. با این حال مراقبت های بعدی بیماران برای رسیدن به نتایج مطلوب ضروری است.

لیزیک از عمل های چشم پرکاربرد است. اگر بعد از لیزیک از چشم‌ها به اندازه کافی مراقبت نشود، بیماران ممکن است با عوارضی مانند جابه‌جاشدن فلپ، مشکلات بینایی یا عفونت مواجه شوند. به‌منظور کاهش خطرات و عوارض مرتبط با لیزیک، مهم است که در طول فرآیند بهبودی از چشمان خود مراقبت کنید.

این مراقبت های بعد از لیزیک شامل نکات مربوط به خوابیدن، استحمام، استفاده از چشم‌ها برای دیدن و خواندن، رانندگی کردن و مواردی از این دست می‌شود.

نگرانی مراقبت‌های بعد از لیزیک رو درست انجام ندی؟

همین الان مشاوره بگیر.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم و نکات مهم بعد از جراحی

۱. خوابیدن بعد از لیزیک

بدن شما بعد از عمل لیزیک چشم‌ها به استراحت نیاز دارد؛ بنابراین خوابیدن و استراحت کردن بعد از عمل مهم است. علاوه بر این خوابیدن به شما کمک می‌کند تا از پلک زدن جلوگیری کنید. در زمان خواب چشم‌ها استراحت کرده و این امر به ترمیم و بهبودی آنها کمک می‌کند. علاوه بر این بستن چشم‌ها می‌تواند مانع ورود تابش نورهای شدید به آنها شود که این امر برای کاهش ناراحتی بعد از لیزیک مفید است.

برای خوابیدن بعد از لیزیک فرم خاصی توصیه نشده و تنها نکته مهم این است که چشم‌های شما با بالشت تماس نداشته باشد. بهتر است به صورت طاق‌باز بخوابید تا از برخورد و تماس هر چیزی با چشم‌ها در زمان خواب جلوگیری کنید. به عنوان مراقبت‌های بعد از لیزیک معمولا به بیماران توصیه می‌شود که حداقل یک هفته در شب هنگام خواب از محافظ چشم توصیه شده توسط پزشک استفاده کنند.

متن انگلیسی:
Rest your eyes for at least two to four hours when you get home from surgery. Take a nap to prevent your eyes from blinking
ترجمه متن:
هنگامی که بعد از عمل جراحی به خانه برگشتید، حداقل دو تا چهار ساعت به چشمان خود استراحت دهید. برای جلوگیری از پلک زدن می‌توانید چرت بزنید.

myvision

۲. نحوه شستن صورت بعد از لیزیک

یک روز بعد از انجام عمل لیزیک امکان شستن صورت وجود دارد. از آب تمیز و بهداشتی برای شستن صورت استفاده کرده و دقت کنید که به هیچ عنوان صابون یا سایر محصولات شیمیایی شوینده وارد چشم‌های شما نشود.

۳. عدم نگرانی از تاری دید بعد از لیزیک

یکی از عارضه‌های بعد از عمل لیزیک تاری دید است که یک امر طبیعی است و نباید در خصوص آن نگران بود. معمولا تاری دید بعد از یک روز برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست.

۴. محافظت از لنز پانسمان در چشم

معمولا بعد از عمل لیزیک پزشک از یک لنز پانسمان مخصوص روی چشم بیمار استفاده می‌کند. این لنزها روی قرنیه قرار می‌گیرند. به عنوان مراقبت های بعد از لیزیک نباید به هیچ عنوان این پانسمان‌ها را دست‌کاری یا آنها را خارج کرد. در صورت جدا شدن خود به خودی پانسمان‌ها نیز باید چشم‌ها را بسته نگه داشت و سریعاً با پزشک معالج خود تماس گرفت.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم و نکات مهم بعد از جراحیاستفاده به‌موقع از قطره‌های چشمی بعد لیزیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۵. استفاده به موقع از قطره های چشمی بعد لیزیک

یک برنامه مراقبتی پس از لیزیک اغلب شامل قطره‌های چشمی برای کمک به رفع خشکی چشم و مرطوب نگه داشتن چشم می‌شود. برای مراقبت از چشم‌ها بعد از لیزیک از تمام قطره‌های چشمی از جمله اشک مصنوعی که توسط پزشک تجویز شده است درست و به موقع استفاده کنید.

۶. خسته نکردن چشم ها

چشم‌های شما بعد از عمل لیزیک حساس است و احتمال التهاب و تورم و حتی کمی درد در آنها وجود دارد. معمولا در دستورالعمل‌های مراقبتهای بعد از لیزیک به بیماران توصیه می‌شود تا چند روز بعد از عمل زیاد از چشم‌های خود استفاده نکرده و آنها را خسته نکنند. فعالیت‌هایی مانند مطالعه کردن مشاهده تلویزیون یا مواردی از این دست می‌تواند به چشم‌ها فشار بیاورد. معمولا به بیماران توصیه می‌شود چند روز بعد از عمل لیزیک مرخصی بگیرند.

۷. ورزش بعد از لیزیک

بعد از انجام لیزیک حداقل تا دو روز ورزش کردن ممنوع است. بعد از آن برای شروع مجدد ورزش و فعالیت‌های مشابه بدنی توصیه می‌شود که بیماران حداقل تا یک ماه از محافظ چشم استفاده کنند. به صورت کلی به عنوان مراقبتهای بعد از لیزیک به بیماران توصیه می‌شود تا چند ماه از انجام ورزش‌های تماسی خودداری کرده یا اینکه در زمان ورزش کردن حتماً از محافظ چشم استفاده کنند.

۸. از تابش نور شدید به چشم خودداری کنید.

چشمان شما احتمالاً برای مدتی به نور حساس خواهند بود. عینک آفتابی تیره می‌تواند به مراقبت از چشم‌ها بعد از عمل لیزیک کمک کند. علاوه بر این آفتاب شدید ممکن است باعث ایجاد زخم شود، بنابراین به عنوان یکی از نکات مراقبت‌ های بعد از لیزیک به بیماران توصیه می‌شود تا یک سال بعد از عمل در طول روز از عینک آفتابی تیره استفاده کنند.

۹. عدم برداشتن اجسام سنگین و حمل آنها

به عنوان نکات مراقبت های بعد از لیزیک به بیماران توصیه می‌شود تا چند هفته بعد از عمل خود اجسام سنگین را بلند نکنند. همچنین به آنها توصیه می‌شود که در هنگام انجام فعالیت‌های سنگین حتماً از عینک یا محافظ روی چشم‌ها استفاده کنند. این فعالیت‌ها می‌تواند به بافت‌های حساس چشم آسیب برساند.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم و نکات مهم بعد از جراحیحداقل تا یک هفته پس از عمل لیزیک نباید از مواد آرایشی چشم استفاده کرد.

۱۰. عدم آرایش چشم و استفاده از لنز آرایشی

به عنوان نکات مراقبت های بعد از لیزیک معمولا به بیماران توصیه می‌شود تا حداقل یک هفته و حتی بیشتر از هر نوع آرایش چشم خودداری کنند. حتی به آنها توصیه می‌شود که برای جلوگیری از عفونت چشم‌ها محصولات آرایشی استفاده شده را دور بریزند و از محصولات تمیز و جدید استفاده کنند. استفاده از لنزهای آرایشی هم تا چند هفته بعد از عمل ممنوع است.

۱۱. عدم شستشوی صورت پس از عمل لیزیک

به بیمارانی که عمل لیزیک چشم داشته‌اند توصیه می‌شود که تا روز بعد از عمل دوش نگیرند و صورت خود را نشویند. حتی شست‌وشوی موها بعد از عمل لیزیک هم توصیه نمی‌شود. بعد از ۲۴ ساعت هم باید در زمان دوش گرفتن مراقب ورود صابون یا شامپو به چشم‌ها باشید. ترجیحاً تا زمانی که پزشک به شما نگفته که حمام کردن یا استفاده از وان‌های حمام بی‌خطر است، این کار را انجام ندهید.

۱۲. استخر رفتن ممنوع

یکی دیگر از ممنوعیت‌ها در مراقبت های بعد از لیزیک، رفتن به استخر است. در چند روز اول بعد از جراحی لیزیک چشم باید از وارد شدن به هر نوع آب غیر استریل مانند استخر، سونا یا جکوزی خودداری کرد. آب استخر می‌تواند خطر عفونت چشم‌ها بعد از عمل لیزیک را افزایش دهد.

۱۳. چشم های خود را نمالید.

در طول فرآیند بهبودی، مهم است که از مالیدن چشم‌ها یا انجام هر کاری که ممکن است منجر به عفونت در زخم یا کندن فلپ شود، خودداری کنید. محافظ چشم محافظت را آسان می‌کند. یکی از نکات مراقبت های بعد از لیزیک که به بیماران توصیه می‌شود این است که حداقل تا یک ماه چشمان خود را مالش ندهند و سعی کنند زیاد چشم‌ها را با دست لمس نکنند.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم و نکات مهم بعد از جراحی

بعد از عمل لیزیک، چشمات کامل خوب نشده؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

۱۴. تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی استفاده از موبایل ممنوع است.

تا ۲۴ ساعت بعد از لیزیک، چشم‌ها ممکن است حساس و دردناک باشند. برای رفع ناراحتی بهتر است چند روز از کار خود مرخصی بگیرید تا مجبور به استفاده از چشم‌ها و مطالعه کردن نباشید. همچنین حتماً تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از مطالعه کردن، تماشای تلویزیون یا تماشای صفحه نمایش موبایل و تبلت خودداری کنید.

متن انگلیسی:
Avoid reading, watching TV, and screen time, including smartphones, video games, and computers, as much as possible
ترجمه متن:
تا حد امکان از مطالعه، تماشای تلویزیون و استفاده از صفحه نمایش، از جمله گوشی‌های هوشمند، بازی‌های ویدیویی و رایانه خودداری کنید.

nvisioncenters

۱۵. بعد از لیزیک چی نخوریم؟ (غذا خوردن بعد از لیزیک)

در کل رژیم غذایی توصیه شده بعد از لیزیک یک رژیم غذایی سالم است که می‌تواند به تقویت چشم‌ها نیز کمک کند. مصرف مواد غذایی مانند ماهی، غلات کامل، مصرف انواع مرکبات و مصرف منابع غنی پروتئینی می‌تواند به تقویت چشم‌ها و جلوگیری از خشکی آنها کمک کند.

مراقبت های قبل و بعد از لیزیک

در جدول زیر می‌توانید نکات مراقبتی قبل و بعد از لیزیک را مشاهده کنید.

مراقبت های قبل از لیزیکمراقبت های بعد از لیزیک
یک وعده غذایی کافی و مقوی بخوریدخوابیدن و استراحت دادن به چشم‌ها
قبل از رفتن برای عمل دوش بگیرید.استفاده از عینک و محافظ چشم
عدم استفاده از لنزهای تماسی یک ماه قبل از عمل لیزیکدوری از آفتاب و تابش مستقیم نور خورشید
عدم استفاده از لوازم‌آرایش چشم و صورت دو تا سه روز قبل از عملعدم رانندگی تا بهبودی نسبی و رفع تاری دید
انجام تست‌ها و معاینات پزشکی چشم قبل از عمل لیزیکعدم فشار به چشم‌ها و خسته نکردن آنها
شست‌وشوی چشم‌ها و پلک‌ها با شامپومصرف به‌موقع داروها و قطره‌های چشمی
مطلع کردن پزشک از سوابق بیماری و داروهایی که مصرف می‌کنید.عدم شست‌وشوی صورت و دوش گرفتن تا ۲۴ ساعت بعد از عمل
پرهیز از دود سیگار، گردوغبار، مواد شیمیایی و لوازم آرایشی چشم‌ها
عدم تماس چشم و پانسمان آن؛ خودداری از مالیدن و فشاردادن چشم‌ها
دوری از تبلت و گوشی و تماشای تلویزیون
انجام ندادن فعالیت‌های سنگین ورزشی
مراقبت های قبل و بعد از عمل لیزیک چشم

چه مدت بعد از لیزیک نتایج قابل مشاهده هستند؟

لیزیک یک جراحی سرپایی است، بنابراین شما در همان روز به خانه می‌روید. به طور کلی، ظرف یک یا دو روز به فعالیت‌های روزمره باز می‌گردید. اما بهبودی کامل شما ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. محافظت از چشمان خود در هر مرحله از بهبودی بسیار مهم است.

ضربه زدن، خاراندن یا کندن چشم‌ها می‌تواند فلپ ایجاد شده‌‎ در لیزیک را از جای خود خارج کرده و منجر به عوارض شود. پیروی از تمام دستورالعمل‌های پزشک در مورد قطره‌های چشمی و داروها نیز بسیار مهم است. اگر نکات مراقبت های بعد از لیزیک را به‌درستی انجام دهید، معمولا مدت زمان بهبودی و رسیدن به نتایج بسیار سریع‌تر است.

اگر به خوبی از دستورالعمل‌های پزشک پیروی کنید، احتمالاً ۳ تا ۶ ماه بعد از لیزیک چشم‌ها بینایی کامل واضح شده‌ و ناراحتی و عوارض جانبی نیز به حداقل می‌رسد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل لیزیک به‌خودی‌خود عمل پرخطر و پیچیده‌ای نیست، اما مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم تعیین می‌کند که این عمل چقدر موفقیت‌آمیز است. شما باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از عمل لیزیک به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند بهبودی و بینایی شما را بررسی کند. آنها همچنین ارزیابی خواهند کرد که آیا هرگونه تغییری در برنامه مراقبت لازم است یا خیر.

قرار ملاقات‌های پیگیری نتیجه عمل باید حداقل تا شش ماه پس از جراحی ادامه یابد تا اطمینان حاصل شود که بهبودی مطابق انتظار پیش می‌رود یا خیر. مراقبت از چشمان خود و پیروی از برنامه مراقبتی پس از لیزیک می‌تواند مدت زمان بهبودی را تسریع کند، رضایت شما را از عمل بهبود ببخشد و عوارض احتمالی را به حداقل برساند.

برای اطلاع از مراقبتهای بعد از لیزیک چشم حتما با دکتر چشم پزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر چشم پزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!